F.A.Q.

Om du glömt din PIN / PUK / Skärmlås

  • 15 June 2018
  • 0 svar
  • 122672 visningar
Om du glömt din PIN / PUK / Skärmlås
Användarnivå 3

  

PUK-kod

Har du glömt din PUK-kod? Så här gör du.

PUK-kod i chatten

Få din PUK-kod snabbast genom att identifiera dig med mobilt bankID här i chatten:

Klicka här

 

PUK-kod på Mitt3:

  1. Logga in på Mitt3 och välj abonnemanget det handlar om
  2. Skrolla ned och klicka på Abonnemangsdetaljer längst ned på sidan
  3. Du ser nu dina abonnemangsuppgifter och därmed PUK-koden

*Du kan även hitta både PIN & PUK på baksidan av den plastbricka som ditt SIM-kort satt i när du fick det.

Kommer inte åt BankID

Även fast telefonen är låst, så kommer du åt BankID så här:

Kom åt bankID när telefonen är låst:

  1. När telefonen frågar efter koden så väljer du Avbryt, Hoppa över eller så ska du kunna kryssa ner rutan.
  2. Du kopplar sedan upp telefonen på WiFi och kan då använda BankID.

 

Fungerar det fortfarande inte? Gör så här:

  1. Stäng av telefonen
  2. Ta ut SIM-kortet
  3. Starta upp telefonen (utan SIM-kort)
  4. Koppla upp telefonen till WiFi
  5. Nu kan du använda BankID
  6. Legitimera dig genom att trycka på knappen nedan

PIN-kod

Har du glömt PIN-koden? Så här gör du:

Om du är ute efter PIN-koden så behöver du slå fel PIN-kod tre gånger innan mobilen efterfrågar PUK-koden. När PUK-koden är inslagen får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod.

 

*Du kan även hitta både PIN & PUK på baksidan av den plastbricka som ditt SIM-kort satt i när du fick det.

 

Behöver du hjälp?

Chatta

Skärmlåskod

Har du glömt lösenkoden till mobilen behöver du oftast återställa mobilen till fabriksinställningar. Så här gör du:

 

Behöver du hjälp?

Chatta

 

Vanliga frågor

Min mobil är låst, hur gör jag?

Är det din PUK-kod du är ute efter? När telefonen frågar efter koden så väljer du Avbryt, Hoppa över eller så ska du kunna kryssa ner rutan. Du kopplar sedan upp telefonen på WiFi och kan då använda BankID för att komma åt PUK-koden på Mitt3.

 

Är det själva lösenkoden till din telefon, så behöver du göra en fabriksåterställning. Följ stegen för din telefons tillverkare här:

 

Vad är min nätverks-PUK/MCK-kod?

En nätverks-PUK används i de fall du försöker låsa upp en operatörslåst telefon, men att operatörskoden inte fungerar.

 

Har du slagit fel operatörskod? Då behöver du din nätverks-PUK/MCK-kod

Om man slår fel operatörskod tre gånger kommer du behöva slå in nätverks-PUK. För att få fram nätverks-PUK behöver du kontakta vår kundservice.

 


Det här ämnet är stängt för kommentarer