Bindningstid

  • 29 June 2022
  • 2 svar
  • 558 visningar

Hej!

jag har förlängt min bindningstid 3 månader innan bindningstiden är slut (vilket det står i avtalet att man kan göra) och betalar nu 2 olika telefoner. Har samma nummer och simkort. När jag förlängt tidigare har det överlappat till den nya bindningstiden men nu gjorde det ej de. Förstår inte varför.

mvh, Marie


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej @Aleka993 

 

Vad jag tror vid en tidigare förlängning som i ditt fall . Så är de abonnemanget som går över i den nya bindningstiden . Men att din telefon har månader att bli avbetalad. Och så tar du ny telefon i samma skede så blir de dubbla telefonavbetalningar . Antagligen 3 månader till , då troligtvis har din gamla telefon lika lång bindningstid som det mobila avtalet med surf osv gällde . 
 

Men det är så jag tänker att det kan vara . Sen om det varit otydligt i avtal på papper , digitalt eller telefon är en annan sak . Men allt är ju beroende på om det är så jag skriver eller inte . 

Men skulle självklart råda dig att ringa kundtjänst och se över saken 🙃


Med vänlig hälsning,F

Användarnivå 7
Emblem +40

@Aleka993 Hej,

 

i och med att Tre har tagit bort bindningstiderna för abonnemang som tecknas direkt via Tre, har du istället fått en avbetalning på den nya telefonen. Således betalar du för två hårdvaror från början - dvs din tidigare och din nya telefon. 

Tidigare fick du istället en bindningstid på 24 månader som började efter den nuvarande hade gått ut och Tre kunde då på ett annat sätt justera så att du enbart betalade för en hårdvara åt gången. Dessa 24 månader startade då när nuvarande bindningstiden gick ut.

Trots denna förändring betalar du inte mer än vad du skulle ha gjort om du hade väntat med att förlänga ditt abonnemang. Skillnaden blir nu att du betalar något mer i tre månader, för att sedan ha 21 månader kvar på avbetalningen (om du valde 24 månaders avbetalning) - mot att du med tidigare lösningen hade haft 24 månader kvar. 

Hänger du med? 🤓

Svara