Besvarat

Billmate AB

  • 13 February 2019
  • 17 svar
  • 4999 visningar

Någon som fått påringning av Billmate AB för sänkning av månadskostnad?
icon

Bäst svar av Tretin 13 February 2019, 13:46

Visa original

17 svar

Användarnivå 4
Emblem +9
Hejsan @Esko,

välkommen till forumet! :-)

Billmate AB vitt jag vet ringer i uppdrag av Mobile Group - en återförsäljare vi avslutade samarbetet med under november 2018. Vi har uppmärksammat att våra kunder fortfarande blir uppringda av säljare från Mobile Group som utger sig för att vara oss gällande försäljning av diverse produkter på avbetalning genom Billmate, Klarna, Svea Ekonomi med mera.

Hos oss kan man köpa tillbehör och hårdvara på delbetalning, men betalar då till oss, och inte via någon extern partner.

Om man har fått en faktura från något av ovan företag behöver man kontakta Mobile Group. Mobile Group når man på:

Telefonnummer: 031 - 250 01 90
Öppettider: Mån - Fre 09:15 - 17:00 (lunchstängt 13-14)

Vi har kopplat in våra jurister som ser över detta löpande.
Ok, då vet jag och andra hur det ligger till. Bra att veta att samarbetet avslutades förra året. Lät konstigt att de skulle skicka pappersräkning dessutom...
Hej har blivit uppringd i för två veckor sedan fot en hög räkning betallat första blir så rådvill vad skall man göra. Hur kan de veta hur mycket man har inne hos tre om de inte är samarbets partners
Blev tyvärr också uppringd av Mobilegroup där säljaren som tidigare arbetat för Viggo där jag skaffade mina abonnemang tidigare samt några hörlurar. Samma säljare ringde mig i november 2018 och jag tecknade då ett nytt abonnemang. I maj 2019 ringer samma säljare på nytt ”Robyn” han utger sig för att ringa åt en underleverantör för tre som heter Mobilegroup. Denna gång erbjuder han en tjänst som innebär att mobilegroup bland annat tar över surfen till ett lägre pris. Vilket enligt de uppgifter Robyn hade på mina nuvarande abonnemang skulle ge en minskad månadskostnad på ca 200kr.
Då jag inte hade anledning att misstro Robyn då vi hade en tidigare sälj:kundrelation ssamt att han hade koll på mina abonnemang hos tre fick han mig att logga in med BankID. Där efter lovade han mig en välkomst gåva som jag kunde hämta ut på posten. Självklart skulle jag inte se sänkningen på fakturan hos tre fören nästkommande månad. Vilket resulterade i att mer än 14dagar han passera innan jag upptäckte att säljaren (mobilegroup) vilselett mig och att dem nu hävdar att jag hämtat ut ett produktpaket som jag nu ska betala 1100kr/månaden för. (Gåvan innehöll en powerbank och två dåliga earpluggs, max värde 200kr).
Jag bestrider avtalet så klart och har polisanmält mobilegroup för bedrägeri.

Min fråga till tre är hur tre ser på att man underlåtit sig att mobilegroup kan använda tres kundinformation, hur har dem kommit över den och hur är detta förenligt med GDPR?
Användarnivå 5
Emblem +10
Kolla gärna in den här tråden @Doitanders, besvarade dig nämligen där.
@Doitanders
Hej!
Jag har också blivit lurad, så snälla hur har du gått tillväga och har du fått ngn ordning på det?🥺
Hej!
jag har reklamerat de så kallade gåvorna som dem säger man beställt (men skulle vara gratis).
Jag har polisanmält samt anmält till konsumentverket.

Jag bestrider fakturorna men just nu har Billmate fryst faktureringen (alltid något) i avvaktan på vad mobilegroup säger enligt Billmate skulle mobilegroup nu kreditera mig så fort dem fick varorna tillbaka.
Dessa är så klart returnerade med rekommenderat brev (dock har dem inte hämtat ut detta).
Jag har även hävt det så kalkade avtal utifrån att jag blivit vilseledd samt att dem fick mig att signera via BankID under själva säljsamtalet vilket inte är ok. Denna uppsägning av avtal är också insänd. via rekommenderat brev (ej uthämtat).
Tyvärr litar jag inte på att denna process är klar, men bestrid och anmäl samt returnera gåvan (rekommenderat brev så klart så det blir upp till dem att löda ut).
@Doitanders Tack snälla!
Då gör jag det! Ska även anmäla säljaren som ringde mig tänkte jag, de ska inte komma undan med detta👿
Hej!
Har även jag blivit lurad av Mobile Group och deras mycket oseriösa metoder.
Skulle vilja veta hur man bör gå tillväga efter att ha pratat med någon kvinna på det nämnda företaget och hon kunde tyvärr inget göra.
Är det polisanmälan? ARN? konsumentombudsman?

Hur lyckades du få faktureringen fryst Doitanders?
Tack vare att det kom en konstig kreditupplysning. Har nu äntligen (efter mycket tid och energi) lyckats makulera både beställningen och kreditupplysningen. Någon hade beställt prylar för 16.000! Lycka till Aina. Och polisanmäl.
Hej!
Har även jag blivit lurad av Mobile Group och deras mycket oseriösa metoder.
Skulle vilja veta hur man bör gå tillväga efter att ha pratat med någon kvinna på det nämnda företaget och hon kunde tyvärr inget göra.
Är det polisanmälan? ARN? konsumentombudsman?

Hur lyckades du få faktureringen fryst Doitanders?

Har det löst sig @Darkwing?
Tack vare att det kom en konstig kreditupplysning. Har nu äntligen (efter mycket tid och energi) lyckats makulera både beställningen och kreditupplysningen. Någon hade beställt prylar för 16.000! Lycka till Aina. Och polisanmäl.
Tack, med Mobilegroup verkar det som det har löst sig!
Men jag hade ju lyckats bli lurad 2 gånger så ist för sänkt surfkostnad har Viggo tecknat ett nytt abonnemang på ytterligare 100 GB 😔 på Hallå Mobil.
Så hade tydligen lyckats bli blåst två gånger....
Men det ligger massor av anmälningar på företaget och de som blåser folk kommer nog få vad de förtjänar nu😉
@Aina @Darkwing
efter massa trixande med att returnera varor till mobilegroup som dem löste ut via rekommenderat brev men först hävdade att de aldrig fått så fick jag mobilegroup att lägga ned sina krav.
Mobilegroup återbetalade faktiskt de 1103kr jag han betala via Billmate. Billmate ville iof ha massa uppgifter som kontonummer mm, men jag bad dem betala detta till läkare utan gränser (ville inte Ge dem mitt kontonr då de har all annan info på mig och kan då hitta på lite buss vilket jag inte ville vara med om ;)
trodde inte dem skulle sätta in pengarna men det gjorde dem, så 1107kr till läkare utan gränser ;)) vem vet kanske blev denna tråkiga historia lycklig trots allt.
Hur har det gått för er andra?
Nu har även jag blivit lurad av dessa idioter ni nämnt ovan. Mobile group Nordic AB.
Känner mig oerhört fånig. Detta har aldrig hänt mig tidigare.
Dock har bara 1v gått sen det förödande samtalet. Alltså gäller ångertiden på 14 dgr än. Dessutom forcerade mig till att signera via mobilt bankid under samtalets gång, vilket faktiskt är vad jag förstår olagligt.

Vilka ringer jag först nu? Billmate? Mobile group?
Konsumentverket?
Har ni polisanmält?
Har varken hämtat ut några "presenter" eller betalat ngt.
@Marcellina
ångerrätten gäller efter det att du hämtat ut ”produkterna” så göt inte det.
E-posta mobilegroup på kundrelationer@mobilegroup.se och ångra ditt köp/avtal.
Skulle du trots detta få fakturor mm bestrid dessa samt anmäl till hallå konsument mm.

spara all e-post mellan dig och mobilegroup för att kunna styrka att du nyttjat ångerrätten.

Beskriv även i mailet till mobilegroup att säljaren var påstridig och fick dig att skriva under ett avtal under pågående samtal och att du nu hunnit fundera men ångrar ditt ”köp” förklara också att du inte löst ut varor/gåvan.

Lycka till
Har idag "krossat" Mobile group Nordic ab !!!
Är fri ifrån allt nu tack o lov.
Tvingat dem att skriva mail till mig där uppsägningen bekräftas. Litar inte ett ögonblick på dem.
Jag körde över dem som en bulldozer.
Är förvånad själv faktiskt vad jag var kapabel till.
Jag skickade ett mail till Billmate där jag sa upp avtalet där jag hävdade min 14-dagars ångerrätt.
Sen drog jag till med att om inte detta göres så anmäler jag er till Konsumentverket och polisen.

Ni som hamnar i detta elände, stå på er o slå till skoningslöst!!!
Vänta inte o fundera utan tuta o kör direkt.

Svara