Besvarat

Förstår inte om jag har förlängt eller tecknat ett nytt avtal?

  • 28 September 2020
  • 10 svar
  • 1139 visningar

Fick nyligen mitt nuvarande abonnemang och telefonnummret överlåtet till mig själv. Gick in på mediamarkt där det är erbjudande (tills 30/9) om att få rabatt på telefonen när man tecknar nytt abonnemang med 3. Jag valde att behålla nuvarande nummer och valde billigare abonnemang.
 

Nu förstår jag ingenting eftersom jag inte har fått ett abonnemangsavtal att skriva under. Förstår inte om jag tecknade ett helt nytt abonnemang med samma telefonnummer eller om jag förlängde mitt abonnemang med samma telefonnummer och ny bindningstid + ny mobil? Har varit i kontakt med kundtjänst för både MediaMarkt och 3 men jag förstår inte riktigt om jag gjorde fel eller om jag bara ska vänta in ett mail? Ska jag säga upp mitt nuvarande abonnemang på 3surfa 25gb och sen teckna det nya abonnemanget? Eller blir det en förlängning. Hittar verkligen inte svar någonstans?! I min orderbekräftelse från MediaMarkt har jag betalat 250kr som inträdesavgift. Betyder det att jag måste säga upp mitt nuvarande abonnemang? 

 

MediaMarkts kundtjänst säger att jag ska vänta på abonnemangsavtalet och skriva under. 
Tres kundtjänst på mailen sa att jag inte gick igenom kreditkollen(vilket jag definitivt gör då mobilen blev billigare och jag valde ett billigare abonnemang än tidigare). 
Tres kundtjänst på telefon sa att jag bara skulle avvakta tills en kreditupplysning visar att jag kan betala det abonnemanget jag valde. Men är det en förlängning eller ett nytt abonnemang?

 

 

Det jag vill ha är att jag behåller samma telefonnummer som jag alltid haft hos 3. Men ett nytt abonnemang och ny mobil med MediaMarkts kampanj. Har jag gjort något fel? Eftersom jag valde att behålla nummer när jag beställde från Mediamarkts hemsida, men ett annat abonnemang. Har heller ingen bindningstid på min nuvarande abonnemangsplan, så borde väll vara fritt fram egentligen? Men förlängde mitt abonnemang iochmed att den överläts till mig. 
 

Har pratat med Ellen, Erik, Monica och många andra på kundtjänsten + 5 olika personer på MediaMarkts kundtjänst. Men fortfarande vet jag inte om jag kommer att få ny abonnemangsplan+nymobil med samma nummer? 

icon

Bäst svar av Erik 29 September 2020, 12:00

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

vad gäller kreditkontrollen så tar den inte hänsyn till din tidigare månadskostnad, den ser till den information som inhämtas och utifrån det utvärderas din betalningsförmåga vid det tillfälle som förändringen av abonnemanget ska göras. Om kreditkontrollen blir nekad kommer inte abonnemanget kunna förlängas, ett nytt abonnemang kommer då inte heller kunna tecknas.

 

Vad gäller den beställning av abonnemang som har gjorts, så är det MediaMarkt som hanterar den. Det är därför dem du behöver kontakta gällande den. Om du har valt att behålla ditt nummer och operatör är det en förlängning som görs, du ska därför inte säga upp ditt abonnemang. Innan allt är klart behöver du också godkänna ett abonnemangsavtal, varför du inte har fått något sådant är något du får ta upp med MediaMarkt. Det är dock något som kan hänga ihop med att kreditkontrollen inte gick igen, då finns det inget avtal att godkänna för din del eftersom beställningen då annulleras. 

 

Kontakta MediaMarkt för att se vad de säger, de bör kunna se varför beställningen inte har hanterats vidare.

Hej,

 

vad gäller kreditkontrollen så tar den inte hänsyn till din tidigare månadskostnad, den ser till den information som inhämtas och utifrån det utvärderas din betalningsförmåga vid det tillfälle som förändringen av abonnemanget ska göras. Om kreditkontrollen blir nekad kommer inte abonnemanget kunna förlängas, ett nytt abonnemang kommer då inte heller kunna tecknas.

 

Vad gäller den beställning av abonnemang som har gjorts, så är det MediaMarkt som hanterar den. Det är därför dem du behöver kontakta gällande den. Om du har valt att behålla ditt nummer och operatör är det en förlängning som görs, du ska därför inte säga upp ditt abonnemang. Innan allt är klart behöver du också godkänna ett abonnemangsavtal, varför du inte har fått något sådant är något du får ta upp med MediaMarkt. Det är dock något som kan hänga ihop med att kreditkontrollen inte gick igen, då finns det inget avtal att godkänna för din del eftersom beställningen då annulleras. 

 

Kontakta MediaMarkt för att se vad de säger, de bör kunna se varför beställningen inte har hanterats vidare.

Jag vet att jag har ett bra kreditvärde och det står så i överlåtelsen. Står också att jag kan förlänga abonnemanget på mitt3. Mediamarkt sa att ett abonnemangsavtal borde skickas inom 24h efter beställningen har gjorts på mailen, men har inte fått något. Har skrivit ett mail till deras kundtjänst igen och kundtjänsten på deras telefonnummer sa att jag bara skulle vänta in abonnemangsavtalet på mailen men då måste en kreditupplysning göras först av 3. Men ingen kreditupplysning har gjorts på mig av 3 de senaste 24h? Kreditkollen gick igen då leveransen redan är påbörjad och jag har betalat för inträdesavgiften för abonnemanget.

Så Pettersson, jag vet inte om jag väntar på en kreditupplysning ska göras av 3 (skulle få notis om det på direkten isåfall den var gjord) för att få ett avtal att signera eller om beställningen ska annulleras trots att leveransen är påbörjad pga kreditkollen? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sheriffen 

När gjorde du beställningen? Fanns telefonen i lager när du beställde den? Skulle den levereras hem till dig eller till butiken? 

 

Ett abonnemangsavtal skapas om kreditkontrollen och bedömningen blir godkänd. Tidigare kreditkontroller är egentligen inte relevanta eftersom det görs en bedömning vid tillfället för beställningen. Vad gäller informationen inne på Mitt3 så tar den endast hänsyn till hur lång tid det är kvar av eventuell bindningstid - den påverkas inte av kreditvärdigheten. 

 

Det är flera saker som låter konstiga i vad du skriver. Bland annat att du har betalat en inträdesavgift, till MediaMarkt - detta brukar endast betalas vid ett nytt abonnemang och då inte till MediaMarkt utan till operatören. Det är inte så att det är en överlåtelseavgift du har fått på en faktura? 

 

Om ”leveransen har påbörjats” borde du ju rimligtvis ha fått en bekräftelse på att telefonen har skickats och därmed fått ett kollinummer som du kan spåra telefonen med. När telefonen är skickad är beställningen klar och du borde ha telefonen om någon dag. Är det så att du bara har fått en orderbekräftelse kanske inte allt är klart än med avtal osv. 

@Pettersson 

Jag gjorde beställningen 03:55 28/9/2020. Telefonen fanns på lager när jag beställde den och den ska levereras hem till mig. 
 

Jag har ingen bindningstid kvar på mitt3. 
 

Ja precis det är det jag är väldigt förvirrad över! Jag har betalat en inträdesavgift för abonnemang till MediaMarkt genom PayPal. Nej det är ingen överlåtelse avgift på faktura då den är redan betald som det står på mitt kvitto från PayPal och MediaMarkt. 
 

Precis, det är det här med avtalet som är så himla konstigt. Mediamarkt säger att 3 måste skicka avtalet till mig. Det är därför jag är så förvirrad över om jag SKA säga upp mitt nuvarande avtal för att få ha samma nummer med samma operatör? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sheriffen Det hela låter lite snurrigt! Men såg nu också att MediaMarkt verkar ta ut en engångsavgift på 250kr även om ett abonnemang förlängs, så det verkar alltså vara rätt.

 

MediaMarkt skriver att de ska kontakta kunden för att verifiera och signera abonnemangsavtalet - när en beställning har lagts genom MediaMarkt. Nu har det ju inte gått 24h från det att du gjorde beställningen, så om du inte har hört något imorgon eftermiddag kan du ju kontakta MediaMarkt igen för att se vad som händer.

 

Nej - du ska inte säga upp ditt nuvarande abonnemang 3. När avtalet är godkänt förändras ditt nuvarande abonnemang till det du har beställt. 

@Pettersson 

Alright så jag får bara vänta på att få ett avtal i mailen? Eftersom i orderbekräftelsen står det att operatören ska skicka ett abonnemangsavtal till min e-post. Så ska jag vänta på ett avtal som skickas från mediamarkt eller ska jag vänta på ett avtal från 3?

Användarnivå 7
Emblem +10

Hoppar in i konversationen @Sheriffen ! :relaxed: 

@Pettersson har helt rätt, det hela hanteras via Media Markt och de kommer att återkoppla till dig. Dock kommer du nog att behöva lägga om din beställning då deras erbjudande gäller ej förlängningar. Om du angav ditt nummer vid köptillfället så ser de det som en önskad portering från en annan operatör.

Eftersom ditt nummer redan ligger hos Tre kommer det att ställa till problem och resultera en makulerad order. De kommer att höra av sig till dig och presentera andra alternativ och då har du egentligen två val:

1 - Förlänga ditt nuvarande abonnemang med ett annat erbjudande

2 - Teckna nytt abonnemang med erbjudandet som du redan valt och avsluta ditt befintliga abonnemang. (Numret går att flytta på i efterhand med hjälp av mina kollegor på Kundservice. 250kr)

Vad är mailadressen till Tres kundtjänst?

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Hejsan🙂 , @UffeP Se svar på andra tråden .

 

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

Svara