Besvarat

Har Tre samarbete med några som kallar sig "Kundrelationer"?

  • 25 June 2019
  • 19 svar
  • 2544 visningar

har tre något samarbete med något som kallar sej "kundrelationer", ringde en sanna ifrån 0735300630 och sa att hon på uppdrag ifrån tre skulle sänka månadskostnad efter jag blivit lurad av viggo, är detta något riktigt eller håller jag på att bli blåst igen?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Erik 26 June 2019, 15:41

Visa original

19 svar

Användarnivå 7
Emblem +10
Hej @johan knutson, tack för din fråga.

  • Kundrelationer på Tre ansvarar för hantering av bl. a. reklamationer och ringer inte ut i fall som ovan.
  • Numret som du angivit är till för inkommande samtal till vår försäljningsavdelning, vi ringer alltså inte ut från detta nummer.
Tyvärr finns det tjänster där ute som gör det möjligt att ringa från vilket nummer som helst, (s.k. spoofing) och utge sig för att vara din bank, operatör eller annan leverantör. Vi ser väldigt allvarligt på detta och polisanmäler samtliga fall.

I dagsläget vet vi inte i hur stor utsträckning detta har skett, men mer information kan komma att publiceras om det blir aktuellt.
Hur ska man gå till väga om man har blivit utsatt för detta bedrägeri och signerat det dem har efterfrågat via BankID?

Fyi så är dessa bedragare otroligt förtroendeingivande, i princip omöjligt att upptäcka bluffen i samtalet, det var nu i efterhand som jag läste denna tråden och insåg mitt misstag...
Användarnivå 7
Emblem +10
Hur ska man gå till väga om man har blivit utsatt för detta bedrägeri och signerat det dem har efterfrågat via BankID?

Fyi så är dessa bedragare otroligt förtroendeingivande, i princip omöjligt att upptäcka bluffen i samtalet, det var nu i efterhand som jag läste denna tråden och insåg mitt misstag...


Hej @Nijoh7, om det stod "Tre" i BankID appen vid signeringen så har man kommit åt information om antalet abonnemang du har hos oss och dess bindningstid. Kontrollera gärna via Mitt3 så att inga ändringar har gjorts på ditt konto, alternativt kontakta vår kundservice så hjälper dem dig att se över det. Om något inte står rätt till så hjälper vi naturligtvis till att ordna det.

Vi erbjuder möjlighet att identifiera sig med hjälp av Bank-ID när du som kund ringer till oss, men inte när vi eller någon av våra samarbetspartners ringer till dig.
Det gjorde det inte, Mobile Group heter företaget som säger sig ringa på uppdrag av er, och de presenterar sig som ”Kundrelationer”. När de ber en att signera med BankID säger de att dem öppnar ett ”program” som heter Billmate, och sedan står det även Billmate i BankID-appen.

Billmate är Mobile Groups kreditgivare. Mitt förslag är att ni på tre går ut med information i era sociala medier, via Mail, sms etc. och informerar era kunder om detta ( i synnerhet de kunder som köpt extra surf via Viggo Mobil då det är de kunderna som Mobile Group har som målgrupp. I mitt fall kunde jag häva allt genom att påkalla ångerrätten. Annars hade jag fått betala 14 000:-
Användarnivå 7
Emblem +10
Tack för förtydligandet, vi har uppmärksammat fall som du beskriver ovan och har i dagarna polisanmält Mobile Group.
Även våra kollegor i branschen ser över detta just nu. Läs mer

Toppen att du kunde nyttja ångerrätten!
I skrivande stund har vi redan information om detta på flera platser, men jag ska naturligtvis se över om vi kan förtydliga det ytterligare.

Tack igen @Nijoh7.

För att förtydliga för andra läsare:
Tre har inget samarbete varken med Mobile Group eller Billmate. Avtalet med VIGGO går ut nu i helgen.
Hej alla!

Jag har, också jag, blivit kontaktad av "Kundrelationer" som hävdar att de vill hjälpa mig med fakturor efter vad som inträffat med Viggo Mobil.

Finns det någon mer som har varit i kontakt med dem och kan konstatera att deras samtal bygger på falsk information?

Tre, vad säger ni?

Tack på förhand!
"Kundrelationer" hävdar i princip att det är de som bär ansvaret för att "ordna upp" efter vad Viggo Mobil har gjort.
I samtalen låter det onekligen som att de vill väl.

Önskar, som sagt, återgivna erfarenheter från er som har.
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej alla!

Jag har, också jag, blivit kontaktad av "Kundrelationer" som hävdar att de vill hjälpa mig med fakturor efter vad som inträffat med Viggo Mobil.

Finns det någon mer som har varit i kontakt med dem och kan konstatera att deras samtal bygger på falsk information?

Tre, vad säger ni?

Tack på förhand!



Hej S L och välkommen hit!
Vi har en avdelning som heter ”Kundrelationer”, dock ringer de inte ut om du själv inte varit i kontakt med ex. Kundservice och öppnat ett ärende kring ex reklamation.

Tyvärr har det kommit till vår kännedom att ett annat bolag har ringt och utgett sig för att vara Tre / Kundrelationer, vilket de inte är.

Om du eller någon annan där ute som känner att de behöver få hjälp med att se över avtalet på nytt är mer än välkomna att kontakta vår kundservice via telefon så hjälper mina kollegor till så gott de kan. Tveka inte att höra av dig!
Hej Erik, tack för ditt svar!

Jag uppskattar det.
Jag förstår.

Det knepiga är att det här företaget också har information om mina fakturor samt mina personliga uppgifter, vilket hos mig som kund inger en uppfattning av att det helt enkelt är ett företag i samarbete med Tre.

Ni borde verkligen, verkligen göra era kunder en tjänst och se till att detta slutar att ske - att företag med onda avsikter fortsätter att ringa och göra beställningar hos Tres kunder och med Tre som en form av täckmantel.

Tack för snabbt svarat. 🙂
Hej Erik, tack för ditt svar!

Jag uppskattar det.
Jag förstår.

Det knepiga är att det här företaget också har information om mina fakturor samt mina personliga uppgifter, vilket hos mig som kund inger en uppfattning av att det helt enkelt är ett företag i samarbete med Tre.

Ni borde verkligen, verkligen göra era kunder en tjänst och se till att detta slutar att ske - att företag med onda avsikter fortsätter att ringa och göra beställningar hos Tres kunder och med Tre som en form av täckmantel.

Tack för snabbt svarat. 🙂


Hej S L!

Jag svarade dig i PM, hör av dig om du har någon fråga eller vill ha hjälp med t.ex hur man avslutar avtalet.

mvh
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej Erik, tack för ditt svar!

Jag uppskattar det.
Jag förstår.

Det knepiga är att det här företaget också har information om mina fakturor samt mina personliga uppgifter, vilket hos mig som kund inger en uppfattning av att det helt enkelt är ett företag i samarbete med Tre.

Ni borde verkligen, verkligen göra era kunder en tjänst och se till att detta slutar att ske - att företag med onda avsikter fortsätter att ringa och göra beställningar hos Tres kunder och med Tre som en form av täckmantel.

Tack för snabbt svarat. 🙂



Vi ser väldigt allvarligt på detta och det pågår en intern utredning kring dessa fall. Att våra kunder ska känna sig trygga är otroligt viktigt.
Tack för att du uppmärksammar detta och som tidigare nämnt, tveka inte att kontakta oss om du önskar se över avtalet.

Hej Erik, tack för ditt svar!

Jag uppskattar det.
Jag förstår.

Det knepiga är att det här företaget också har information om mina fakturor samt mina personliga uppgifter, vilket hos mig som kund inger en uppfattning av att det helt enkelt är ett företag i samarbete med Tre.

Ni borde verkligen, verkligen göra era kunder en tjänst och se till att detta slutar att ske - att företag med onda avsikter fortsätter att ringa och göra beställningar hos Tres kunder och med Tre som en form av täckmantel.

Tack för snabbt svarat. 🙂

Vi ser väldigt allvarligt på detta och det pågår en intern utredning kring dessa fall. Att våra kunder ska känna sig trygga är otroligt viktigt.
Tack för att du uppmärksammar detta och som tidigare nämnt, tveka inte att kontakta oss om du önskar se över avtalet.


Hur kan det pågå en intern utredning kring ett externt ärende?? Det är ju företaget Mobile Group som ringer ut till ERA kunder och lurar dem på tio tusentals kronor. Polisanmälan mot Mobile Group och pressmeddelanden ut mot era kunder hade varit bättre.

Sen när ni besvarar kunder som är osäkra på om de blivit bedragna med: ”Om du eller någon annan där ute som känner att de behöver få hjälp med att se över avtalet på nytt är mer än välkomna att kontakta vår kundservice via telefon så hjälper mina kollegor till så gott de kan.” Så gör ni ju oss bara ännu mer osäkra?! Se över avtalet på nytt?? Avtalet som Mobile Group LURAR oss på har ingenting med ERA avtal att göra, men nu får ni det att låta så, och man tror bara ännu mer på att Mobile Group AKA Kundrelationer samarbetar med er...
Användarnivå 1
Hej 3!

När man läser era svar låter det som att vi kunder får skylla oss själva, Att jag blivit grundlurad av Viggo Mobil är illa nog. Jag har idag vart kund hos er i Ca 12 år om jag inte räknar fel. Jag säger då det Aldrig mer 3. Ni är inte ett dugg bättre än Viggo Mobil. Ta ansvar för era FD underleverantörer!
Ni måste GENAST gå ut och VARNA era kunder för "Kundrelationer" på hemsidan!
De ringde mig från 0726447565 och "verkar" ringa från TRE.
Precis som VIGGO gjorde.

De verkar ha ALL information om mina abb och fakturor och vill, med vänlig röst, hjälpa mig att få ordning på allt efter VIGGOS bedrägeri.
De har, skulle jag tro, tagit över all information om mig som ni så "vänligt" gav VIGGO, utan att fråga mig om det var OK.

Att detta kan ske kommer sig av att ni, som jag trodde var ett seriöst företag, valde en oseriös samarbetspartner, VIGGO!
Sedan har ni den dåliga smaken att låta det gå flera månader innan ni avslutar avtalet med VIGGO.

Jag har nog lagt 20 timmar på att skriva mail till er, TRE, och VIGGO samt att sitta i telefonkö för att ordna till det "kaos" för egen del som uppstod pga ERT samarbete med bedrägeriföretaget VIGGO.
(För att SLIPPA betala 18 000 i MER-kostnad de närmsta två år pga VIGGOS telefonbedrägeri)

Har varit kund hos er i 12-15 år och har 5 abbonemang hos er och rekommenderat er till vänner och bekanta.
Det kommer ALDRIG ske igen!

Nu är allt ert förtroende förbrukat och jag jämställer er med "bedragare" som lämnat ut mina uppgifter till VIGGO och, i förlängningen, till "KUNDRELATIONER".

Era affärsetiska ställningstagande är under all kritik!
Det ringde precis nån som som detta till mig men sa han ringde från Konsumenmtvägledning på uppdrag av NCS eller NTS eller nåt med 3 bokstäver. Det handlade dock om att Viggo sålt på mig för mycket saker sa dem och började fråga om bredband - om Viggo sagt jag behövde så mycket osv.
Jag sa nej, för det valde jag själv..

Sen skulle jag identifiera mig med Bank id så han kunde sänka priset ... Haha!
Sa det känns som scam och ifrågasatte han, sen la jag på.

Han ringde från 072-6447607

En månad efter Viggo fixade förnyelse ringde annat bolag upp och ville förnya mina abonnemang.
De sa att Viggo lurat mig. Jag fattar inte mycket av allt som börjat hända med TRE men det låter som att TRE borde lägga ned reseller delen och satsa på en egen säljavdelning bara istället.

Det jag vet att min räkning är 2000kr per månad för ett basic konto utan mobil och sen 2 konton till mina söner. Jag vet det är enormt mycket mer än innan förnyelsen men jag har inte pallat hålla på att ringa och fråga om detta .. känns inte ens som det är min skyldighet -- borde bara fixas automatiskt. (dröm)
Jaha ... har tre avskutat samarbete med Viggo ?
Då kanske det inte var nån som ville lura mig precis ?

Synd jag inte visste det isåfall. Om det är så måste TRE meddela att det kommer ringa nån kanske
och begära man skall använda bankID som ID i telefon vilket Polisen avråder ifrån alltid.

Men det låter skumt så jag antar TRE inte ligger bakom "Konsumtvägledning" ....

Eller ?
Nu ringde dem igen .. jesus.
Jag skulle få en låda där jag kunde skicka tillbaka alla extra grejor men få nya saker istället men till lägre pris. Efter mycket bra snack återstod det att legitimera mig med bankid och det kommer då vara not Billmate !! För första fakturan kommer separat men sen kommer den finns på TRE fakturan. Efter en månad så försvinner den gamla förhöjda avgiften helt ...
Jag skulle ha is i magen första 1-2 månader då det blev dubbelt.

Konsumentvägledning - jobbade åt Mobilexperterna eller nåt men åt konkursförvaltaren - de hade tagit över röran och skulle fixa den efter VIGGO.

Vad fan är det som händer ?
Är alla bedragare eller ? Jag fattar Viggo lurat mig en del men detta låter ju 100% falskt och inte en del ...
MEN DE HADE ALLA MINA konton, abonnemanginfo, mobilerna, priserna mm....

Är det gamla VIGGO anställdas som mjölkar ut det sista innan de drar eller har TRE med något av detta att göra ?

Nu ringde de från: 070 1994004
Samma här, fick ett samtal från 072-6447539. Killen frågade om jag varit i kontakt med Viggo mobil nyligen och hävdade att han kom från 3 men inte var säljare. Orkade inte lyssna på honom utan skällde ut honom istället tills han sa att jag var otrevlig och la på luren.
viggo lurade min son och mig redan i februari genom att erbjuda en iPad om han tecknade ett mobilt bredbandsabonnemang, sen ringer dom mig och vill att jag är borgenär då sonen inte har 3 abonnemang och hej hopp, här sitter jag med något jag inte behöver och 700:- att betala varje månad. Frågan är om 3 kan göra något?
Samma sak hände oss precis en Alice från konsumentvägledningen i Göteborg på nummer ‭072-644 76 02‬ ringde oss och ville hjälpa oss med det Viggo lurat på oss. Hon hade full kunskap om våra fakturor och abonnemang.

Om inte ni på Tre direkt spärrar våra nummer till era sk återförsäljare så kommer vi att säga upp alla våra abonnemang hos er och stämma er i ARN.

Svara