Besvarat

Kan jag koppla eSIM i iPhone XS till mitt abonnemang och använda ett annat SIM-kort i telefonen?

  • 15 September 2018
  • 14 svar
  • 4080 visningar

Kan jag använda e-sim-kortet i en ny Iphone Xs till det 3-abonnemang jag har hos er? Och sedan, givetvis, koppla ihop det med min Apple Watch 3 eller 4 cellular?
Den fysiska sim-kortsplatsen vill jag använda till ett annat abonnemang jag har hos en annan operatör.

Fundersam

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Pettersson 16 September 2018, 21:54

Visa original

14 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Fundersam!

En iPhone XS tecknat med abonnemang hos 3 borde kunna användas på det vis du beskriver då den fullständiga specifikationen för såväl Xs som Xs Max på Tre.se inte uppger att mobilen kommer vara låst till 3 som operatör.

Exakt information om vilka kombinationer som är möjlig har jag inte sett i skrift och jag vet heller inte om det eSIM-stöd 3 har ger möjligheten att koppla abonnemanget till två eSIM vilket blir nödvändigt om du vill ha den funktionen i både iPhone Xs och en Apple Watch.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Kundservice via länken nedan för att få tydligare besked i frågan och återkom gärna hit med resultatet.
Kontakta oss
Tack, Tristan.
Jag har ställt frågan i ett mejl nu till kundtjänsten (om det nu gick iväg, fick ingen bekräftelse). Återkommer när och om de svarar.
Användarnivå 5
Emblem +10
Tack, Tristan.
Jag har ställt frågan i ett mejl nu till kundtjänsten (om det nu gick iväg, fick ingen bekräftelse). Återkommer när och om de svarar.


Förhoppningsvis kommer någon insatt 3medarbetare förbi och besvarar tråden innan dess.
Jag vet vad som är tekniskt möjligt från Apples sida men då jag inte har insyn i det stöd 3 har utvecklat för eSIM anser jag det bäst att inte utlova något.

Det här är trots allt ett lika stort teknikutvecklingssteg som när vi gick från SIMkort i kreditkortsstorlek (1FF) till NanoSIM (4FF), även om det steget gick via det som sedan blev benämnt Standardsim men egentligen har beteckningen MiniSIM (2FF) och efterföljande MicroSIM (3FF).

Mer information lär säkerligen presenteras inom de kommande veckorna då jag misstänker att alltfler kommer att vilja veta.
Har exakt samma fråga. Min situation är att jag vill koppla mitt privata abbonemang (tre) till e-sim i en iPhone Xs Max och ha mitt jobbnummer (Telesnor) kopplat till den fysiska nano-sloten (Telenor verkar för övrigt ljusår efter vad det gäller e-sim). Har dessutom en watch series 3 LTE som jag förstås vill koppla till mitt privata 3 abbonemang via e-sim också. Är detta möjligt undrar man?
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Här kommer svaren på frågorna! Hoppas att det hjälper :)

Kommer Tre ha stöd för eSIM i nya iPhone?
Vid säljstart kommer Tre inte att stödja eSIM i telefonen, det borde dock komma inom en snar framtid.

Kommer den andra "simkortsplatsen" vara operatörslåst?
Mobilen är operatörslåst i 12 månader och kan låsas upp därefter. Hur det kommer att se ut med eSIM återstår att se.

Kommer jag kunna koppla både iPhone XS och Apple Watch till mitt abonnemang med eSIM?
Ja, troligtvis! För Apple Watch finns ju redan stöd för eSIM och den kan därmed kopplas redan nu - inställningen görs via Watch-appen på telefonen. När det väl kommer för iPhone känns det som att Apple har tänkt på att det ska fungera med båda enheterna anslutna.

Använda fysisk slot med annan operatör och eSIM med 3
Som det ser ut idag kommer ju detta inte att gå vid lansering men borde kunna komma igång förhållandevis snart. Dock är ju telefonen operatörslåst och kan först låsas upp efter 12 månader via 3. Det finns dock andra ställen som kan låsa upp telefonen, för olika summor och på egen risk. Tänk på att upplåsning via tredje part inte har något med 3 att göra egentligen utan är något man löser helt själv - support gällande upplåsningen ges då inte från 3.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Pettersson

Intressanta svar du klistrar in.

Av de svar som ges skulle jag fortfarande vilja hävda att det finns inget som visar på stöd för två samtidiga eSIM kopplade till ett och samma abonnemang.
Bara för att det är möjligt att koppla respektive enhet var för sig är det inte säkert att de går att koppla samtidigt.

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer
Användarnivå 7
Emblem +40
Apple Watch stöd för eSIM är ju via en tilläggstjänst som mer eller mindre skapar ett tvillingsimkort för abonnemanget. Liksom idag är det ju två simkort kopplade till abonnemanget. eSIM bör ej begränsa detta.

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer
Användarnivå 5
Emblem +10
Konstigt att du inte kommer in på länken. Tråden ligger under "Nyheter & Information".

Apple Watch stöd för eSIM är ju via en tilläggstjänst som mer eller mindre skapar ett tvillingsimkort för abonnemanget. Liksom idag är det ju två simkort kopplade till abonnemanget. eSIM bör ej begränsa detta.


Jo, jag såg det på url:en men det är en kategori jag inte ens har i min meny.
Antar att det är en åtkomstbegränsad del och att mitt konto inte är konfigurerat för den, när jag inte är inloggad ger länken uppmaning att logga in.

Jag vet att det är möjligt att ha upp till fem stycken Apple Watch anslutna under förutsättning att det finns en tjänst till respektive enhet men inte ens Apple tycks ha svar på huruvida samma abonnemang kan kopplas till multipla eSIM utan ger bara information om att eSIM kan hålla multipla abonnemang.

Nu har jag ingen djupare insyn i hur 3 har löst sin Apple Watch-anslutning och bygger snarare mer mitt resonemang baserat på säkerhetsdiskussioner kring eSIM i sig självt i vilka företrädare för Apple säger sig ha löst risken med kloning av eSIM. Ifall tillägstjänsten ifråga skapar ett virtuellt MSISDN för respektive Apple Watch och sedan klonar abonnemangets MSISDN vid utgående samtal och SMS blir det väl en annan situation.

Det är samtidigt fullt möjligt att en sådan säkerhetslösning också ger ett legalt stöd för operatörer att erbjuda tjänsteupplägg som ovanstående men fram tills dess att det är officiellt presenterat anser i alla fall jag att man bör vara försiktig med vilken funktionalitet som utlovas.
Trots allt handlar det om rätt dyr mobil hårdvara och det vore synd om någon baserar sitt inköpsbeslut på en uppgift som sedan inte stämmer överens med faktiskt tekniskt genomförande.

@Erik

Det hade varit önskvärt med ett tydligt svar från 3 i den här frågan och du får mer än gärna ta en titt på varför jag inte kommer åt "Nyheter & Information". : )
Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj halloj!

Varmt välkomna till vårt härliga community, @Fundersam & @Sebbe123! Jättekul att se er här! 😀

Kort och gott har vi ingen information i dagsläget om man kommer att kunna ansluta sitt eSIM i sin iPhone XS till sitt abonnemang istället för ett fysiskt SIM-kort - men som vanligt är vi ju alltid intresserade av ny teknik så det är bara spetsa öronen och hålla utkik för uppdateringar kring det.

Gällande anslutningstjänsten till Apple Watch 3 & Apple Watch 4 kommer den att fungera med iPhone XS. Du kan läsa mer om hur man ansluter sin Apple Watch 3 här vilket även är i princip detsamma för Apple Watch 4.


En superbra idé, @Tristan! Vi ser över det om att gå in närmare på hur anslutningstjänsten fungerar.

Tack också @Tristan & @Pettersson för era grymma svar! 😁
Ok, jag tyckte att det första svaret lät bra. Ungefär som att det kommer inte att fungera på en gång - men vi jobbar på det.
Men när jag läser @Erik blir jag lite orolig. Och när @niiveus skriver att det egentligen inte finns någon information om detta känns det osäkert.
Men jag väljer att vara optimist.
För mig skulle detta vara den bästa lösningen eftersom jag vill ha en Apple Watch som jag kan ringa med utan telefon (cellular) samtidig som jag måste ha kvar mitt ordinarie jobbabonnemang (som inte är 3).
Då verkar nya, dyra, IPhone Xs med dual sim vara enda lösningen. Därför har jag nu också beställt en sådan. Hoppas det inte var överilat.
Fundersam
Användarnivå 7
Emblem +10
Ok, jag tyckte att det första svaret lät bra. Ungefär som att det kommer inte att fungera på en gång - men vi jobbar på det.
Men när jag läser @Erik blir jag lite orolig. Och när @niiveus skriver att det egentligen inte finns någon information om detta känns det osäkert.
Men jag väljer att vara optimist.
För mig skulle detta vara den bästa lösningen eftersom jag vill ha en Apple Watch som jag kan ringa med utan telefon (cellular) samtidig som jag måste ha kvar mitt ordinarie jobbabonnemang (som inte är 3).
Då verkar nya, dyra, IPhone Xs med dual sim vara enda lösningen. Därför har jag nu också beställt en sådan. Hoppas det inte var överilat.
Fundersam



Hej @Fundersam!
Jag förstår precis hur du resonerar och håller med om att det är många som skulle vilja nyttja eSIM i sin nya iPhone, det underlättar massor om man har 2 nummer (privat/jobb). I skrivande stund vill vi inte lova något men kan berätta att vi tittar på det. Som @niiveus skriver är vi en operatör som gillar ny teknik, däremot så vill vi inte släppa nya funktioner innan vi är säkra på att det fungerar till 100% och att det är enkelt att komma igång. Under tiden vill jag tacka dig för ditt tålamod och gratulera till nya iPhone! ☺️
Hej,
Jag vill koppla mitt privata abonnemang (tre) till e-sim i nya iPhone 11 Pro (köpt med abonnemang) och ha mitt jobbnummer (Telenor) kopplat till den fysiska nano-sloten. Är det möjligt eller är även fysiska nano-sloten sim låst till Tre?
Hej,
Jag vill koppla mitt privata abonnemang (tre) till e-sim i nya iPhone 11 Pro (köpt med abonnemang) och ha mitt jobbnummer (Telenor) kopplat till den fysiska nano-sloten. Är det möjligt eller är även fysiska nano-sloten sim låst till Tre?

jag har under första året med min XS Max (köpt med 3 abonnemang) kunnat använda 3 e-sim och ett fysiskt telia-kort i telefonen utan problem 🙂
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej,
Jag vill koppla mitt privata abonnemang (tre) till e-sim i nya iPhone 11 Pro (köpt med abonnemang) och ha mitt jobbnummer (Telenor) kopplat till den fysiska nano-sloten. Är det möjligt eller är även fysiska nano-sloten sim låst till Tre?


Det är inga problem. Din iPhone 11 Pro kommer inte att vara operatörslåst.

Svara