Besvarat

Mail från 3 om riktig e-mailadress.

  • 1 January 2019
  • 7 svar
  • 2565 visningar

Jag har fått ett mail från 3 med angivande av min e-mailadress och en uppmaning att bekräfta riktigheten av detta. Jag skall för att vidimera min e-mailadress uppge mitt personnummer.
I dessa tider med förekomster av nätbedrägerier där bedragarna försöker komma över personnummer, lösen till bank-ID mm så är det en självklarhet för mig att inte uppge detta via internet.
De uppgifterna har 3 fått i det avtal som upprättats mellan mig och 3.
En reaktion på detta vore bra.
Hälsningar
Kjell
icon

Bäst svar av Nils 8 January 2019, 09:58

Visa original

7 svar

Användarnivå 2
Ja jag tror också det är ett scam.
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

3 skickar ibland ut mail som dessa för att bekräfta att de har rätt uppgifter om dig. Men att du ska behöva uppge ditt personnummer känns lite suspekt. Om du vet att du har uppdaterade uppgifter inne på Mitt3 kan du nog bortse från det mailet du har fått.

Personnummer i sig är en offentlig uppgift, dessa finns tillgängliga på diverse nättjänster. Men man bör inte underlätta för en eventuell bedragare genom att uppge sitt personnummer om man känner sig osäker på vem informationen når. 🙂
Användarnivå 5
Emblem +36
Halloj @Kjell L C !

Precis som @Pettersson skriver så skickar vi ut mail för att bekräfta just mailadressen. Mest för att säkerställa så att vi har rätt kontaktuppgifter om vi behöver skicka någon information till dig.

Det är dock endast en länk du ska trycka på så du ska inte behöva ange personnummer eller några andra uppgifter.
Tack för svaren alla.
Jag antager att min tolkning var rätt, 3 begär inte personuppgifter via nätet.
Slutsatsen av detta är nog att bedragarna kommer längre och längre fram när det gäller att få till troliga mail. Vi måste alltså bli mer restriktiva på att svara på utskick vilket i sin tur leder till att seriös kommunikation från företag inte kommer att besvaras i tron att det är fusk.
Kjell
Användarnivå 5
Emblem +36
Tack för svaren alla.
Jag antager att min tolkning var rätt, 3 begär inte personuppgifter via nätet.
Slutsatsen av detta är nog att bedragarna kommer längre och längre fram när det gäller att få till troliga mail. Vi måste alltså bli mer restriktiva på att svara på utskick vilket i sin tur leder till att seriös kommunikation från företag inte kommer att besvaras i tron att det är fusk.
Kjell


Det har du verkligen rätt i! Skulle du kunna vara en hjälte och dra en printscreen på mailet och skicka till mig i PM så att jag kan dra det vidare internt till vår säkerhetsavdelning?
Jag undrar om det finns någon e-mail adressen til 3. Det går inte att kontakta dom, endast via mobil. De lovar i telefonsamtal att avsluta abbonnemanget men det är som att prata i vädret.Det händer ingenting. Jag har sagt upp abbonnemanget 2 ggr i loppet av 2 månader och utan bindningstid men är fortfarande kvar som kund.
Användarnivå 7
Emblem +10
Jag undrar om det finns någon e-mail adressen til 3. Det går inte att kontakta dom, endast via mobil. De lovar i telefonsamtal att avsluta abbonnemanget men det är som att prata i vädret.Det händer ingenting. Jag har sagt upp abbonnemanget 2 ggr i loppet av 2 månader och utan bindningstid men är fortfarande kvar som kund.

Aj då! Ber verkligen om ursäkt om vi har felat. Naturligtvis kan du kontakta mina kollegor på andra sätt än via telefon. Om chatten är stängd eller om du föredrar att maila, går det utmärkt att göra det här.

Svara