Besvarat

När får jag min iPhone XS?

  • 16 September 2018
  • 42 svar
  • 33672 visningar

Hej beställde en iphone XS i fredags och det stod 1 vecka på leveranstiden. Jag undrar bara om den trillar in på posten 21 september eller om det tar längre tid då den ska skickas

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Tristan 16 September 2018, 12:58

Visa original

42 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Om du beställde tidigt på fredagen och därmed har fått en telefon från den första leveransen som kommer till 3, brukar målet vara att telefonen ska levereras till dig på lanseringsdagen. Det vill säga att du bör få den på fredag. Men som alltid med Posten kan det i vissa fall ta någon dag längre. 🙂
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Chrille!

När det gäller Apples nya iPhones får alla operatörer som är del av första lanseringsvågen leverans av mobilerna på samma dag - nämligen exakt en vecka efter att förköpet öppnades.

Exakt hur många exemplar av varje modell som respektive operatör erhåller från Apple är okänt och de förköpsordrar som har blivit lagda kommer att hanteras i turordning.

Det är med andra ord omöjligt att säga exakt när just du kommer att få din Xs:a men jag kan bestämt säga att det inte kommer att ske på fredag den 21:a september.

Mer realistiskt är någonstans mellan inom 1 vecka från det datumet och upp till någon månad. Allt beroende på Apples förmåga att leverera, hur den svenska marknaden prioriteras, vilken fördelning 3 erhåller och din köplats i förköpet.

Själva försändelsen brukar inte ta mer än 2 arbetsdagar för att komma fram till ditt utlämningsställe, vilket gör den tiden till försumbar i det stora hela.
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej!

Om du beställde tidigt på fredagen och därmed har fått en telefon från den första leveransen som kommer till 3, brukar målet vara att telefonen ska levereras till dig på lanseringsdagen. Det vill säga att du bör få den på fredag. Men som alltid med Posten kan det i vissa fall ta någon dag längre. :)


Alltid trevligt med optimism en gråmulen söndag som denna. : )

Jag tror nog att uthämtning på lördag är mer troligt för de lyckliga förköpare som får del av första leveransen och därefter blir det nog en del väntetid beroende på plats i kön.

Man brukar kunna få en hint om väntetiden genom att besöka Apples egna sida och se den uppskattade leveranstiden för respektive modell där.

Xs
Xs Max
Användarnivå 7
Emblem +40
Informationen som anges där gäller om man beställer nu. Det vill säga att den anger ju inte leveranstiden som gäller när beställningen gjordes, utan om man lägger en beställning nu.

Om telefonen skickas på torsdag så kommer den antagligen på fredag eller på måndag. Uthämtning på lördag innebär med allra största sannolikhet att telefonen redan levererades på fredagen och att man själv valt att inte hämta ut den samma dag.

Tidigare år har telefonerna skickats dagen innan lanseringsdagen och därmed funnits att hämta hos postombudet för majoriteten dagen den släpps. Då självklart de som beställde tillräckligt tidigt för att få ta del av en telefon från första leveransen.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Pettersson

Du har helt rätt i att det är så och därav att jag skrev att man kan få en hint om väntetiden ifall man inte får ta del av första leveransen.

Apple har alltid prioriterat sina egna kanaler först och därefter försett återförsäljare, vilket förmodligen inte har förändrats till i år.

Du har däremot fel när det gäller pakethantering vid PostNord då de numera har utkörning till utlämningsställen även på lördagar, man kan se det i informationen för försändelsen då paketet skannas vid ankomst till utlämningsstället och även i samband med SMS om uthämtning som skickas ut inom någon minut från inskanningen.

Detta är dock främst något som förekommer i storstadsregionerna och bor man ute på landsbygden kan man få vänta några extra dagar beroende på att paket endast körs ut på vissa vardagar och inte varje dag.
Skrev fel beställde den på torsdagen runt kl 11 så får hoppas på att jag får den tidigt då av den informationen ni har gett nu 😬
Användarnivå 7
Emblem +40
Skrev fel beställde den på torsdagen runt kl 11 så får hoppas på att jag får den tidigt då av den informationen ni har gett nu 😬

Förbokningen för iPhone XS och XS Max började 09.01 i fredags. Om du beställde i fredags vid den tiden skulle du kunna vara en av de första som får den. Men när det blir mer exakt är ju svårt att säga, men om du får en telefon från första leveransen bör du ha den på fredagen.


Du har däremot fel när det gäller pakethantering vid PostNord då de numera har utkörning till utlämningsställen även på lördagar, man kan se det i informationen för försändelsen då paketet skannas vid ankomst till utlämningsstället och även i samband med SMS om uthämtning som skickas ut inom någon minut från inskanningen.

Detta är dock främst något som förekommer i storstadsregionerna och bor man ute på landsbygden kan man få vänta några extra dagar beroende på att paket endast körs ut på vissa vardagar och inte varje dag.


Ja, lördagsleverans finns och gäller för Stockholm, Göteborg och Malmö. Normalt kommer paket som skickas med MyPack Collect fram vardagen efter, så om telefonen skickas på torsdag kommer den med största sannolikhet fram redan på fredagen, bor man längre bort (exempelvis längst norrut i Sverige och bland annat på Gotland) tar det ytterligare en dag - då kommer leveransen fram på måndagen. Lördagsleverans finns inte i de områden dit leveranstiden är längre.
tele2 har börjat skicka

Användarnivå 2
Nu kan man gå in på tre o söka sin order...
min ser ut som att den kommer imorgon.

http://www.tre.se/iphoneleverans
min ser oxå ut att komma imorn hmmm
Vad står det för er om ni skriver in ert ordernummer?
Användarnivå 2
Det står 21 sep.... men har inget kolli ännu.
Fortfarande 21 sep för mig med, också utan koll-id.

Senast uppdaterat 07.39 imorse.
Användarnivå 2
Så man får nog förbereda sig på att ev hämta ut telefonen på Måndag. Viiiiiilken lång helg detta kommer att bli😂
Jaa samma för mig! 21/9 utan kolli! Kliar i fingrarna vad man vill ha den nuuuu!
Nu har nya abonnemanget kickat igång för mig. Skulle det inte göra det när luren lämnade 3's lager?
Jag fick just uppdatering på postnords app! Mitt paket är Påväg och kommer vara hos mitt ombud imorgon 😍👏🏼
Står att jag också ska få min imorgon men mitt abonnemang har inte ändrat sig o jag har inte fått något kolli id 😔
Användarnivå 2
Grattis.... här e det lika tomt som innan. Va har ni beställt och vilken tid? @Jaz @Daniel A
Har fått kolloid också! Beställde genom kundservice vid 13-tiden när kah vaknade efter att ha jobbat natt! 🕺🏽🎉
@Keu80 Ringde 11.45 och fick ordermail 11.56, i fredags då.

Om det är intressant så beställde jag en svart XS 64GB .
Användarnivå 2
Oki. Mysko... jag beställde vid 09.30....
ja ja.... jag får vänta lite till 🙂
Användarnivå 1
Nu uppdaterades Postnords app! Levereras till ombud imorgon fredag.

256GB Space Grey, bekräftelsemail 09.14.
Blir ju lite avis när man läser att ni fått kolli id o bekräftelse från postnord 😫
Användarnivå 2
@Jimmie du är inte ensam om det.
Speciellt när man beställde ett antal timmar före vissa av de lyckliga. Då börjar man ju tvivla på att det finns någon turordning.

Svara