Besvarat

Resttillägg

  • 8 October 2018
  • 3 svar
  • 1805 visningar

Hej,
Blev under sensommaren uppringd av en av era säljare som undrade om jag ville förlänga mitt abonnemang som skulle gå ut i november.
Eftersom jag skulle bibehålla oförändrat pris (199kr) med en utökad surf från 3 till 5 accepterade jag under villkor att inga andra kostnader/avgifter tillkom.

Odag fick jag en faktura på 199kr för september men dessutom var jag debiterad 80kr avseende ”resttillägg”, totalt 279kr.

Vad är detta? INGA tillkommande kostnader skulle utgå enligt säljaren. Jag motsätter mog starkt denna debitering eftersom överenskommelsen var 199kr!!!

Jonas

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Tristan 8 October 2018, 19:27

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Jonas!

Till att börja med är resttillägg något som härrör ifrån ditt tidigare abonnemangsavtal och inte något som kommer med det nya avtalet i samband med förlängning av ditt abonnemang.

Resttillägg kan bestå av skillnad i abonnemangets månadskostnad, om ditt abonnemang tidigare kostade 299kr och det nytecknade bara 199kr blir resttillägget 100kr, eller månadskostnad för hårdvara som du köpt i samband med tecknande av det tidigare abonnemangsavtalet.
Kostnaden för resttillägg debiteras endast fram tills dess att ursprunglig bindningstid löpt ut, dvs i november i ditt fall.

Ifall du tittar på fakturaspecifikationen bör du kunna se om resttillägget är kopplat till köp av hårdvara eller abonnemang då hårdvaruköp står angivet som just månadskostnad för mobil/tillbehör.
Om du jämför denna månadens faktura med den faktura du fick i september bör du således kunna se motsvarande belopp under fakturaspecifikationen.

Återkom gärna om du har vidare funderingar så försöker vi reda ut dem så gott vi kan. : )

Avslutningsvis så vill jag bara upplysa dig om att 3Community inte är en del av 3:s Kundservice och att du därmed inte heller kan bestrida något den här vägen.
Communityn är till för att kunder ska kunna hjälpa andra kunder genom att dela kunskaper och erfarenheter.
Ja du...

Mitt tidigare abonnemang var på 195kr/månad och mitt nya är på 199kr.

Något annat inköp har jag inte gjort och om inte Ni kan svara på vad ”resttillägget” avser så är det inte så lätt för mig att veta...

Du måste väl, för att kunna besvara min fråga, kunna kolla vad det avser..? Du har väl mitt mobilnummer ? Självklart skall jag betala om det är något jag förbrukar men Ni kan inte bara debitera utan förklaring!

Jonas
Användarnivå 5
Emblem +10
Återigen 3Community är inte en del av 3:s Kundservice utan är avsett för 3:s kunder att bistå andra kunder genom att dela med sig av kunskap och erfarenhet.

Jag har med andra ord lika liten möjlighet att se ditt abonnemang och dina fakturor som du har att se mitt och mina fakturor. Tror nog inte att någon av oss vill ha det på ett annat vis. : )

Min förklaring baserades på vad ett resttillägg är och var det kommer ifrån.
Jag föreslår att du tittar på aktuellt abonnemangsavtal från förlängningen och det tidigare avtalet, vilket du kan ta fram via Mitt3 genom att gå till "Abonnemang" där du väljer det abonnemangsnummer det gäller och sedan klicka på fliken "Avtal" samt klicka på avtalet ifråga i listan över avtal.

Gör gärna även som jag föreslog i mitt förra inlägg att du tittar på föregående månads faktura och ser ifall det finns antingen en debitering á 80 kr där eller en rabatt på motsvarande belopp.
Rabatter följer generellt sett inte med när du förändrar ditt abonnemang genom att göra en förlängning med nytt avtal.

Svara