Roaming i sverige ?!

  • 28 November 2021
  • 4 svar
  • 223 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena 3 folk ;) 

 

Jag har en fundering som någon kanske kan ge tydlighet i angående “Roaming” . 

 

Används det för svenska abonnenter mellan olika operatörer ? dvs funkar på hemmaplan . Kanske har något annat ? Eller kör var sig om inte det är samarbeten över vissa frekvenser / band etc. Att operatörer helt enkelt kör sitt egna race utan vad som är bäst för Sveriges täckning & hastighet . 

Om det är som lärt att det är för turisten i ett land roaming fungerar för . Tex jag drar till Spanien . 

Men om en spanjor kommer till Sverige . Funkar den personens telefon bättre för den har större möjligheter och roama fritt över operatörerna ? likväl för mig som surfar gött vid poolen i spanien ;)  ( täckning/hastighet)    Förutom att spanjoren får en kostnad från tex 3 för den tid / surf den lånat hos 3 tex. 

 

Känns som roaming förändrats mycket över tid . Förr fick folk kaos fakturor utan vetskap vad dom gjort . Hur är det nu & för framtiden ? 

 

Mvh F 

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till abonnemang


4 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @frodrik91, hoppas att allt är bra med dig! 

Det var en riktigt bra fråga! :star2:  

När du roamar i ett land så kopplar du upp dig till en specifik operatör. Säg att du är spanjor och besöker Sverige och du börjar roama med vårt nät - då har du endast tillgång till Tres nät (därmed 5G), det är i vilket fall min uppfattning om hur det fungerar :yum:

Dock, så kan du som besökare och roamar gå in i telefonens inställningar och manuellt byta nätet du är uppkopplat till och välja en annan svensk operatör och få tillgång till dennes nät.
Jag hoppas verkligen jag förstod din fundering rätt, annars är det bara att hojta till!

Användarnivå 6
Emblem +40

Ja du har förstått rätt ! 

 

 Vad e det som avgör automatiska valet för mobilen direkt när man landat  tex . Hoppar det automatiskt mellan bästa operatörs täckning ? 
 

Sen är det som du säger ett aktivt val personen kan göra i inställningar . Men det är nog något en pensionär tex inte gör eller förstår hur man gör . Som exempel . 
 

Med vänlig hälsning, F 

 

@JeppePeppe 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Hej,

Har svar på några av frågorna :) 

Nationell roaming

Det finns idag inga operatörer i Sverige som tillämpar nationell roaming för vanliga kunder. För många år sedan har det funnits abonnemang hos, exempelvis, Tre som har tillåtit 2G-roaming hos en annan operatör inom Sverige. Detta avslutades i samband med att Tres nät byggdes ut ytterligare.

Det finns abonnemang som ska användas vid kriser, dessa tillåter nationell roaming. Läs mer hos Post och Telestyrelsen.

Utländska abonnemang i Sverige

Om en kund med abonnemang från ett annat land kommer till Sverige, så kan denne kund ansluta till de operatörer i Sverige som den utländska operatören har avtal med. Har kunden en operatör som har roamingavtal med flertalet operatörer i Sverige, kan denne kund alltså få täckning på fler platser än en kund med ett svenskt abonnemang. Att det fungerar bättre är dock inte helt säkert, eftersom trafiken i de flesta fall även ska gå via hemlandet - vilket kan skapa höga svarstider för surf och påverkad samtalskvalitet. 

Detta är ju exakt samma sak om du åker till ett annat land. I Spanien har Tre roamingavtal med Orange, Yoigo/Xfera, Movistar och Vodafone. Du kan således ansluta till alla dessa nät så länge du befinner dig inom deras täckningsområde - du kan alltså få bättre täckning än en kund med ett lokalt Orange-abonnemang eftersom de endast har tillgång till Orange nät. 

Varför ett visst nät föredras vågar jag inte svara på - men jag skulle inte bli förvånad om det handlar om hur avtalen ser ut mellan operatörerna. Telefonen lär även prioritera ett 4G-nät framför 2G. Generellt behöver en ju inte byta nät - men om jag åker utanför täckningsområdet för, exempelvis, Orange kommer ju telefonen automatiskt att ansluta till ett annat tillgängligt nät som tillhör en operatör som min hemmaoperatör har roamingavtal med. 

Roaming förr och nu

Inom EU och EES har roaming förändrats mycket sedan regleringa kom och det finns krav på hur operatörernas roamingpriser mot kund får se ut. Det har öppnat helt nya möjlighet att använda sin telefon inom EU och EES. Tidigare var höga fakturor pga roaming vanliga - men nu är det nog något som knappt existerar. 

Roaming i framtiden

Jag tror att vi kommer se fler lösningar som 3Världen både i Sverige och i andra länder. Just nu är väl världen lite stillastående - men det känns som att folk har ett uppdämt resebehov och att välja ett abonnemang som tillåter användande i, exempelvis, Thailand lär för många vara mycket mer lockande än ett som inte gör det - även om en inte är i Thailand mer än kanske en gång per år. 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Som vanligt har @Pettersson svaret på allt! :sparkles:

 

Gällande din fråga @frodrik91 “Vad e det som avgör automatiska valet för mobilen direkt när man landat  tex . Hoppar det automatiskt mellan bästa operatörs täckning?“ 

Kikade runt lite internt, och fick svaret att när telefonen först börjar roama så försöker den koppla upp sig mot den första bästa operatör där den “radiomässigt” ska få en bra upplevelse/uppkoppling. Skulle telefonen stöta på en operatör vi inte samarbetar med, så nekas detta och den ska då söka vidare - ibland förstår inte telefonen detta varav anledningen till att man ibland får söka nätet manuellt! :selfie:

Svara