Besvarat

Behöver min PIN och PUK-kod

  • 9 October 2018
  • 1 svar
  • 5286 visningar

Hej, jag behöver omedelbar hjälp för att få tillgång till PUK och PIN till mitt SIM kort. Under natten har kortet obegripligt låst sig. Har tagit ut det och prövat med de nummer som finns tryckta där men inget verkar fungera.
Kan inte - av logiska anledningar - ringa kundservice.
tips på hur jag kan gå tillväga?
Tack

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Tristan 9 October 2018, 07:25

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Rosgal!

Det nummer som finns tryckt på ditt SIM-kort är ett 19 siffror långt SIM-kortsnummer som används för att identifiera SIM-kortet men du kan inte nyttja det för att komma in i mobilen.

Det du då behöver är antingen det plastkort som SIM-kortet kom på, för på dess baksida hittar du både PIN- och PUK-kod, eller så behöver du logga in på Mitt3 på Tre.se där du klickar på "Abonnemang" och väljer det nummer det gäller samt lokaliserar PUK-koden på den sida du kommer till, koden står till höger om mobilnumret precis under ditt namn.

För att använda PUK-koden måste du först slå in fel PIN-kod tre gånger för att mobilen ska fråga efter PUK-kod, om den inte redan gör det, och därefter slår du in de 8 siffrorna i PUK-koden samt väljer en helt ny 4-siffrig PIN-kod som du slår in när mobilen efterfrågar den.

Skulle ovanstående inte fungera kan du få kontakt med Kundservice via chatt här.

Hoppas att ovanstående löser ditt dilemma.
: )

Svara