Besvarat

Spotify käkat upp min surf

  • 8 August 2020
  • 13 svar
  • 572 visningar

Hej. Igår käkade spotify upp min datasurf, vilket såklart är surt. Kan tre trolla tillbaka min mängd kanske?  Eftersom det är uppenbart att problemet inte är hos mig nämligen. Samma sak hände förra månaden. Surt eftersom jag valde tre bl.a. för att spotify var gratis. Min datamängd försvann dessutom inatt då jag var uppkopplad emot wifi, vilket är ännu konstigare.

Se skärmdumparna.

http://www.bilddump.se/bilder/20200808175736-155.4.1.111.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20200808175809-155.4.1.111.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20200808175836-155.4.1.111.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20200808180748-155.4.1.111.jpg

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till abonnemang

icon

Bäst svar av Pettersson 8 August 2020, 18:20

Visa original

13 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

konstigt att din datamängd har dragits från den vanliga potten om du lyssnat på musik via Spotify. Den fria streamingen täcker inte podcasts eller annan media som kan konsumeras i Spotify-appen.

Om du har använt WiFi och surf har dragits från ditt abonnemang, så har inte telefonen använt WiFi-anslutningen. Det är nämligen omöjligt för 3 att läsa av ditt användande om det inte går via mobilnätet. 

 

För att få vidare hjälp med detta behöver du kontakta 3Kundservice. De har öppet 9-15 via chatt på helger. Du hittar kontaktuppgifter här

Hej, jag har enbart lyssnat på musik i spotify. Och WIFIn kopplar telefonen inte ner, det vet jag. Även om wifins trafik skulle ligga nere kopplar den inte ur anslutningen utan då blir man utan surf. Vad jag kan tänka mig att felet beror på är att jag använder en äldre app-version av spotify och att den inte längre är kompatibel med tre’s “surfkoll”.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Ballofixen Trafiken måste gå genom mobilnätet för att det ska kunna räknas som surf i ditt abonnemang. Trafiken mäts först när den har nått 3, mätningen har ingenting med din mobils mätningar att göra. 

 

Vilken appversion som används bör inte spela någon större roll, men uppdatera gärna för att se om det hjälper. Trafiken urskiljs genom att 3 har vissa IP-adresser som används av Spotify för att urskilja vilken trafik som är musik osv. Det är därför trafiken måste gå genom mobilnätet för att 3 ska kunna räkna den som surf, om anslutningen sker på annat håll kan 3 inte mäta det.

Den har gått via mobilnätet eftersom vi har varit på semester. 🙂 Det var bara inatt den inte gjorde det. Enligt deras koll har jag använt spotify ca 0,5 gb, medan min mobil registrerat ca 5 gb. Stor skillnad anser jag. 

Kammade noll hos kundtjänst. Hon saknade förmåga att lyssna tyvärr och behandlade mig som en idiot. Jag vet att problemet är hos tre. Och det är det fortfarande. Idag har jag strömmat spotify musik och allt har gått på datatrafiken. Så what to do... Får ladda ner musiken istället. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Kammade noll hos kundtjänst. Hon saknade förmåga att lyssna tyvärr och behandlade mig som en idiot. Jag vet att problemet är hos tre. Och det är det fortfarande. Idag har jag strömmat spotify musik och allt har gått på datatrafiken. Så what to do... Får ladda ner musiken istället. 


Låter märkligt. Och för att inte ha missat något så har du Godkänt det avtal för att Spotify ska vara fritt? Du hittar avtalen i Mitt3 :) 

 

Jo avtalet musiksurf är med. Det har funkat i 1 år, det slutade fungera förra månaden, och fortsätter... Hade varit smidigt om tre velat hjälpa till dock. Men det kanske börjar fungera. Jag borde ju inte vara ensam om detta. Jag har en Note9. 

http://www.bilddump.se/bilder/20200816204705-155.4.1.111.jpg

 

Detta är vad som registrerats idag med ca 3 timmars strömmande i kvalité "mycket hög". Knappast. 

Nej det går inte att prata med kundtjänstmedarbetarna. Hursomhelst, problemet är fortfarande hos dem, oavsett hur mycket de pustar och tycker man är jobbig. Jag byter operatör efter att avtalet löpt ut. Problem solved.

Användarnivå 7
Emblem +38

Nej det går inte att prata med kundtjänstmedarbetarna. Hursomhelst, problemet är fortfarande hos dem, oavsett hur mycket de pustar och tycker man är jobbig. Jag byter operatör efter att avtalet löpt ut. Problem solved.


Va tråkigt. Men jag tänkte på en sak. Har du testat att ominstallera Spotify? Och se att du inte är på den gamla versionen av Spotify. Eftersom android erbjuder typ två versioner va? 

Värt att testa! 

Det har jag iofs inte. Jag körde med en äldre version förut, 1 år gammal ca, och uppdaterade den när detta problemet uppstod. Men man kunde ju testa att avinstallera helt och sedan ominstallera iofs. Bra idé. Ska testa det. Tack.

Användarnivå 5
Emblem +9

@Ballofixen 

 

Hur gick det efter ominstallationen? 

Det funkade inte tyvärr. Samma fel. Märkligt ändå att tre.se är så anti och skyller problemet på mig (bakgrundsuppdateringar, notiser som tar data etc.) på ett så otrevligt och inkompetent sätt. Det kan vara så att tre.se vet om detta problem men inte har någon lösning. Än. 

Svara