Besvarat

uppladdningshastighet i Covid-tider

  • 2 April 2020
  • 3 svar
  • 206 visningar

Jag vill live-sända ett event med några vänner via Facebook. Hade tänkt använda telefonen. Jag har ju obegränsad surf.
 

Min uppladdningshastighet är för närvarande  5.4Mb/s. Kan jag höja den tillfälligt? Det blir så låg upplösning och kvalitet, inte minst på ljudet. 
 

 

vänligen 

Ricard 

icon

Bäst svar av Pettersson 2 April 2020, 13:55

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

3 har ingen begränsning vad gäller ned- eller uppladdningshastighet på abonnemangen idag. Det som styr är den hårdvara du använder, samt hur bra täckningen är på platsen - men även hur många som använder nätet för tillfället. Det finns alltså inget som 3 kan göra för att tillfälligt öka hastigheten.

 

Testa gärna att försöka flytta dig litegrann, starta om telefonen och se om du kan hitta ett ställe där uppladdningshastigheten är högre för dig. En förflyttning på endast några decimeter kan göra stor skillnad på hastigheten. Att försöka ha mobilen i ett stativ eller liknande, kan även de ge positiv effekt på hastigheten i jämförelse med att hålla den i handen. :)

Jag skulle nog säga att det ABSOLUT finns en begränsning för uppladdningshastigheterna.

Jag kan komma upp i 200mbit/s nedladdning men aldrig mer än 5-10 mbit/s i upp hastigheten, oavsett vart jag står.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Eyüb Jag har fått över 50Mbit/s i uppladdningshastighet över 4G-nätet i Stockholm. Uppladdningshastigheten över mobilnäten idag är inte lika hög som nedladdningshastigheten på grund av begränsningar i tekniken. Det är samma sak oavsett vilken operatör du vänder dig till - nedladdningshastigheten som kan levereras via mobilnäten är högre än uppladdningshastigheten. 

Det är den hårdvara du använder (mobiltelefon, surfplatta, router eller liknande) tillsammans med hårdvaran, tekniken och frekvenserna i nätet som sätter begränsningarna. Abonnemanget i sig har ingen begränsning vad gäller hastighet. 

Svara