Besvarat

Vad sparar operatörer inom data lagring och hur länge?

  • 1 September 2019
  • 14 svar
  • 6255 visningar

Hej! Jag undrar vad mobil operatörer sparar för sina kunder. Sparas sms i en databas hos operatören? Datalagringsdirektivet kanske det heter...
Hur länge sparas sms hos operatörer? Spelar ni in samtal folk ringer över vanlig telefon och sparar?
På vilka sätt bryter ni mot den personliga integriteten undrar jag mest då allt inte är krypterat här. Tackar! Mvh Danne
icon

Bäst svar av JeppePeppe 2 September 2019, 11:06

Visa original

14 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, Här kan du läsa om 3s Gdpr och så vidare

allt Är långt ifrån krypterat men det är inte själva operatören som har möjlighet till datan. De ser att du har tex ringt ett samtal men de spelar varken in eller sparats samtalen.
samma sak som att de är svårt för en operatör att se EXAKT vad du gör via webbläsaren i telefonen.

i och med GDPR så förändrade landskapet relativt mycket med stor fördel för konsument.

vill du jobba helt med krypterat så rekommenderar jag iMessage, att inte använda Facebook mm.
Tack för svaret. Jag hade för mig att dom sparade sms.. Sparade dom med datalagringsdirektivet eller? Är det borta nu och istället GDPR?

Det borde vara självklart att dom inte spelar in samtal eller sparar sms iof, men fick för mig att dom gjorde det med datalagringsdirektivet iallafall.. Kanske är borta nuförtiden dock..
Ang krypterat har jag android och då kan jag rekommendera signal! Signal är bästa appen för krypterat över android iallafall.

Anyways.. Dom sparar inte sms eller samtal nuförtiden då, men gjorde det innan ett tag? Bra isånnafall! Tackar

Ps. Jag visste om att man inte ska använda Facebook och har inte det bland annat pga hur dom struntar i personlig integritet så! Jag kan endel om säkerhet och denna sida kan jag rekommendera för ett mer digitalt privatliv.
https://www.privacytools.io/
Användarnivå 7
Emblem +38
Sen blir det då bättre för android-delen av allt när rcs kommer på bred front.
just nu som jag förstått det så är det Samsung-enheter som stödjer det emellan varandra om
man uppdaterar 🙂
Maybe the app will have more feature parity with iMessage, and that would be great for Android users. But what good is it when you factor in the following?
  1. The traffic path is no different than SMS. It goes phone > carrier > phone. We all know how much carriers love our data, and how easily it can be accessed or even subpoenaed.
  2. Also like SMS, RCS traffic is not encrypted end-to-end
https://onetechmind.com/2018/04/googles-enabling-of-unencrypted-rcs-is-irresponsible/

...
Njae. Jag är inte imponerad av det. Om det vart end-to-end kryptering inom sms hade jag vart mycket imponerad dock! Hade varit grymt.

Jag vill gärna fortfarande veta hur operatörer spara sms eller annat innan om nån vet.. Datalagringsdirektivet eller annat. Och om dom sparar sms nu och hur länge osv. Nån som vet?
Användarnivå 7
Emblem +38
åh, fick för mig att de va end2end alltså att de va ganska exakt som iMessage. Man lär sig nytt varje dag!
Lugnt. Bara söka på. 😉 Jag är inte ens säker på hur imessage är. Finns inte med i privacy tools io, och jag har inte sökt upp om det är end-to-end ens.. Eller open source osv osv osv. Men ang rcs så verkar det inte så säkert nej, och jo, man lär sig nytt varje dag. 😉 ✌️
Användarnivå 7
Emblem +38
imessage är dunderkrypterat. Ingen kan öppna eller det landar ingenstans. Det är device—->device.
lite som faceid/Touchid inte går att få information om.

det är
vål typ de två stora vinsterna med iOS. 🙂
https://www.theverge.com/platform/amp/2019/8/30/20840341/iphone-website-hack-security-researchers-keychain
https://www.wired.com/story/imessage-interactionless-hacks-google-project-zero/amp
https://inews.co.uk/news/technology/imessage-security-flaw-apple-iphone-access-hackers-patch/

Såå.. Var inte så säker. 😉 Det är därför jag också rekommenderar signal. Det är öppen källkod och säkrare med så... Då människor testar den koden för säkerhet och så vidare.

Sen är väl konceptet bakom imessage säker, men själva appen verkar inte vara nedlåst iallafall helt. Då sidor eller hackers kan läsa dina meddelanden där idag om dom vill utnyttja det.
Jag undrar dock om tre sparat sms förr när det gäller sms? Datalagringsdirektivet sparade väl sms och samtal innan GDPR, eller har jag missförstått det? Jag har för mig att datalagringsdirektivet inte längre existerar, men jag har inte koll på detta ämne alls med operatörer och data.
Nån som vet mer exakt? Tack.
Användarnivå 7
Emblem +36
Jag undrar dock om tre sparat sms förr när det gäller sms? Datalagringsdirektivet sparade väl sms och samtal innan GDPR, eller har jag missförstått det? Jag har för mig att datalagringsdirektivet inte längre existerar, men jag har inte koll på detta ämne alls med operatörer och data.
Nån som vet mer exakt? Tack.


Halloj!

Intressant tråd som löper på här! Som svar på din fråga så har vi inte (även innan GDPR) sparat SMS i en databas eller dylikt. Den informationen vi har är själva trafiken, alltså att du har skickat ett SMS, men inte vad det meddelandet innehöll 🙂
Ok. Va bra att jag missförstått det! Inbilla mig att det var så dom gjorde inom datalagringsdirektivet. Bra om jag hade fel!
Men hur funkar det i praktiken då.. Polisen kan inte spåra brott om nån använder sms som inte är krypterat om några idioter håller på att i teorin skriva i sms om deras planer på att ta över världen? Jag fick för mig att nån spara va många skriver om, eller samtal och så vidare, men då hade jag fel där. Hade för mig att det loggade nånstans.

Får läsa på mer om va datalagringsdirektivet spara förr där helt enkelt.. Bra att jag missförstod iallafall.
Då känns det bättre. Människor hade iof slutat använda en operatör som spara vad folk skrev i sms.. Så jag vet inte hur jag fick för mig nått sånt, var nån som skrev fel om det på internet förr tror jag. Tack för svaret!
Användarnivå 7
Emblem +36
@Temporär

Kan tycka själv att det hela är rätt rörigt, så förstår absolut! 😁

Vid brottsutredningar har vi möjlighet att lämna ut uppgifter såsom var en mobiltelefon befunnit sig, vid vilken tid ett samtal eller SMS har gjorts med mera. All denna information sparas under begränsad tid och inte permanent 👍
@JeppePeppe

Tack för svaret. Jaha ok. Jag trodde att ni hade info som sagt i sms för vissa så, men då vet jag att det är datum och sånt när sms skickades då, eller teoretiska samtal gjordes. Okok.
Men då fick jag detta klargjort. Bra att veta. Detta gäller tre, men jag antar att dom flesta operatörer jobbar på samma sätt eller?
Loggar på liknande sätt så. Good to know.

Osäker på om jag läste om operatörer eller om nån skrev att kanske FRA eller nån loggar sms och samtal när jag tänker efter nu. Hmm.
Men jag tror inte att dom får logga människors trafik så och det vore väldigt mycket data. Så jag får glömma vad jag läste förr där...
Nu har jag mer klarhet inom operatörer iallafall. 😉 Uppskattar infon! Tackar. Mvh
Användarnivå 7
Emblem +36
@Temporär

Ingen orsak du! Jajamen, detta gäller för samtliga operatörer ☺️

Ja men det är superkul, man lär sig något nytt varje dag! Hoppas du hittar något mer intressant här bland trådarna i forumet! 😁

Svara