Besvarat

Wi-Fi-samtal utomlands?

  • 17 September 2018
  • 3 svar
  • 401 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

I mitt jobb så reser jag väldigt mycket - både inom Sverige men även utanför dess gränser. Ibland befinner jag mig på mer avlägsna platser i Sverige och jag kan då säga att Wi-Fi-samtal har räddat mig flera gånger! Helt grym tjänst 😍

I utlandet fungerar det ibland, inte ofta, men ibland. Har varit så i, bland annat, Hong Kong och i USA - men också inom Europa. Svaret jag tidigare fått har varit att Wi-Fi-samtal inte fungerar i utlandet.

Stämmer det svaret fortfarande eller är det något annat som gör att det fungerar ibland och ibland inte? Om svaret fortfarande är att inte ska fungera utomlands, finns det planer på att få det? Hade varit supergött att kunna använda WiFi-samtal lite överallt för att slippa krångla med massa olika lösningar för samtal (typ FaceTime, Messenger osv). 📞
icon

Bäst svar av Erik 17 September 2018, 15:19

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Intressant frågeställning och jag har undrat över detsamma, speciellt efter svaret från @niiveus här.
Användarnivå 7
Emblem +10
Vilken bra fråga!

WiFi-Samtal är en tjänst som är i första hand avsedd för användning hemma i Sverige, det fungerar dock om man är en företagskund och har tjänsten "3FrontOffice Softphone Plus".

I övriga fall kan vi inte garantera att WiFi-samtal fungerar utomlands då det är mycket annat som spelar in, ex. stöd för tjänsten hos utländska operatörer. Roligt att det fungerade för dig @Pettersson! ☺️

Gällande @niiveus svar i den andra tråden så handlar det enbart om systembugg hos oss som vi håller på att se över.


Hong Kong
Nu när Hong Kong nämns här ovan så kan jag passa på och uppmärksamma på nedan:

Kunder med nedan abonnemangsformer kan surfa i Hong Kong precis som hemma. (3Hong Kong)
3Surfa 2GB - Obegränsat
3Fastpris 1-60GB
3Total 0,5-50GB
3Total 3G
3Surf Bas - 3Surf Max
3Maxfart 3GB och 3Maxfart 30GB
3Företag S, 3Företag M, 3Företag L, 3Företag Max, Bredband L, Bredband Max 3Företag 1-60GB.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Erik

Jag misstänkte att 3Svarsbiten var en bugg men syftade snarare mer på att WiFi-samtal i utlandet lyftes upp som en tänkbar förklaring och då borde de ju vara möjliga att genomföra.

Förstår dock utifrån ditt svar att det kan fungera för privatkunder men att det inte är något som 3 kan garantera då ni som svensk operatör inte kan påverka teknikstöd i utländska nät.

Svara