F.A.Q.

Fold vs. Flip

  • 13 January 2022
  • 9 svar
  • 827 visningar
Fold vs. Flip
Användarnivå 7
Emblem +36

Utöver de diverse specifikationer som skiljer modellerna från varandra, så är den största skillnaden deras skärmar. I detta inlägg kommer vi gå igenom vad som är att föredra med en fold framför en flip, och vice versa. För att hålla det tydligt, så använder vi just “Galaxy Z Flip3” och “Galaxy Z Fold3” som exempel i specifikationer :iphone:

 

 

Samsung Fold

För att lätt urskilja dessa telefoner så går det att tänka att Fold är en Smartphone som du kan vika ut för att göra större - medans Flip är en smartphone som du kan vika in och för att göra mindre. Väljer du Fold så får du mest skärm för vad som finns tillgängligt helt enkelt!

Är du en som oftast hänger på Youtube, eller kanske kollar film på telefonen innan du går och lägger dig, så är detta ett utmärkt val för dig. Du har den vanliga storleken av en smartphone-skärm när den är ihopvikt och likt en “mini-surfplatta” när du viker ut den. Värt att tillägga är att du till skillnad från en Flip, får med en Stylus/penna med denna telefon :heart_eyes:

Kameran för Fold är även att föredra mellan de två. Detta då du både får fler val av kameror men även bättre MP. En väldigt fint tillägg som Samsung lyckats lösa är att de numera har “Under-display camera” vilket innebär att kameran som finns på samma sida som skärmen, gömmer sig bakom skärmen - så du ser faktiskt aldrig kameran (coolt va?).

Även batteritiden du får ut är cirka 8 timmar, till skillnad från Flips cirka 6 timmar. 

Nedan finns specifikationer för Galaxy Z Fold3.


Skärmstorlek: 7.6”
Upplösning Vikt/stängd: 2268 x 832 
Upplösning Utvikt/öppen:2268 x 1768
Kamera Primär: 12MP, 12MP, 12MP
Kamera Sekundär: 10MP, 4MP
Batteri: 4400mAh (Snabbladdning :ballot_box_with_check: )
5G: Ja
Stylus/Penna: Ja

Läs Chipsgeneralens recension om den föregående modellen Galaxy Fold 2.

 

 

 

Samsung Flip

Som nämnt tidigare, tänk Fold som en smartphone du kan göra större, medans en Flip är en Smartphone du kan göra mindre. 

Föredrar du en telefon som inte tar upp mycket plats, men du vill heller inte förlora skärmstorlek när du väl använder den - då är Galaxy Flip en skänk från ovan :innocent:

Denna modell får inte låtas luras av den lägre prisklassen, då den kommer i lyxförpackning och har inte alla, men många funktioner och specifikationer som Fold.

Kameran är inte lika bra som på Fold, men är fortfarande en fantastisk kamera som har möjlighet att fånga film med UHD och 4K(!).

Att föredra med denna är den hur liten man kan få den. Detta är (som på Fold) tack vare den mjuka skärmen som Samsung skapat som låter dig vika skärmen. På de tidigare vikbara modellerna har problemet varit att skärmen lätt skadas vid hårda tryck, men skärmen ska nu vara förstärkt med 80% från tidigare modellen, så att lätthända skador inte ska kunna ske!

Nedan finner du specifikationer för Galaxy Z Flip3.


Skärmstorlek: 6.7”
Upplösning Vikt/stängd: 260 x 512
Upplösning Utvikt/öppen: 2640 x 1080
Kamera Primär: 12MP, 12MP
Kamera Sekundär: 10MP
Batteri: 3300mAh
5G: Ja

 

 

 

Summan av kardemumman är att Fold-varianten är för dig som använder din telefon till allt och lite till, Du kollar ofta på din telefon när det gäller streaming, men också när det kommer till produktivitet. Du behöver den där High end-känslan :information_desk_person:

Flip är för dig som trivs med en standard Smartphone-upplevelse, men är intresserad av vad teknologin kan uppnå med den böjbara skärmen. Även att den tar upp mindre plats är ett grymt plus!:sparkles:

 

Vad tycker ni? Föredrar ni den stora Fold, eller gillar ni mer den mindre Flip? Dela gärna med er av era tankar och funderingar i kommentarsfältet nedanför :speaking_head: 


9 svar

Användarnivå 7
Emblem +38

Jag gillar i dessa fall Flip3 mer än fold. Pga den långsmala fold. Flip är sjukt mysig att ha i handen, nu har jag inte använt en flip under någon tid utan bara petat lite på en. Men idag av Samsungs hade jag valt flip3. Ska bli kul att se framöver om samsung byter lite design och gör fold “kortare”. 

Folds fördel är dock att man kan använda den som tablet. Det gör mig fortfarande alldeles varm i bröstet att man har en “iPad mini” i fickan. 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen jag är en Samsung fanatiker 😉 Kör med Note 20 Ultra och tycker om stora skärmar. Har funderat på Fold 3... Läste också att Samsung lägger ner Note nu 😪

Användarnivå 7
Emblem +38

@Chipsgeneralen jag är en Samsung fanatiker 😉 Kör med Note 20 Ultra och tycker om stora skärmar. Har funderat på Fold 3... Läste också att Samsung lägger ner Note nu 😪


nya Samsung S22 Ultra verkar komma med en penna så den stafetten har gått över till S-serien. 
tror att fold sakta kommer bli deras cashcow/mainstream serie. 
såg det tydligt förra året med priset på flip. 
 

 

vill gärna höra om du bestämmer dig för att skaffa en fold eller flip va du tycker, hur pennan fungerar till osv! :) 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen jag är en Samsung fanatiker 😉 Kör med Note 20 Ultra och tycker om stora skärmar. Har funderat på Fold 3... Läste också att Samsung lägger ner Note nu 😪


nya Samsung S22 Ultra verkar komma med en penna så den stafetten har gått över till S-serien. 
tror att fold sakta kommer bli deras cashcow/mainstream serie. 
såg det tydligt förra året med priset på flip. 
 

 

vill gärna höra om du bestämmer dig för att skaffa en fold eller flip va du tycker, hur pennan fungerar till osv! :) 

@Chipsgeneralen tack för tipset! Ska kolla vidare på det. Gillar Note serien och pennan 😉

Användarnivå 7
Emblem +38

@Martin - 3 kund i 15år kan säga att jag för gånger än jag kan räkna sneglat på flip3 när den va nere på löjligt låga pengar hos en konkurrent! 😬 

 

den 22 Januari tror jag Samsung visar nya s22 serien! 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin - 3 kund i 15år kan säga att jag för gånger än jag kan räkna sneglat på flip3 när den va nere på löjligt låga pengar hos en konkurrent! 😬 

 

den 22 Januari tror jag Samsung visar nya s22 serien! 

Då avvaktar vi till den 22:e 😊😊😊

Användarnivå 7
Emblem +38

Såhär verkar s22 ultra se ut enligt rykten. 

Användarnivå 6
Emblem +14

Såhär verkar s22 ultra se ut enligt rykten. 

Nu snackar vi 😊 Helt i min stil.. Och så slipper man kameran "sticka" ut som på Note 20. Lite irriterande när man har den på bordet 😉

Användarnivå 7
Emblem +38

Såhär verkar s22 ultra se ut enligt rykten. 

Nu snackar vi 😊 Helt i min stil.. Och så slipper man kameran "sticka" ut som på Note 20. Lite irriterande när man har den på bordet 😉



Yes, men tycker det är lite synd att de verkar gå ifrån den sjukt snygga kamera-designen på S21. 

Men, värt att tänka på är att ihärdiga rykten säger att hela S-serien får exynos-chippet medan fold har Snapdragon. Nu nördig detaljarbete men batteritiden har varit bättre på enheter med Snapdragon. Dock skall tilläggas att det som ska sitta i S22-serien ska vara något av det absolut bitigaste på marknaden. Speciellt på grafik-fronten. 

 

Svara