100MHz i frekvensutrymmet 3400 - 3500 MHz

  • 19 January 2021
  • 10 svar
  • 167 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Får väl gratulera HI3G som vann dagens aktion hos PTS. 

Teracom tog hela 80MHz i 2,3 GHz-bandet... jag trodde att ett större frekvensutrymme skulle auktioneras ut där till andra operatörer med?

 

Någon som vet mer?

 


10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år För att ta del av utrymmet i 2,3GHz-bandet skulle en deltagare ha lagt bud på utrymme i 3,5GHz-bandet, men inte ha vunnit något tillstånd. Den/de deltagare som inte fick plats i 3,5GHz-bandet fick då gå vidare till budgivning för plats i 2,3GHz-bandet. De som fick plats i 3,5GHz-bandet fick således inte vara med i budgivning om plats i 2,3GHz som det var denna gång.

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson Tack för ditt svar 👍

Vad är det idag som gör att du har en 5g symbol i displayen på mobilen trots att 5g inte är ett stand alone nät än så länge. Verkligheten börjar väl så fort man får igång dom nya frekvenserna??

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Det är fortfarande 5G som används - men NSA, non stand-alone. Det innebär att det är LTE-kärnnätet som används för att leverera det. Fördelar finns redan idag - som lägre svarstider och det verkar även gå att få ut högre hastigheter på mindre frekvensutrymme.

Det räcker inte med att de nya frekvenserna börjar används, även hela kärnnätet ska bytas ut till 5G-core, först då kommer vi att se de verkliga fördelarna med 5G som ännu lägre svarstider och bättre hastigheter. Det är ett tag kvar tills vi är där, gissningsvis något år tills det är helt igång. 

Fördelarna vi kommer att se med de nya frekvenserna på kort sikt är högre hastigheter. Svarstiderna kommer ligga kvar på 10-20 ms. 

Jag har sett pressmeddelanden från Tele2/Telenor och från Telia men inget från Tre ännu. Vad händer nu och hur snabbt tror ni det kommer gå med utbyggnaden?

 

En stor fråga för mig som inte bor i någon tätort, har Tre sagt något om hur de tänkt hantera att de inte fick något utrymme i 700mhz-bandet, det är väl ändå det som är tänkt att användas för att få större yttäckning samt vettig mottagning i hus med lite tjockare väggar/källare?

Användarnivå 6
Emblem +14

@Guts Intressant fråga. 3 har ju 900-bandet för gamla 3g att kanske fasa ut och konvertera det till 5g?? 

@Martin - 3 kund i 15år Det vore ju en bra lösning, hade inte tänkt på det själv.

Där har nog Tre en fördel med lite mindre kunder är ex. Telia och Telenor, vet att 3G nätet fortfarande används för en del sensorer och annat kopplat till exempelvis fastighetssystem som används inom kommuner/stora företag. Tänker att Tre kanske är lite mer riktat mot privatmarknaden och mindre företag och därmed kan avveckla 3G nätet snabbare, frågan är om det är fritt fram att göra det?

Användarnivå 6
Emblem +14

@Guts @Erik @Fredrik W  Det stämmer bra det. Frågan är hur länge 3 har licens på dessa frekvenser på 900-bandet?? 

Annars är 4g+ nätet mycket bra i hastighet, mätte nyss en av 3:s siter i Slottskogsvallen, kom upp i 366 Mbit/s 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Guts En utmaning för 3 kommer vara just hur de ska göra med 3G-nätet. De har ju inget 2G-nät. De andra operatörerna kommer att stänga 3G-nätet, men behålla 2G-nätet. Som det är idag har ju även 3G-nätet större täckning än 4G-nätet hos 3. Samtalstäckningen och stödet för tidigare IoT och äldre telefoner, samt enheter utan stöd för VoLTE behövs ett tag till. 

Jag skulle tro att vi till en början får se en lösning där de samkör 4G och 5G på samma frekvenser, som de gör idag med 4G och 5G. För detta används DSS, Dynamic Spectrum Sharing. Det blir nog då en lösning som inte kommer vara hur länge som helst. 

Dagens tillstånd för 900-bandet gäller till 31 december 2025 om jag inte missminner mig.

@Pettersson Det är klart, här blir det ett problem att inte ha något 2G nät. Undra om det går att samköra 3G och 5G på 900mhz, tänker att belastningen där bör vara väldigt mycket mindre än på 800mhz 4G.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Guts Det tillstånd som 3 har i 900-bandet är bara på 5MHz, det är nog för lite för att dela på med någon annan teknik. Osäker på om det skulle gå med 3G och 5G, det är främst för 4G det har varit en grej. 

Idag gick Tre ut och berättade att majoriteten av kunderna ska ha tillgång till 5G under 2023. Så vi kan nog se en aggressiv utbyggnad. Jag förutsätter även att de redan har tänkt på hur de ska lösa det med en lägre frekvens också. :) 

Svara