Fråga

3 blockerar ping?

  • 20 February 2023
  • 5 svar
  • 117 visningar

Jag upplever problem med att pinga en sim-korts uppkopplad router.

Det funkar fint när jag är uppkopplad från ett annat ställe och via terminalen kör “ping XXX.XXX.XXX.XXX”
Men om jag t.ex. kör en uptime monitor från Statuscake.com, så får dem ingen respons från min router. 

Blockerar 3 ping från vissa ställen? Någon annan som upplevt samma problem?


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @ErikErik

Är själv lite obekant med monitors för se uptime på saker . Men antar du får en dynamisk ip ifrån 3 , som därmed jämna mellanrum ändras. Och du kanske har en “dynamisk DNS tjänst” som löser ett hostname / adress som en fast adress ?  Som uppdaterat automatiskt eller manuellt.

Tror inte det ska vara någon begränsning för att kunna pinga . Men kan ha fel , vad nu anledningen skulle vara så fall.

/F

Det dynamiska ip-numret är inte problemet. Jag lyckas pinga ip-numret från både mitt kontor och hemifrån. 

Det är inte bara ping som är problem. Tre blockerar all trafik från kända serverhallar. Jag gissar på att där finns någon IT-nisse hos Tre som tycker det är onödigt att acceptera inkommande trafik från serverhallar. Delvis kan jag hålla med Nisse om det. 

Lösningen blev istället att jag loggade in i routern via SSH (ja, det gick tydligen att göra). Sen la jag till ett cron som var tionde minut kontaktar Statuscake - det var en lösning som de kallar “Push monitoring”. 

Problem solved!

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej 😉 Jag förstår . Orkar du berätta mer om detta , då jag själv aldrig har testat detta.

Varför/Vad tjänar man på att blockera serverhallar för inkommande & varför ska dom inte ha tillgång till att connecta ? Att nätet inte ska bli överlastat i “onödan” p.g.a. att det blir för tung trafik ?

Spännande lösning . Vad får du ut för “nyttig information “ i slutändan ? Liksom vad va du ute efter 😎 Antar det är hos “Statuscake “ du ser din monitor.

 

/F

 

Anledningen till att blockera kända serverhallar är att det finns massvis av servrar som scannar av internet på olika sätt. Det ska ju aldrig finnas någon server på en dator uppkopplad med ett simkort från Tre. Så de legitima servrarna saknar syfte. Då finns det bara de dåliga servrarna kvar som scannar efter kända sårbarheter i kriminellt syfte. Så dels ökar Tre säkerheten i nätet samt att de också minskar trafiken. Trafik kostar pengar för Tre och deras lönsamhet går upp genom att blockera viss trafik. 

I det här fallet använder jag ett simkort från Tre för att koppla upp en fastighet där jag vill kunna fjärrstyra en fjärrvärmeanläggning, styra passagesystem och läsa av elförbrukning i realtid. Det finns andra företag som säljer “IoT-simkort” i syfte att lösa det här problemet. Då får man också fast ip-adress och all trafik är tillåten. Men med tanke på att vi redan är kunder till Tre, så var det lättare att skaffa ett extra simkort från Tre, istället för att bli kund någon annanstans också. Syftet med Statuscake var bara att hålla koll på att internet funkar som det ska. Jag blir hellre notifierad direkt när internet går ner och att vi får lång tid på oss att lösa problemet - istället för att man blir medveten om problemet när man akut försöker lösa ett problem med t.ex. fjärrvärmeanläggningen. 

Svara