Besvarat

Bryggläge Huawei B525??

  • 13 June 2019
  • 4 svar
  • 1662 visningar

Hej,

Går det att ställa in Huawei B525 i bryggläge/NAT:a vidare till min egen router? Behöver veta det innan jag slår till med ett abonnemang.

Tack!!
icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 19 June 2019, 23:10

Visa original

4 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Tjena @gajin!

@Karl, bredbandsexpert som du är. Vad säger du?
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Ingen av dom routrarna vi har i dagsläget har stöd för bryggning trådlöst.
Jag vet att på B2368 går det att sänga av NAT helt och hållet samt att sätta på "IP-Passthrough" så att man inte får en "dubbel NAT" då trafiken strömmas rakt igenom. Det går alltså då att brygga denna med en kabel.

Gällande om det går att göra något liknande/samma sak på B525 hittade jag inget själv om när jag letade runt inne på inställningarna på den. Jag har skickat frågan vidare till vår kontaktperson på Huawei för att höra med dom om det är något jag missar.

Vet med mig om att det finns en del "WiFi reapeters" som kommer fungera trådlöst sålänge man brukar WPS funktionen som alla våra "stationära" routrar har. Det finns en risk att man kan få "dubbel NAT" då dock.

Sen är inte det heller något jag skulle rekommendera då det skulle vara en lösning som skulle vara väldigt känslig för störningar.

Jag återkommer så fort jag har fått svar. 🙂
Tack Karl, anledningen till att jag vill NAT:a/brygga vidare IP adressen är mest för att redan har en mycket bra befintlig router med custom mjukvara som jag vill kunna använda. Därav frågan

Har googlat lite och det finns tydligen en firmware från Huawei som har stöd för “bryggning”. Inget man vill slänga på bara sådär utan att veta innan.

Håller tummarna för ett positivt svar från din kontakta på Huawei 🙂
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej igen,

Jag fick svar från Huawei nu. Dom sa att mycket riktigt som du påpekar så har B525 fullt stöd för bryggning. Dock så har den B525 vi säljer en såkallad "brandad" programvara i sig där funktionen för bryggning inte finns med.

Med andra ord, B525 har stöd för bryggning men inte med den programvaran vi säljer den med.
Så programvaran du har hittat kan mycket väl göra den funktionen tillgänglig för användning. 🙂

Jag måste dock informera att om du väljer att installera den programvaran så gör du det helt på egen risk.

Annars skulle jag starkt rekommendera vår B2368 som har stöd för bryggning "out of the box" med krav på att man konfigurerar det. Det är en riktigt bra router som vi internt ofta brukar kalla "superroutern".
Den kräver visserligen lite montering men det är det värt. Har testat den hemma nu i 3 veckor och är supernöjd.

Svara