F.A.Q.

Felsökning modem

  • 10 April 2018
  • 0 svar
  • 3963 visningar
Felsökning modem
Användarnivå 3

Har du någon gång lagt märke till att ditt modem kan lysa eller blinka i olika färger? Det är inte bara för syns skull utan oftast så kan det ge dig en indikation av modemets status om du skulle uppleva problem, eller bara vara nyfiken på vad de olika färgerna innebär.

Vad betyder de olika färgerna?

88cab00f-39ec-43e5-80a0-5ee037a9f81f.png


Lyser Rött: Inget SIM-kort installerat eller så är SIM-kortet inte aktiverat.
Blinkar grönt: Modemet får ström men har ingen kontakt till nätet. (PIN-kod aktivt)
Blinkar blått: Modemet hittar nät och försöker ansluta till det.
Lyser blått: Modemet är anslutet till internet. Du kan nu surfa.

 

843ffa06-819e-48ac-9272-6d482fcdf72f.png


Om du upplever problem med att ditt modem inte känns igen eller på något annat vis inte fungerar som vanligt så rekommenderar vi att du prövar att ta ut det ur datorn och prova det i en annan USB-port. Om problemen skulle kvarstå efter det så kan du pröva att installera om drivrutinerna till det.

Hur installerar jag om mina drivrutiner till mitt modem?
Att installera om drivrutinerna till ditt modem på din dator kan verka som en utmaning men det är lättare än vad man tror.

Gör så här:

 1  Börja med att öppna upp kontrollpanelen

6ad0eb72-dbf1-4a87-b2ce-ff0a822227e9.png

 

 2  När du kommit in på kontrollpanelen så letar du upp ”Program” och klickar på länken ”Avinstallera ett program”. Du får då upp en lista med alla program som finns installerade på din dator.

55d76ee1-3fbd-4ef9-b1e0-6ce28c24ea01.png


⚠️ Programmet vi letar efter kan heta ett par olika saker såsom HL Service, Hi-Link, Mobile partner eller Huawei Broadband beroende på vilken sticka du använder dig av. Här är ett exempel på hur det ser ut:

 

 

 

103736a0-3f08-4d35-a1c6-d677ded3aee2.png

 3  Högerklicka på namnet och välj ”Avinstallera/ändra”.

 

 

1940fb56-f195-4ba9-89f5-d5264810f709.png

 1  Vänta tills avinstallationen är klar.

 2  Starta om din dator

 3  Efter omstarten så sätter du in modemet i en av dina USB-portar så ska installationen starta automatiskt.

 

 

Min installation startar inte automatiskt.

I det fallet att din installation inte startar per automatik så kan du pröva att byta USB-port. Om det inte fungerar så kan du behöva köra installationen manuellt.

Gör så här:

 1  Börja med att gå in på ”Den här datorn”.

 2  Under ”Enheter” så kommer du hitta ”CD-enhet”. Dubbelklicka på den.

 

 

90818fe0-a870-4a9d-9b61-838ff4189d84.png

 3  Leta upp filen ”Autorun” och dubbelklicka på den för att starta installationen.

 

För att vara på den säkra sidan så rekommenderar vi även en omstart efter att programmet är installerat. Klart!

 

 


Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara