Besvarat

Grundlurad

  • 27 juli 2019
  • 3 svar
  • 148 visningar

Hej! Jag har varit i kontakt med eran support från och till över säkert ett år. Mitt bredband är fullkomligt värdelöst och så har det varit under hela abonnemangs-tiden utom de 2 allra första månaderna. Jag betalar varje månad och ingen på supporten har löst problemet. Min nedladdning hoppar mellan 0,63 mbit till 29 mbit - oftast har jag 3 upp till 7 mbit.
Titta på dessa siffror...
27 juli 2019, 19:47 – Stockholm
Tre
2.92 Mbit/s 4.25 Mbit/s 20.51 ms
27 juli 2019, 19:47 – Stockholm
Tre
6.77 Mbit/s 2.92 Mbit/s 34.96 ms
27 juli 2019, 13:01 – Stockholm
Tre
29.56 Mbit/s 15.71 Mbit/s 18.25 ms
26 juli 2019, 22:53 – Stockholm
Tre
0.52 Mbit/s 7.20 Mbit/s 21.33 ms
26 juli 2019, 22:53 – Stockholm
Tre
5.50 Mbit/s 8.65 Mbit/s 23.51 ms
26 juli 2019, 22:52 – Stockholm
Tre
8.49 Mbit/s 7.56 Mbit/s 17.96 ms
26 juli 2019, 22:41 – Stockholm
Tre
0.74 Mbit/s 5.27 Mbit/s 21.63 ms
26 juli 2019, 22:33 – Stockholm
Tre
3.45 Mbit/s 8.62 Mbit/s 17.59 ms
26 juli 2019, 22:21 – Stockholm
Tre
3.51 Mbit/s 13.95 Mbit/s 19.59 ms
26 juli 2019, 22:14 – Stockholm
Tre
0.48 Mbit/s 0.00 Mbit/s 20.66 ms
26 juli 2019, 22:13 – Stockholm
Tre
1.41 Mbit/s 0.00 Mbit/s 20.06 ms
26 juli 2019, 22:03 – Göteborg
M247 Europe SRL
2.52 Mbit/s 2.99 Mbit/s 255.84 ms
26 juli 2019, 22:02 – Göteborg
M247 Europe SRL
0.42 Mbit/s 2.41 Mbit/s 245.18 ms
26 juli 2019, 22:01 – Göteborg
M247 Europe SRL
2.86 Mbit/s 2.60 Mbit/s 238.70 ms
26 juli 2019, 21:51 – Göteborg
M247 Europe SRL
4.90 Mbit/s 0.00 Mbit/s 255.77 ms
26 juli 2019, 19:46 – Göteborg
Secure Data Systems SRL
9.78 Mbit/s 2.00 Mbit/s 239.19 ms
22 juli 2019, 21:58 – Stockholm
Tre
9.59 Mbit/s 0.00 Mbit/s 18.69 ms
22 juli 2019, 21:38 – Stockholm
Tre
0.56 Mbit/s 13.22 Mbit/s 19.91 ms
22 juli 2019, 21:35 – Stockholm
Tre
0.69 Mbit/s 12.48 Mbit/s 19.91 ms

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till bredband
icon

Bästa svar av Jimbo 29 juli 2019, 11:04

Hej Anders,

Det var tråkigt att du inte är nöjd med ditt bredband hos oss. Variation i geografisk position, men även vilken tid på dygnet du använder bredbandet, kan göra skillnad i hur hastigheten upplevs. Var du befinner dig ändrar styrkan för täckningen, och tidpunkt kan avgöra hur många som använder nätet i ditt närområde vid tillfället. Det är exempelvis oftast mycket fler användare online kl. 22:00 än 13:00.

En sak som kan ligga till grund för så stor variation i hastighet är att routern ofta byter mellan 3G- och 4G-nätet, och de olika nätet kan ha olika förutsättning för god hastighet. Du kan testa att gå in i din routers gränssnitt och sedan låsa den mot antingen 3G- eller 4G. Testa gärna båda och se vilken som ger bäst resultat. Detta kan hjälpa för att bibehålla högre hastighet.

Vill du ha hjälp med att ändra inställningarna i din router kan du kontakta vår bredbandssupport som kan se över det tillsammans med dig. Du når dem på 0735 300 400 (helgfri vardag, 08:00-20:00). För vidare frågor gällande bredbandet och abonnemanget specifikt vill jag även hänvisa till kundservice, eftersom det kräver en del känsliga uppgifter som en helst inte visar på forumet. ☺

Allt gott!
Visa original

3 svar

Hej Anders,

Det var tråkigt att du inte är nöjd med ditt bredband hos oss. Variation i geografisk position, men även vilken tid på dygnet du använder bredbandet, kan göra skillnad i hur hastigheten upplevs. Var du befinner dig ändrar styrkan för täckningen, och tidpunkt kan avgöra hur många som använder nätet i ditt närområde vid tillfället. Det är exempelvis oftast mycket fler användare online kl. 22:00 än 13:00.

En sak som kan ligga till grund för så stor variation i hastighet är att routern ofta byter mellan 3G- och 4G-nätet, och de olika nätet kan ha olika förutsättning för god hastighet. Du kan testa att gå in i din routers gränssnitt och sedan låsa den mot antingen 3G- eller 4G. Testa gärna båda och se vilken som ger bäst resultat. Detta kan hjälpa för att bibehålla högre hastighet.

Vill du ha hjälp med att ändra inställningarna i din router kan du kontakta vår bredbandssupport som kan se över det tillsammans med dig. Du når dem på 0735 300 400 (helgfri vardag, 08:00-20:00). För vidare frågor gällande bredbandet och abonnemanget specifikt vill jag även hänvisa till kundservice, eftersom det kräver en del känsliga uppgifter som en helst inte visar på forumet. ☺

Allt gott!
Hej! Jag har många ggr testat att låsa routern mellan olika nät och det gör ingen skillnad överhuvudtaget. Jag har även skaffat en antennförstärkare och har antennen högt upp hustaket ca 5m ovan mark (dubbla antenner)
Nej, det är eran skitdåliga mast som är helt värdelös, det är sannolikt för många som belastar den.
Det är eran teknik som felar och det är då tröttsamt att ni letar fel hos kunderna när problem uppstår. Hur kommer det sig att de första månaderna (är linan stabil mellan 50-60 mbit/sek för att sedan fallera till att bli skit? Jag har pratat med flera i detta område och de vittnar om exakt samma sak. Lös problemen med era master, ha inte fler användare än vad nätet fixar. Kvalitee före kvantitet men - ni tjänar pengar på det sistnämda och folks okunskap. Ni dribblar sedan bort kritiska synpunkter och problem genom att rapa upp samma meningslösa åtgärer. Teknisk support? I helvete heller.
I vissa fall hade jag kraftigare bredband 1993. Ni levererar oftast några fjuttiga mbit, det är ju fullkomligt bedrövligt år 2019.

Jag har bett om kompensation många ggr utan något somhelst resultat. Jag får gå tillbaka till adsl från telia, då fick man åtminstånde 10 mbit/sek och det var stabilt.
Ni lurar folk på pengar precis som vilka bovar som helst. Det är min bestämda uppfattning och slutsats efter denna tid. Egentligen borde jag stämma er men vem fan orkar.
Jag beklagar verkligen din upplevelse med bredbandet. I så fall rekommenderar jag dig att kontakta vår kundservice per telefon för att göra en täckningsfelanmälan, så kommer de att hjälpa dig se över nätproblematiken.

/Jim

Svara