Besvarat

Huawei B2368

  • 22 November 2018
  • 11 svar
  • 3317 visningar

Användarnivå 1
Hej , hur många tänker beställa nya spännande Huawei b 2368 routern idag ? Jag har väntat och längtat efter en sån " super router " då jag kategoriskt vägrat att koppla in fiber i mitt hem och sitta fast med en sladd . Tiderna förändras ständigt och jag med dem .
Hoppas mycket på att det blir minst lika bra som fiber eller tom bättre ....

Jag tänker hänga på låset och beställa min super router för att surfa i 5g hastighet i 4 g nätet enligt reklamen , sen återstår det och se hur det blir / TobbeTrucker
icon

Bäst svar av Erik 23 November 2018, 09:17

Visa original

11 svar

Användarnivå 7
Emblem +10
Hade man haft någonstans att placera antennen så hade jag gärna testat denna modell, tycker det är minst lika spännande att se hur hastigheterna påverkas när man även i stan.

Var tänker du montera den?
Ett tips är att först koppla in allt och sedan gå runt med själva antennen för att hitta platsen där signalstyrkan är bäst. Passande nog finns det en lysdiod på enheten som skvallrar om signalstyrkan.

Grönt ljus: Optimal täckning. Redo för montering
Blått ljus: Bra täckning. Redo för montering.
Konstant gult ljus: Dålig signal. Testa på en annan plats.

Här är en "Kom igång guide" för B2368 som kan vara till hjälp! 🙂
Användarnivå 1
Ja så har jag tänkt att göra , bra att det finns signal indikator på ute delen så man får den på rätt ställe med en gång , genomtänkt av leverantören 👍
Återkommer med fakta då jag har monterat den ,
// Tobbe
Har du provat, är intresserad av denna, men saknar info och tester om hur stor skillnaden blir. Jag har 3s mobila bredband idag, och har max signalstyrka, men får ändå bara ut hastigheter runt 20mb. Vore intressant om man kunde höja den rejält med hjälp av denna router istället.

// Daniel
Hej.
Jag undrar hur lång kabel det är mellan antennen och routern?

//Johan
Användarnivå 4
Emblem +9
Hejsan @Johan76!

Kabeln är hela 10 meter lång. 🙂
Användarnivå 1
äntligen så har jag fått bra fart på mitt bredband med 3:s nya super router Huawei b2368 .
Jag har hankat mig fram med ring upp modem , adsl och webb kontakt modem , jag bor i en villa 40 km utanför uppsala och när fiber internet lösningen lanserades i vårat bostads område tyckte jag att det var alldeles för dyrt , oflexibelt och kan lätt bli både föråldrat och medföra extra kosnader vid reparationer och utbyte av material .

Jag vill ha en internet lösning som är lätt att anpassa till förändringens tid , ska vara lätt att ta med till tex sommarstugan eller husvagnen .
Inte sitta fast i huset med en fiberkabel .
Och inte bli för dyr .

Det vore ju lite som att köpa en elbil med sladd , nä jag gillar flexibilitet för en sak är klar , utvecklingen lär ju inte stanna upp och då vill inte jag sitta fast i en föråldrad fast uppkoppling.

Innan jag blev uppkopplad till 4g så när jag tex tittade på film så buffrade det ganska ofta trots att jag inte körde på högsta bildkvaliten , nu är det inga problem med buffringen trots att jag kör på högsta bild upplösningen .

Nu är jag redo att köpa en smart tv , innan så satte den sämre uppkopplingen käppar i hjulet .

Därför tror jag att en super router som Huawei b2368 är en kanon lösning för mig och många andra .

Snittar nu ca 65 mb/s nu och det har jag inte haft någon gång förut .
Och när 5 g nätet byggs ut så kommer det att bli ännu bättre , ser med spänning på framtiden för den trådlösa utvecklingen.


Känner mig väldigt nöjd med denna internet lösning .

Tobbe Andersson
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Till alla som var nyfikna över skillnaden så gjorde jag en del mätningar. Mätningarna är gjorda direkt efter varandra på samma plats. (Värt att notera är att B2368 är ej monterad.)



Normal6t skall man inte behöva investera i denna “super router” som kostar runt 6-7000:- att köpa utan abbonemang.. Med abbonemang lär den väl kosta 20 000 för ägaren innan bindningstiden är över.

 

Via Telenor så har jag stadigt 50-70Mb med en 5186 router och en poynting antenn byggd för 900Mhz (2st Yagi för 900Mhz i MIMO) 11db varianten.

Sätter jag i ett Sim kort från 3 får jag 10Mb så Tre är totalt värdelöst Försäljaren som ringde mig ljög som en häst travar och sa att Tre använder exakt samma utrustning som Telenor..

 

Ordnar inte Tre till detta så kommer köpet gå tillbaka och tre kommer aldrig mer i närheten av detta hus då de anlitar folk som ljuger på detta sätt.

 

Tre tycks inte använda sig av FDD900 vilket ger mig usla hastigheter trots 5pinnar och 4G på modemet eller så begränsar tre sina användares bandbredd i smug för att sälja mera abbonemang. Ärligt verkar det inte gå till iaf. Varför  såna långa väntetider på supporten ? CSN är ju snabbare..

Modemet som Tre skickade (B525) Har inte ens valet FDD900 i menyerna vilket 5186 modemet har som jag inhandlat själv just för 900Mhz bandet som används på landsbygden av de flesta leverantörer)

 

Jag hittar inga specar just nu för “super modemet” det vore intressant att se vilka frekvensband och kanaler det hanterar. Liksom om routern kan hantera VPN i hårdvaran och en del annat som ett modernt modem och router bör ha.

Jag uppgraderade nyligen till Poyntings 5g Xpol antenn (runt 2500:-) vilket gav sista “pinnen” på modemen.. Så både 5186 och B525 modemen visar fullt på 4G men hastighets skillnaderna är enorma mellan leverantörerna.

 

 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

Normal6t skall man inte behöva investera i denna “super router” som kostar runt 6-7000:- att köpa utan abbonemang.. Med abbonemang lär den väl kosta 20 000 för ägaren innan bindningstiden är över.

 

Via Telenor så har jag stadigt 50-70Mb med en 5186 router och en poynting antenn byggd för 900Mhz (2st Yagi för 900Mhz i MIMO) 11db varianten.

Sätter jag i ett Sim kort från 3 får jag 10Mb så Tre är totalt värdelöst Försäljaren som ringde mig ljög som en häst travar och sa att Tre använder exakt samma utrustning som Telenor..

 

Ordnar inte Tre till detta så kommer köpet gå tillbaka och tre kommer aldrig mer i närheten av detta hus då de anlitar folk som ljuger på detta sätt.

 

Tre tycks inte använda sig av FDD900 vilket ger mig usla hastigheter trots 5pinnar och 4G på modemet eller så begränsar tre sina användares bandbredd i smug för att sälja mera abbonemang. Ärligt verkar det inte gå till iaf. Varför  såna långa väntetider på supporten ? CSN är ju snabbare..

Modemet som Tre skickade (B525) Har inte ens valet FDD900 i menyerna vilket 5186 modemet har som jag inhandlat själv just för 900Mhz bandet som används på landsbygden av de flesta leverantörer)

 

Jag hittar inga specar just nu för “super modemet” det vore intressant att se vilka frekvensband och kanaler det hanterar. Liksom om routern kan hantera VPN i hårdvaran och en del annat som ett modernt modem och router bör ha.

Jag uppgraderade nyligen till Poyntings 5g Xpol antenn (runt 2500:-) vilket gav sista “pinnen” på modemen.. Så både 5186 och B525 modemen visar fullt på 4G men hastighets skillnaderna är enorma mellan leverantörerna.

 

 

 

Hej,

B2368 kostar 3195:- om man väljer att köpa den kontant hos oss. Med vårat obegränsade 3Bredband Hemma så ligger totalpriset för denna på 499:-/mån varav 100:- är för själva routern.

Om man räknar samman bindningstiden på 24 månader så blir totalpriset 11 976:- , varav routern är 2400:- och abonnemanget 9 576:-.

E5186 är också en jättebra router! Jag minns att vi sålde den tidigare och har inget ont att säga om den. Det stämmer också att vi delar vissa delar av vårt nät men inte hela nätet med Telenor. Det är en del av vårt 3G nät som vi delar på.

Det var inte kul att höra att din upplevelse har varit så pass dålig. Det är väldigt svårt för mig att kunna svara på rak arm vad det skulle kunna bero på och vad du skulle kunna testa för att förbättra hastigheten. Men om du skickar ett PM till mig med din adress så skulle jag kunna hjälpa dig undersöka djupare på vad problemet skulle kunna bero på och se till så att vi får det löst.

Dom frekvenserna vi använder oss av när det kommer till 4G är det primärt FDD800, FDD2600, FDD2100 och TDD2600. Anledningen till att vi inte har FDD900 är just då att vi inte delar något 4G nät med Telenor.

Anledningen till att B525 ej har ett alternativ för FDD900 beror på att den kommer med en brandad programvara i sig som är tänkt att fungera optimalt med vår radiomiljö, likt jag tror att din E5186 som jag antar du har fått från Telenor har?

Gällande specifikationerna på B2368 så kan den nyttja följande LTE band: 1/3/7/8/20/38/40/41/42/43

När det kommer till VPN så har den möjlighet att konfigurera en L2TP VPN samt en GRE VPN. Om det är någon annan specifik funktion du undrar om så kan jag hjälpa dig att få fram det :slight_smile:

 

Självklart vill jag att det ska fungera bra för dig, skicka ett PM med din adress så kan jag få en överblick vad felet skulle kunna bero på :slight_smile:

Trodde denna super router skulle vara lösningen istället för vdsl .. men nu när jag skulle montera antennen så gick jag runt huset med antennen och monterade den där lysdioden sa att det var bäst täckning … monterade den högt på fasaden sen tog 3 timmar sen visar den bara gult ... 

vette 17 vad som är fel .. måste ringa den tekniska supporten men just nu ångrar jag mitt köp :/ 

Användarnivå 7
Emblem +10

Trodde denna super router skulle vara lösningen istället för vdsl .. men nu när jag skulle montera antennen så gick jag runt huset med antennen och monterade den där lysdioden sa att det var bäst täckning … monterade den högt på fasaden sen tog 3 timmar sen visar den bara gult ... 

vette 17 vad som är fel .. måste ringa den tekniska supporten men just nu ångrar jag mitt köp :/ 

 

Hej @Patrik.S!

Det låter som att du gjorde helt rätt när du installerade antennen på fasaden. Dock låter det som att routern valde en annan mast/basstation efter 3 timmar vilket kan bero på flera olika orsaker. En lösning på det kan vara att tvinga routern att gå på specifik band (ett som fungerar bäst för dig). 

Som du kanske redan har läst här ovan, har man inte möjlighet att ändra band med den officiella 3mjukvaran, däremot kan mina kollegor på tekniska supporten hjälpa till med det. De kan även se hur radiomiljön ser ut på din ort för att göra det bästa valet. Ni kan säkerligen testa flera alternativ under samtalet. 

Hoppas att det löser sig!

Svara