F.A.Q.

Kom igång med 3Bredband

• 6 april 2018
  • 0 svar
  • 932 visningar
Kom igång med 3Bredband
Användarnivå 5
Emblem +5
Att komma igång med ett bredband kan till vid första anblick verka väldigt komplicerat, men som tur är så är det mycket lättare än vad man tror. Här kommer vi att gå igenom hur du går tillväga när du kopplar upp för första gången och vi svarar också på vanligt förekommande frågor.

Till att börja med så se efter vad dit nätverk heter och vad det har för lösenord. De flesta routrar har en lapp som visar SSID (nätverksnamn) och Wi-Fi Key (lösenord).

Sen så letar du upp namnet på ditt nätverk i WiFi-listan som du får upp genom att klicka på en liknande ikon som någon av de som du ser här nedanför.

Ikonen är vanligtvis placerad i menyn längst upp till höger om du använder Mac OS eller längst ner till höger om du använder Windows.

När nätverket frågar efter lösenord så skriver du in din Wi-Fi-key. Därefter så ska allting vara uppe och rulla och du har möjlighet att surfa på nätet.

Vanliga frågor

Jag har nyligen förlängt mitt abonnemang och nu fungerar det inte med min nya router.
Detta beror sannolikt på att i samband med att du förlängde ditt abonnemang även fick en ny router med ett nytt SIM-kort som är förinstallerat. Det SIM-kortet behöver då aktiveras. Du kan självklart använda ditt gamla SIM-kort genom att flytta över det, men om du skulle vilja använda ditt nya SIM-kort så kan du aktivera det via Mitt3, ringa till vår växel eller kontakta vår kundservice.

Min router har slutat att fungera.
  1. Prova med att starta om routern och-/ eller de anslutna enheterna.
  2. Fabriksåterställ routern.
  3. Se över om det finns någon driftstörning i ditt område på vår hemsida.
  4. Prova SIM-kortet i en annan enhet.
Jag har glömt mitt Wi-Fi lösenord.
Att glömma ett lösenord händer alla. Som tur är finns det en lapp på din router som visar vilket lösenord du har (förutsatt att du själv inte bytt det). Leta efter där det står ”Wi-Fi Key” och pröva med det. Om du har bytt lösenordet eller om det inte fungerar för dig så rekommenderar vi att du återställer enheten till fabriksinställningarna och prövar på nytt.

Jag får ut låga hastigheter på mitt bredband, varför?
Låga hastigheter kan bero på en hel del saker såsom geografiska förutsättningar, antal användare som befinner sig inom samma område, byggnaden man befinner sig i och hur dess väggar är uppbyggda, var hårdvaran är placerad samt vilken hårdvara som används. Olika routrar har också stöd för olika frekvenser såsom 3G och 4G.
Om du upplever låga hastigheter så kan du kontakta vår kundservice för att se hur förutsättningarna ser ut för dig på adressen, vilken mast som är närmast och vilken som är bäst riktad så att du kan låsa routern till den frekvensen som används.

Jag har nyligen tecknat ett nytt abonnemang hos er och routern lyser rött/funkar inte. Detta beror sannolikt på att SIM-kortet inte har blivit aktiverat ännu. Prova följande:
  1. Återanslut till nätverket och försök surfa in på en hemsida.
  2. Stoppa in SIM-kortet i en annan enhet. Förslagsvis en mobiltelefon och försök att surfa genom den eller alternativt skicka ett SMS.
SIM-kortet aktiveras vid första kontakten med vårt nät så någon av ovanstående punkter bör lösa problemen.

Jag har en surfsticka som inte funkar.
  1. Prova med att ta ut stickan och vänta ett par sekunder innan du ansluter den igen.
  2. Prova med att ta ut stickan och byt USB-port.
  3. Prova med att installera om drivrutinerna till USB-modemet.
  4. Prova SIM-kortet i annan enhet och även USB-modemet i en annan dator för att se om problemet kvarstår.

Om du fortfarande upplever problem med att koppla upp efter du har följt anvisningarna så rekommenderar vi dig att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771 735 300 eller 300 från en 3Mobil så hjälper vi dig vidare.

Detta ämne har stängt för kommentarer