Besvarat

Mobilt nätverk (Router) sämre än mitt nätverk i mobilen.

• 24 juni 2020
  • 5 svar
  • 139 visningar

Hur kommer det sig att när jag ansluter dator wifi till min mobil med -

(Simkort hos 3) (Abonemang 15GB surf) 

Så har jag 22.07 Mbit/S hastighet enligt Bredbandskollen.

Men när jag använder mitt internet jag köpt av 3 som också är

Abonemang men till routern (Mobilt nätverk) (Obegränsad surf)

Så har jag 3.28 Mbit/S hastighet enligt Bredbandskollen.

Dessa 2 tester är gjorda 1 minut efter varandra på exakt samma plats.

Värt att nämna är att jag använde routern båda gångerna, till båda testerna. Bytte simkort i routern.

Hur kommer detta sig? Drar 3 ner på hastigheten till Mobila nätverket? Varför får jag så mycket högre hastighet med min mobil?

icon

Bästa svar av Emil 25 juni 2020, 09:52

@Gummesson I så fall skulle jag rekommendera att du ringer vår tekniska support och gör ett täckningsärende. 

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +12

Hej,

det låter konstigt att hastigheten skiljer sig om du använder samma hårdvara på samma plats, med olika abonnemang. Hastigheten bör inte skilja sig. Men att använda mobilens funktion för internetdelning är inte alltid superstabilt.

• Om du ansluter datorn via nätverkskabel till din router med ditt mobila bredbandsabonnemang - vad får du för resultat då?
  • Om du testar med Speedtest-appen direkt i din mobiltelefon med ditt mobila bredband respektive mobilabonnemang - vad får du för resultat då?

Tjabba! Jag använder inte mobilens internetdelning. Jag sätter bara mobilens simkort i routern & får då bäst resultat.

När jag använder simkortet som ska vara i routern får jag sämst resultat.

Har ej möjlighet att testa med nätverkskabel då routern ej har uttag för det.

Tycker det är väldigt konstigt att de 2 simkorten skiljer sig så mycket.

Användarnivå 4
Emblem +7

Hejsan @Gummesson 

Värt att lägga till är också att platsen routern står vid kan påverka. Har du satt routern centralt i hushållet? Testa sätt den vid ett fönster och undvik även att ha den under säng/soffa dylikt.

Testa och återkom så ska vi se om det hjälper.

När jag testade nu igen stod routern i fönstret båda gångerna. (Stod i fönstret första gången jag testade också). Samma resultat, fortfarande lika stor skillnad i hastighet mellan de två simkorten.

Användarnivå 4
Emblem +7

@Gummesson I så fall skulle jag rekommendera att du ringer vår tekniska support och gör ett täckningsärende. 

Svara