Besvarat

Mobilt nätverk (Router) sämre än mitt nätverk i mobilen.

  • 24 June 2020
  • 9 svar
  • 1031 visningar

Hur kommer det sig att när jag ansluter dator wifi till min mobil med -

(Simkort hos 3) (Abonemang 15GB surf) 

Så har jag 22.07 Mbit/S hastighet enligt Bredbandskollen.

 

Men när jag använder mitt internet jag köpt av 3 som också är

Abonemang men till routern (Mobilt nätverk) (Obegränsad surf)

Så har jag 3.28 Mbit/S hastighet enligt Bredbandskollen.

 

Dessa 2 tester är gjorda 1 minut efter varandra på exakt samma plats.

Värt att nämna är att jag använde routern båda gångerna, till båda testerna. Bytte simkort i routern.

 

Hur kommer detta sig? Drar 3 ner på hastigheten till Mobila nätverket? Varför får jag så mycket högre hastighet med min mobil?

 

 

icon

Bäst svar av Emanuel 25 June 2020, 09:52

Visa original

9 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

det låter konstigt att hastigheten skiljer sig om du använder samma hårdvara på samma plats, med olika abonnemang. Hastigheten bör inte skilja sig. Men att använda mobilens funktion för internetdelning är inte alltid superstabilt.

 

  • Om du ansluter datorn via nätverkskabel till din router med ditt mobila bredbandsabonnemang - vad får du för resultat då?
  • Om du testar med Speedtest-appen direkt i din mobiltelefon med ditt mobila bredband respektive mobilabonnemang - vad får du för resultat då?

Tjabba! Jag använder inte mobilens internetdelning. Jag sätter bara mobilens simkort i routern & får då bäst resultat.

 

När jag använder simkortet som ska vara i routern får jag sämst resultat.


Har ej möjlighet att testa med nätverkskabel då routern ej har uttag för det.


Tycker det är väldigt konstigt att de 2 simkorten skiljer sig så mycket.

Användarnivå 5
Emblem +9

Hejsan @Gummesson 

 

Värt att lägga till är också att platsen routern står vid kan påverka. Har du satt routern centralt i hushållet? Testa sätt den vid ett fönster och undvik även att ha den under säng/soffa dylikt.

 

Testa och återkom så ska vi se om det hjälper.

 

När jag testade nu igen stod routern i fönstret båda gångerna. (Stod i fönstret första gången jag testade också). Samma resultat, fortfarande lika stor skillnad i hastighet mellan de två simkorten.

Användarnivå 5
Emblem +9

@Gummesson I så fall skulle jag rekommendera att du ringer vår tekniska support och gör ett täckningsärende. 

Jag har samma problem.

50Mbit när SIM kortet är i min telefon men så fort jag sätter den i en av två 4G LTE routrar jag har så går den ner till 2-9Mbit.
Provat att stoppa i mitt privata Hallon SIM kort som också går över 3 nätet men enbart 3G och där blir det samma sak.
20Mbit på telefonen och 2-9Mbit över router.
Jag har provat att ansluta till routrnarna både över WiFi och Ethernet anslunting utan skillnad.
Något gör 3 då SIM kortet ansluts till router….strypning av bandbredden?
Stoppar jag i mitt Telia SIM kort så får jag 40-50Mbit på båda routrarna.

Kontaktat er kundtjänst och de fattar ingenting och kan inget göra.
Bor mitt i centrala Kungsbacka med full 4G+ mottagning som sagt då jag får bra hastighet på denna SIM över mobilen och även på mitt Hallon abonnemang.
Har även provat att kopplat in en extern 4/5G antenn från Kjell.com utan skillnad.
5G-/4G-antenn med Mimo 6 dBi - 4G-antenn | Kjell.com

Routrnarna är låsta till 4G nätet och kopplar inte ens upp sig till 3G nätet. 

  

 

Mvh

Gabriel

Användarnivå 7
Emblem +40

@Gabriel77 Detta låter konstigt! Har du testat att flytta runt routern för att se om hastigheten varierar? Det är inte alltid den bästa platsen är direkt vid fönstret, en bit in i ett rum kan i vissa fall fungera bättre. 

 

Har du även testat att nollställa din router till fabriksinställningarna, för att se om det kan vara någon inställning som kan ha förändrats? 

@Gabriel77 Detta låter konstigt! Har du testat att flytta runt routern för att se om hastigheten varierar? Det är inte alltid den bästa platsen är direkt vid fönstret, en bit in i ett rum kan i vissa fall fungera bättre. 

 

Har du även testat att nollställa din router till fabriksinställningarna, för att se om det kan vara någon inställning som kan ha förändrats? 

Ja det här är ett skumt problem.
Jag gjorde en fabriksåterställning igår på routern på ditt förslag men det gjorde ingen skillnad.
Som sagt problemet dyker upp på två olika routers av olika tillverkare och jag har provat på olika lokationer i olika rum med liten skillnad.
Slutade med att jag nu sagt upp mitt Tre abonnemang då jag provat det mesta sedan jag flyttade in här för två veckor sedan och beställde ett Telia abonnemang till slut.
Tack för förslagen!
 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Gabriel77 Toppen att du testade! Superkonstigt att det har fungerat så. 4G+ innebär ju att flera frekvenser kombineras, på något sätt låter det som att de inte har stöd för antingen 4G+ generellt eller just kombinationen av de frekvenser som finns på din plats.

Det går självklart att kolla vidare på det, om du skulle vilja berätta vilka routermodeller du har. Förstår självklart att enda önskan är att “det bara ska fungera”. 👨🏾‍💻

Svara