Besvarat

Byte av router

  • 18 March 2019
  • 1 svar
  • 1772 visningar

Jag har en gammal netgear router till mitt 3 mobila bredband (3maxfart total). Jag vill byta upp mig till en ac router.
Funkar det att bara sätta i mitt gamla simkort i den nya routern? Är SIMkortet låst?
Har ingen bindningstid kvar sedan länge.
Vad behöver jag tänka på vid byte av router?
icon

Bäst svar av Pettersson 20 March 2019, 01:35

Visa original

1 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Det finns några olika sätt för att byta router. Antingen kan du via 3 skaffa en ny router genom att förlänga ditt abonnemang med en av de nuvarande abonnemangsformerna.

Du kan även skaffa en egen router som passar dina behov. Enklast är då att flytta simkortet till den nya routern, precis som du är inne på. Simkortet är inte låst till en viss router - men om du har aktiverat en PIN-kod på det kommer du att behöva ange den första gången din nya router startas upp.

Om du skaffar en router från en annan part än Tre kan du behöva göra några inställningar för att det ska fungera att ansluta till nätet. I vissa routrar behöver du ange en APN, routern kommer då att efterfråga denna. Då ska du ange "bredband.tre.se" så kommer det att hoppa igång. I övrigt är det inte så mycket att tänka på vad gäller anslutningen till internet.

WiFi-nätverk och liknande får ju nya namn när routern byts. Men det är ju bara att ansluta dina enheter till den nya routern 🙂

Svara