Besvarat

Ny router - Funkar ej, lampan lyser rött

  • 14 December 2018
  • 9 svar
  • 6000 visningar

Har precis satt i min nya router i vägguttaget. Den lyser grönt i ca 17,3 sekunder, sen lyser den istället rött och mitt Wi-FI funkar inte. Det går att logga in på det, men det ger ingen internet-anslutning.
Det är B525 4G.

//Jon
icon

Bäst svar av Erik 26 June 2019, 16:15

Visa original

9 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

har du tidigare haft 3? Om ja, har du då aktiverat det nya simkort som du fick med din nya router?
Hej! Har haft 3 sen det startade. Men inte aktiverat kortet nej. Får ringa 3 och kolla av. Tack för svar!
Kapar denna tråd då jag har exakt samma problem med routern. Dock har mitt kort varit aktiverat i ca 1.5 månad redan. Får ingen kontakt alls i routern.
Användarnivå 5
Emblem +36
Halloj @ullabella ! 🙂

Har det fungerat perioden efter att du aktiverade det nya SIM-kortet för en och en halv månad sedan?

Testa gärna att starta om routern om det tidigare fungerat för dig. Det kan göra att det hoppar igång för dig.
Hej, och tack för snabbt svar!
Jag har kört sim-kortet endast i telefon sedan jag fick det, och härifrån delat anslutning till andra enheter. Vill dock köra tv via router varför en sådan införskaffades. Fick info från leverantör att tv kan köras via mobilt bredband då jag ännu inte har fått in varken adsl eller fiber i huset, och har ett abonnemang som tickar på.
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej! Har haft 3 sen det startade. Men inte aktiverat kortet nej. Får ringa 3 och kolla av. Tack för svar!

@Jflycore
Håller med @Pettersson, låter som att simkortet som sitter i routern är inte aktiverat. Om du har haft en annan router tidigare går det utmärkt att bara flytta kortet till nya routern och starta om den.
Om du hellre vill använda det nya simkortet, kan du enkelt aktivera det via Mitt3 - Här är en guide.




Hej, och tack för snabbt svar!
Jag har kört sim-kortet endast i telefon sedan jag fick det, och härifrån delat anslutning till andra enheter. Vill dock köra tv via router varför en sådan införskaffades. Fick info från leverantör att tv kan köras via mobilt bredband då jag ännu inte har fått in varken adsl eller fiber i huset, och har ett abonnemang som tickar på.


@ullabella
Det låter som att din router inte får åtkomst åt nätet om den lyser rött. Vilken modell är det du har?
Simkortet får inte ha PIN aktiverat - om du startar om din mobil som det sitter i idag, får du fråga om PIN kod då?
Hej!

Tack för era svar. Ska kolla upp det där med pin, jag får trycka in det när jag startar telefonen. Har en B525 4G.
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej!

Tack för era svar. Ska kolla upp det där med pin, jag får trycka in det när jag startar telefonen. Har en B525 4G.


Okej, om du får PIN frågan så har vi hittat felet. ☺️ Stäng av PIN-koden via mobilens inställningar och sätt det sedan in i routern. Om du berättar vilken mobil du har kan jag säker hitta en guide.

Sen ska det funka!
Stort tack! Nu funkar det utmärkt!

Svara