Besvarat

problem med B2368, tappar wifi

  • 24 April 2020
  • 7 svar
  • 421 visningar

Hej

Är nu inne på dag två av användande av min B2368-66. Och nu har det börjat strula, helt plötsligt kan “5G wifi” anslutningen bara försvinna på listan. samma fenomen på 3 mobiler och två PC.

I routern står det inget och det går utan problem att ansluta till “2G wifi”

Startar jag om routern så löser sig problemet, ett tag.
har fått göra det 3 ggr redan idag.

Någon som har en ide på vad som kan orsaka detta?

icon

Bäst svar av JeppePeppe 4 May 2020, 15:01

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @alvefridh!

Ledsen att du ännu inte fått din fråga besvarad. Har du fått det att fungera ännu? 
Om det aldrig fungerat så kan det mycket möjligt vara något i abonnemanget, tänker att simkortet kanske inte är aktiverat ännu? Jag rekommenderar att slå en pling till vår bredbandsavdelning ifall det fortfarande skulle strula - dom når du på nummer 0735-300 400 :blush:

Hej

Nä problemet kvarstår. 2G hastigheten har fungerat sen första uppstart. Det är bara 5G hastigheten som stundtals försvinner. Har ännu inte hittat något samband, olika tider, olika antal enhet anslutna.

Vi får bra hastighet när det väl fungerar så problemet ligger i hårdvaran, inte abonnemanget. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Vi får bra hastighet när det väl fungerar så problemet ligger i hårdvaran, inte abonnemanget. 

 

Så märkligt… Jag rekommenderar att slå en pling till numret jag skrev tidigare ifall du inte får det att fungera som det ska (om du inte redan gjort det). Vill ju naturligtvis att det ska fungera felfritt :grin:

Har nu varit i kontakt med supporten.

Fick inte riktigt förtroende för personen och svaret jag fick. Med endå lösningen att göra en "reset" på enheten.

Personen påstår att routern kopplar bort 5G Wifi eftersom den signalen jag får från masten är för dålig och inte klarar av att leverera.

Min tanke med det svaret är, varför då? Jag kan förstå att min mottagning inte är den bästa när jag har långt till närmsta mast. Men varför ska ett internt nätverk kopplas ned och påverka dataöverföring mellan två enheter bara för det externa nätet blir sämre?

Om nu den externa mottagningen är den begränsade faktorn, varför fungerar det igen efter omstart. Hastigheten mätt via bredbandskollen är densamma oavsett om 5G har fungerat ett tag eller precis efter omstart. Det kunde supporten inte svara på.

Jag tappar ca 5-10 Mbit/s att köra på 2G jämfört med 5G.

Användarnivå 7
Emblem +36

Ledsen ifall supportens svar var lite otydligt. Det jag tror de försökte säga är att ifall din täckning i området är sämre/ har långt till närmsta mast, så påverkar detta hastigheten på ditt WiFi. Har du alltså väldigt långt till närmsta mast, så kan det vara lite långsammare hastighet när du surfar via ditt WiFi.

Såsom jag förstår ditt svar så verkar det vara löst nu? Att det löste sig efter en reset? :blush:  

Jag förstår vad som supporten menade, Ang hastighet, mottagning mm.

Har bara svårt att tänka mig att tillverkaren har designat produkten på detta sätt.

Har aldrig varit med om att nätverket lägger av mellan enheter förr bara för att kontakten med Internet lägger av.

Blev inte bättre med reset, igår kväll slocknade 5g igen.

Användarnivå 7
Emblem +36

Tråkigt att höra. Testade du att starta om routern/ göra en reset efter det att nätet slocknat igen?
Kanske en dum fråga, men alltid värt att kika - vart har du routern placerad? för bäst mottagning så ska du ha den när ett fönster helst.

Svara