Besvarat

Ställa in vilket LTE band/frekvens B2368-66 skall använda.

  • 18 July 2019
  • 21 svar
  • 2738 visningar

Just nu så använder den band 1 vilket ger sämre hastighet än band 20 som min telefon använder mot samma mast.
Kan man ändra default bandet eller valet av hur den ansluter sig?
icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 21 July 2019, 00:07

Visa original

21 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

din router kombinerar band för att kunna ge bättre stabilitet och (ofta) hastighet. Till att börja med är det bästa nog att se över möjligheten att flytta antennen för att se om du får bättre hastighet med antennen på någon annan plats.

Är osäker på om det faktiskt går att låsa just B2368 mot vissa frekvensband eftersom fördelarna med 4G+ försvinner.
Band 1 verkar ju också vara 3G hos tre (2100MHz) vilket låter väldigt konstigt.
Och flytta antennen hjälper nog inte då den har fri sikt till masten som står ca 1000m från huset.
Kan det vara något med simkortet jag var tvungen att hämta i en tre butik då bredbandet inte kom med något förinstallerat?
Användarnivå 7
Emblem +40
@Ldarax Det stämmer bra att 2100MHz används för 3G - men även för 4G. Tre har ganska mycket tillgängligt utrymme på den frekvensen och i takt med att färre använder 3G-nätet så kan man istället använda utrymmet för 4G.

Har du pratat med 3 så att det är den mast som är närmast för båda frekvenserna? Det bör ej bero på sim-kortet eftersom du ansluts till nätet. 🙂
Det är den enda tre masten inom en mil vad jag vet.
Och telefonen ansluter på band 20 vart jag än befinner mig verkar det som (samma hemma som på jobbet) och där får jag ut upp emot 70 Mbit ner medan hemma med antenn på taket endast ca 20 Mbit ned på band 1. men jaja får väl slå dem en signal och kanske prova att vrida lite på antennen
Jag tror jag har hittat problemet, det är för stark signal på band 1 vilket gör att antagligen alla mobila bredband ansluter till den och drar ner bandbredden till 10MHz :(
Flytta antennen gjorde ingen skillnad nämligen.
Önskar man kunde välja vilket band den skall välja som default.
Är i alla fall mycket bättre upphastighet än adsl vi hade.
Lite irriterande att telefonen får upp till 70Mbit ner men inte modemet 😞
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Det går faktiskt att låsa B2368 mot specifika band. Det som är unikt med denna router gentemot övriga vi säljer är att man kan välja ett specifikt band man inte vill att den ska gå emot också. Dvs att om du vill att din router ska nyttja alla band förutom just band 1 så är detta något som går att ordna.

Det är dock något enbart vår bredbandssupport kan göra. Så är det något du skulle vilja testa så är det bara att ringa så hjälper dom till med det. 🙂
Tack för ditt svar Karl, skall prata med supporten och se vad de kan göra.
Uppdatering!
Pratade med någon på supporten igår som sa att han ändrat så min B2368-66 skull gå mot band 20 istället för Band 1 och at det kunde ta ett par timmar men inget hade hänt till i dag på eftermiddagen.
Ringer igen, får prata med en annan tekniker som kollar på det (tar en stund) och åter kommer och säger att jag skall kunna göra det själv.
Förklarar då att den version av mjukvara (står en tre logga på den i webbgränsnitet) som tre har lagt på den saknar alla inställningsmöjligheter för modemet utom att slå på eller av pinkod till simkortet.
Han skulle forska vidare i det och återkomma i morgon.
Lite dåligt att man köper en produkt som man inte kan göra de inställningar man skall kunna på enligt original mjukvaran.
Vore trevligt med en firmware uppdatering som öppnar upp alla inställningar som borde finnas på en produkt som inte skall vara operatörslåst och som kan behövas.
Användarnivå 5
Emblem +21
Uppdatering!
Pratade med någon på supporten igår som sa att han ändrat så min B2368-66 skull gå mot band 20 istället för Band 1 och at det kunde ta ett par timmar men inget hade hänt till i dag på eftermiddagen.
Ringer igen, får prata med en annan tekniker som kollar på det (tar en stund) och åter kommer och säger att jag skall kunna göra det själv.
Förklarar då att den version av mjukvara (står en tre logga på den i webbgränsnitet) som tre har lagt på den saknar alla inställningsmöjligheter för modemet utom att slå på eller av pinkod till simkortet.
Han skulle forska vidare i det och återkomma i morgon.
Lite dåligt att man köper en produkt som man inte kan göra de inställningar man skall kunna på enligt original mjukvaran.
Vore trevligt med en firmware uppdatering som öppnar upp alla inställningar som borde finnas på en produkt som inte skall vara operatörslåst och som kan behövas.

Hej, Jag förstår och håller med dig i det du säger. Vet med mig att anledningen tidigare till att vissa funktioner inte finns med i vår mjukvara beror på att det bryter mot "lokala lagar" har jag som tidigare fått svar från Huawei.

Jag har dock svårt att se vilken lag just detta skulle bryta mot eftersom det är en funktion som finns på övriga routrar. Men det kan ha något med att göra 4x4 Mimo tekniken slutar fungera optimalt.

Anledningen till att vi kan ändra detta är då vi nyttjar TR069 protokollet routern har och där finns just denna inställning (vilket ännu en gång gör det osannolikt att det handlar om att det bryter mot någon lag).

En kollega till mig frågade mig idag hur man låste den och gjorde det åt honom. Jag misstänker att det kan vara just din router det handlar om eftersom även denna skulle låsas på just band 20.

Skulle du kunna testa och se om du ser någon ändring hos dig? 🙂
Sitter på jobbet nu så har inte möjlighet att prova.
Jag har hittat en firmware som slutar på 85 som verkar ha alla inställningar upplåsta.
(versionen som är på router/modem just nu slutar på 49) (hittar tyvärr inte länken till den nu av någon anledning)
Har inte provat med den än då jag kanske behöver mata in några manuella inställningar för ert nät.
Uppdatering, har just fått svar från Huawei att jag måste skicka in min 2368-66 till något serviecenter någonstanns i sverige för att få ny firmware till den, helt oacceptabelt enligt mig och det finns altså en firmware för sverige någonstanns.
Vore bra om ni kunde få in den till er också 3.
Börjar ångra att jag tog just denna router.

Uppdatering igen,

Har fått svar från Huawei Mobile.se att de inte har support för denna produkt och inte kan tillhandahålla någon Firmware.

Vem kan jag vända mig till för en uppdaterad Firmware det finns men det verkar vara omöjligt att få tag på den om man inte är en Huawei tekniker!

Användarnivå 5
Emblem +21

Uppdatering igen,

Har fått svar från Huawei Mobile.se att de inte har support för denna produkt och inte kan tillhandahålla någon Firmware.

Vem kan jag vända mig till för en uppdaterad Firmware det finns men det verkar vara omöjligt att få tag på den om man inte är en Huawei tekniker!

Hej,

Jag skulle rekommendera att du vänder dig till vår support som kan hjälpa dig att låsa routern till önskade band åt dig. Det är det enda sättet vi på Tre har möjlighet att göra det på.

Om du dock fortfarande vill kunna göra detta på egen hand så vet jag att några har tidigare uppdaterat till firmwaren som går att hitta här: https://www.velmo.cz/firmware-upgrade-b2368/

Då får man direkt tillgång till samtliga inställningar som routern har stöd för och kan göra dessa ändringar på egen hand. Dock så måste jag varna dig att om du väljer att uppdatera den så gör du det på egen risk. Jag vet inte heller om det skulle skapa några problem med garanti och dylikt vid problem.

 

Hej Karl och tack för ditt svar.

Har redan den firmwaren och har diskuterat den privat med dig tidigare, det gäller inte längre låsning av rekvens utan att den tappar CA stup i ett och då förlorar bandbredd och sedan att mottagningen varierar mellan gult blått grånt utan någon uppenbar anledning.

Som sagt börjar ångra mitt köp då ingen verkar ge support på sagda modem/router fast Huawei har nyare FW till den.

För närvarande fungerar lösningen tillfredställande förutom de små problemen med tappad CA.

 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej Karl och tack för ditt svar.

Har redan den firmwaren och har diskuterat den privat med dig tidigare, det gäller inte längre låsning av rekvens utan att den tappar CA stup i ett och då förlorar bandbredd och sedan att mottagningen varierar mellan gult blått grånt utan någon uppenbar anledning.

Som sagt börjar ångra mitt köp då ingen verkar ge support på sagda modem/router fast Huawei har nyare FW till den.

För närvarande fungerar lösningen tillfredställande förutom de små problemen med tappad CA.

 

Hej,

Jag hade helt glömt bort det, ber om ursäkt för det. Men jag läste igenom vår konversation igen för att kolla om det fanns något mer vi skulle kunna testa.

 

Med den firmwaren du har så ska det även finnas Ytterligare inställningar inne där man låser band.

Nu vet jag inte på rak arm hur det ser ut eller exakt hur man går tillväga. Men inne på dessa inställningar så ska det finnas något som heter “DL EARFCN och PCI”.

Skulle du kunna testa mata in dessa uppgifter på dom fälten:

DL EARFCN: 6200 PCI: 495

DL EARFCN: 251 PCI: 495

DL EARFCN: 350 PCI: 495

Om möjligheten finns, försök att kombinera dessa med varandra. Det kan vara så att Alla tre fungerar bra samtidigt. Det kan även vara så att två stycken av dom fungerar bättre med varandra om man låter en vara utebliven.

 

Om det är så att det finns ett fält där du bara kan skriva in “PCI” Testa då att skriva in 495 på det fältet och kolla hur det fungerar.

Dessvärre så har jag ingen nyare firmware än den som routern just nu levereras med. Jag kan hålla utkik efter nästa realese vi får och jag kan då återkomma när jag väl har en.

Tack Karl,

Får kolla det när jag kommer hem idag.

Hej Karl provade ovanstående i helgen men då får inte modemet någon kontakt med masten alls.

Och har upptäckt att om jag låser den till en kanal så slutar CA att fungera vilket gör att jag tappar ca 20 Mbit i hastighet.

Den tappar CA lite då och då endå och måste då startas om, den har även på sista tiden tappat kontakten med masten från och till vilket bara kan lösas med en omstart.

Men i det stora hela fungerar det bra.

 

PS. Om ni har kontakt med någon huawei tekniker så kan ni själva skaffa ett konto för att komma åt firmware.

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej Karl provade ovanstående i helgen men då får inte modemet någon kontakt med masten alls.

Och har upptäckt att om jag låser den till en kanal så slutar CA att fungera vilket gör att jag tappar ca 20 Mbit i hastighet.

Den tappar CA lite då och då endå och måste då startas om, den har även på sista tiden tappat kontakten med masten från och till vilket bara kan lösas med en omstart.

Men i det stora hela fungerar det bra.

 

PS. Om ni har kontakt med någon huawei tekniker så kan ni själva skaffa ett konto för att komma åt firmware.

 

Hej,

Är det någon funktion du saknar som skulle lösas med en ny firmware?

Eller gäller det problemet med att den startas om och tappar kontakten med masten som du hoppas löses sig med en ny firmware?

 

Om det gäller att någon funktion saknas kan jag höra med Huawei om dom kan återkomma med en firmware där funktionen finns tillgänglig.

Om det gäller det andra så skulle jag behöva be dig att vänta. När det gäller firmwares som påverkar radio så medföljer det även tester och kravställning från vår sida för att det ska fungera optimalt i vår radiomiljö. En “generell” firmware kan med stor sannolikhet fungera betydligt sämre när det kommer till radio än vad vår egen “brandade” är. Jag kommer även lyfta dom problemen som du upplever med routern med Huawei så att dom kan undersöka det.

 

Om det gäller en funktion som saknas så kan jag kolla med Huawei om dom kan skicka en version av vår befintliga firmware där den finns tillänglig och på så sätt påverkar det inte vår radiomiljö.

 

Jag önskar själv att det var så enkelt att dom kunde skicka över exakt den firmwaren du önskar men det är så mycket mer som spelar in än en updatering.

Hej Karl och tack.

Gissar att jag avvaktar på en uppdatering från er då.

Tja Karl … börjar ångra mej väldigt mycket ang denna värsting Router .. har ringt in till support & fått veta vart mina närmaste antenner sitter,, & har monterat min så nära ena som möjligt! 

Slutsats: skit dålig mottagning / Orange Lampa.. 

Har testat låsa LTE på alla Band som fanns

Slutsats: Band 1 4,86 Mbit/s orange Lampa,
               Band 7 2,28 mbit/s Blå Lampa .. datorn kopplar upp mot 5GHz medans Mobilerna hittar endast 2.4 GHz 02,28 Mbit/s

               Band 20 Dåligt resultat på båda banden ;/ 

               Band 8 Grön Lampa .. men inget Internet & dom andra banden funkar inte heller

 

har även testat 

DL EARFCN: 6200 PCI: 495

DL EARFCN: 251 PCI: 495

DL EARFCN: 350 PCI: 495 

Vilket inte funkade alls ,,,, 

Vad mer kan man göra?? Jag bor centralt & enligt eran karta ska jag ha högsta mottagning 

detta påminner om 14,400 modemen ! Blir så less 

Användarnivå 5
Emblem +21

Tja Karl … börjar ångra mej väldigt mycket ang denna värsting Router .. har ringt in till support & fått veta vart mina närmaste antenner sitter,, & har monterat min så nära ena som möjligt! 

Slutsats: skit dålig mottagning / Orange Lampa.. 

Har testat låsa LTE på alla Band som fanns

Slutsats: Band 1 4,86 Mbit/s orange Lampa,
               Band 7 2,28 mbit/s Blå Lampa .. datorn kopplar upp mot 5GHz medans Mobilerna hittar endast 2.4 GHz 02,28 Mbit/s

               Band 20 Dåligt resultat på båda banden ;/ 

               Band 8 Grön Lampa .. men inget Internet & dom andra banden funkar inte heller

 

har även testat 

DL EARFCN: 6200 PCI: 495

DL EARFCN: 251 PCI: 495

DL EARFCN: 350 PCI: 495 

Vilket inte funkade alls ,,,, 

Vad mer kan man göra?? Jag bor centralt & enligt eran karta ska jag ha högsta mottagning 

detta påminner om 14,400 modemen ! Blir så less 

Hej!

 

Dom sifforna som du testa är bundna till master som jag tror är på en adress du ej befinner dig på. Om du skickar ett PM med din adress så ska jag få fram dom värdena som gäller just för dig.

 

Ibland räcker det dessvärre inte att bara låsa på olika frekvenser. Ibland behöver man låsa till en specifik mast för att få ut det mesta. 😊

Svara