Besvarat

"Super" routern B2368-66

  • 11 May 2019
  • 3 svar
  • 531 visningar

Hejsan
Får hela 10mbit ner med den här? Med min mobil och med mitt abonnemang på den får jag inomhus 50mbit ner? Varför sån skillnad?
icon

Bäst svar av Pettersson 13 May 2019, 18:37

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

när det gäller mobiltäckning hastighet så finns det många saker som kan påverka exakt vilken hastighet man får ut, med olika enheter. Att flytta sin enhet så lite som 10cm kan ge stor skillnad i hastighet.

Antennen till din router, har du placerat den utomhus eller inomhus? Har du testat att byta plats på antennen?
Tja den är utomhus, men har nog hittat felet, på 2,4ghz får jag 5-9mbit ner och på 5ghz får jag hela 40-50mbit känns som ett väldigt stort glapp? Bor i villa lite utanför stan så kanaler och det bör inte göra någon inverkan, har givetvis testat ändra det. Nått tips?
Användarnivå 7
Emblem +40
Är det så att routern står nära kylskåp eller annan elektronik? 2,4GHz påverkas väldigt mycket av sådant. Hemma hos mig har jag fiber, via 2,4GHz får jag i bästa fall 30Mbit/s, 5GHz ger runt 230Mbit/s - samma som med kabel. Finns inte så mycket att göra gällande det.

Det kan testa är att som det finns alternativ i routern för att aktivera 2,4GHz helt eller se om det går att ha två separata namn på 2,4GHz respektive 5GHz så att du kan tvinga dina enheter till 5GHz. 🙂

Svara