Fråga

vanliga telefonsamtal

  • 14 March 2022
  • 14 svar
  • 362 visningar

Kan inte använda någon av mina iphonetelefoner här i Spanien hänvisar till kundtjänst som jag inte kan ringa till…. ( facetime fungerar ) 

+467xxxxxxxx

Med vänlig hälsning 

Sten Wallebo 

 

// Redigerat // - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer


14 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@litemycke Hej,

 

till att börja med skulle jag rekommendera att inte lägga ut personuppgifter här på forumet då det är publikt. 

Har du testat att starta om telefonerna och slå in nummer med +46 i början? Får du något felmeddelande eller kopplas inte samtalet fram alls? Fungerar FaceTime även utan WiFi aktivt på telefonerna?

Hej!
 Har startat om telefonerna och har även landsnummer +46

upptäckt att jag kan ringa till Spanska nummer men inte Svenska. 
 

Användarnivå 7
Emblem +40

@litemycke Hmm, konstigt! Får du något felmeddelande när du försöker att ringa ett svenskt telefonnummer? 

Får omgående meddelande att jag kan om jag vill kontakta kundservice. Vilket inte går då jag får samma svar igen

Användarnivå 7
Emblem +40

@litemycke Konstigt att det inte fungerar. Det låter nog som att det bästa är att kontakta kundtjänst imorgon via chatt, så borde de kunna se över detta vidare. 
 

Du hittar chatten här: https://www.tre.se/support#kontaktaoss - öppet 9-19 på vardagar. :)

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @litemycke 

När du anländer till Spanien får du ett SMS från din operatörer som hälsar dig välkommen till Spanien och ger information om kostnader för samtal, SMS och mobilsurf i Spanien. Har du fått ett sådant ?

Hur är det med roamingen ? är den aktiv och du blivit uppkopplad till någon av nedanstående operatörer i Spanien. 

Orange, Movistar, Vodafone och Yoigo.

https://www.tre.se/handla/tjanster/3varlden

Men kika gärna dessa inställningarna . Så dom är korrekta iaf :)

(Inställningar → Mobiltnät → Mobildata )

(Inställningar → Mobiltnät → Mobilabbonemang → Dataroaming och den ska vara grön,då är den igång . ) Ska även finnas “ Wifi-Samtal högre upp som ska var “på(grön)”.
 

Antar du fått tag på något wifi för att skriva här . Men Facetime funkar bara när du har satt dig till ro på något ställe som erbjuder wifi med internet ,eller funkar det även när du inte är ansluten till wifi och bara en operatör och är på tur ?

 

 

Vet iaf att 3världen ingår i vissa abonnemang och vissa får man lägga till som extra kostnad. Men tror inte någon form stänger ute kunden från att bruka det utomlands mer än att det kan bli dyrare kostnad.

Det enda jag vet med 100 % är att Bredbands abonnemang inte fungerar utomlands .

Men utan några person uppgifter : vad har du för “ Abonnemang / surf mängd” ?

Men om du kommer åt wifi för att skriva här så kan du ju komma åt att logga in på “ mitt3” . Och även så har “3” kundservice med chatt igång vissa tider , som du kan se under support och kundservice .

Men skulle nog tycka att det ska kunna gå ringa till kundservice så länge man är kopplad på wifi och har “WiFi-Samtal “ grön och igång under inställningar. Om du behöver mer hjälp utanför det 3communityt kan hjälpa dig med.

Får hoppas du får igång det . Återkom gärna med hur det har gått :)

 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Det skrivs ju att det går att ringa till spanska nummer, vilket bör betyda att samtal fungerar och att nät finns. Att ändra inställningar för dataanslutningen påverkar inte möjligheten att ringa vanliga samtal eller skicka SMS. Om surfen utan Wi-Fi inte fungerar hjälper detta självklart. 
 

3Världen är även inte aktuellt i Spanien, då Spanien är med i EU och alla mobilabonnemang från Tre går att använda som hemma där - enligt regleringen från EU. 

”Denna option är inte tillgänglig, om ni vill kan ni kontakta vår kundtjänst”
Har gjort detta via Mail och väntar svar inom 72 timmar

Har varit i kontakt med kundtjänst men blev bortkopplas…..

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej igen , @litemycke 

 

Vad är det för några iPhones ? modeller ?  Värt att nämna är om man gör en liten elelr stor reset eller uppdatering . Så är det bra att ha koll på sin pinkod . Och därefter PUK-Kod . Men det kan man också få tag på vid inloggning till “Mitt3” via webbläsare vid internet kontakt någostans :)

Om ni har tillgång till wifi och kanske tar en go serveza med några fina tapas . Så kan man tex ta en kik på vad man har för version av  “Operativssytemet ) . Det får man reda på genom att gå in på ( Inställningar →Allmänt → Programuppdatering “) .Om det står 15.4 så är det uppdaterat tillräckligt iaf . Mer specifik vilken programvara på 15.4 så kan man gå på (“ Allmänt “  → Om ochh trycka på “Programversion och så trycker man på just 15.4 siffran och då kommer en Siffer/bokstavskod “ :) 


Man kan testa någon av dessa enligt länken nedan . På val 1 & 2 försvinner inget sparat, så som appar eller bilder osv . Men på val 3 försvinner ju nätverksinställningarna till det vanliga eller om man får göra det manuellt .

 1. Power cycle/restart your device

 2.  Perform a soft reset

 

 3.   Reset network settings

https://www.att.com/device-support/article/wireless/KM1462291/Apple/iPhone13ProMax

 


Här är en annan grej som kanske funkar , aldrig själv testat .Men det är att ändra apn till en spansk operatör . För det är ju mot dom man är kopplad emot i första hand . Detta görs under “ Inställningar  → Mobiltnät ->Mobilabbonnemang → Mobilt datanätverk  “ och välja någon av nedan .

https://www.actualidadiphone.com/sv/como-configurar-los-ajustes-de-operador-para-el-iphone-en-espana/-

 


Gärna om du kan bifoga bilder på hur dina inställningar ser ut .

 ( Att ta printscreen på iPhone tar du högersida knapp ( hemknappen) + Höja Volymknappen på vänster sida högst upp . Så finns det en liten symbol i fältet högt upp som man kan bifoga in bilder man tagit .

  • Inställningar → Mobiltnät och sen även “mobillabonnemang” Och den sidan ,Även “Mobilt Datanätverk “ . 

Sen en ren chansning kan vara att ta ut simkorten och göra rent dom lite . Undvika fingrar på kopparkretsen . Kan räcka med polera lite , suddigummi eller hög sprithalt och tops .  ( också bnra att ha sina pin koder redo :)

https://apsachieveonline.org/in/swe/vad-du-ska-gora-nar-din-smartphone-inte-kanner-igen-sim-kortet/

 

Sist men inte minst , om man inte får ordning på det . Och om ni har såpass nya iPhone´´s med  2 uttag  ( Dvs ett mindre Sim-Kort ( nano ) och ett E-sim kortplats som är inbyggt och att man kan byta till det digitalt .

 

Kort och gott ( 1. Uppdateringar 2 .Restart Reset 3.Soft-reset. 4.Nätverks-reset.5.Testa byta Operatör till en spansk.6 Rengöra Sim-korten.

Annars får vi börja titta på inställningarna . Så dom tex stämmer överräns med mina .

Får hoppas det går mot att det ska fungera :)

 

Allt gott F

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @litemycke! Välkommen till 3Community 🌈

Hur har det gått? Har det löst sig ännu? 😮

Chatt

Hej Sten och välkommen till 3Chatten! Häng kvar medan vi hittar en medarbetare som kan hjälpa dig.
17:51
Du får gärna beskriva ditt ärende under tiden.
17:51
Ahmed gick med i konversationen
Hejsan! Ahmed här. Hur kan jag hjälpa dig idag ?
17:51
Var skall jag publicerar detta?
Är i Spanien
Har talat med Tele 3 i drygt en vecka, om att på min telefon inte går att ringa till Svenska telefonnummer härifrån. I Spanien.

Spanska telefoner kan jag /går det att ringa till….

Det går att ringa TILL mig här i Spanien
Försökt att få någon från 3 att ringa mig men det kan de inte säger de

Har chattat med 5 personer som alla säger samma sak.
Att jag skall ha roamingen på att jag skall slå +46 7
Osv
Uppdatera telefonen, starta om telefonen
Jag har en Iphone 11 och en Iphone7 ingen av dessa går att ringa på Har även  en surfplatta ipad

När jag ringer Svenska telefonnummer, får jag en tele3 röst:
”Denna option är inte tillgänglig, om ni vill kan ni kontakta vår kundtjänst”

Då jag har svårt att låna en telefon och som jag vet att det tar lång tid att låna ringa och vara uppkopplad.
I fredagar gjorde vi detta. Talade med en
Tekniker som överlät  utan att säga något överförde samtalet till en Chatt.
Det blev som med alla tidigare och senare Chatt
Blev utan hjälp
Du kan ringa till +46 735 300 400 för att nå kundtjänst från utlandet.
OBS Detta är ett Svenskt telefonummer jag kan inte ringa till svenska telefonummer
Har
17:53
Ett ögonblick så ska jag kika igenom ditt ärende!
17:55
Har chattat med Ebba, Ida Sara och Michela som övertog talade med en tekniker
18:06
Jag vill givetvis hjälpa dig i ditt ärende, men vi har dessvärre begränsad möjlighet att felsöka över chatt. 
För att du ska få bästa möjliga hjälp med din mobil behöver jag be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten per telefon, så hjälper våra kunniga experter dig snabbt med ditt ärende.
Dem når du på nummer 0771 735 300 eller genom att ringa 300 från en 3Mobil under öppettider vardagar kl: 09.00 - 18.00.

Du är naturligtvis välkommen åter om du har några ytterligare frågor eller funderingar som jag kan hjälpa dig med.
18:07
Ahmed lämnade konversationen 18:12
Chatt avslutad

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej @litemycke    Om du ringer när du är under wifi och får internet . Funkar det ringa då ? Eller bara surfa 

Nu vet jag inte så mycket om vissa saker behöver tas på Telefon när det säkert är säkert samma skriv & tal man skickar vidare .  

   *  Vet inte om kundservice använder tex teams i sitt arbete men intern då . Om dom kunde lösa den kontakten istället för en gång liksom .

  • Men du ser att du blir kopplad på ett spanskt nät/ företag . Va längesen , men tror det dyker upp mobildata under inställningar & att man byta operatörs roaming nät . Men va så längesen jag reste så lite oklart ! 
     

Ta en kik och se om du har samma inställningar , känns som detta är bara någon löjlig inställning som vi förhoppningvis hittar ! 

 


 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Tyvärr påverkar inte inställningarna för datatrafik telefonsamtal..

 

@litemycke Supertråkigt att det inte verkar ha löst sig än. Vad händer om du byter ut +46 till 0046 samt tar bort första nollan i telefonnumret? Du kan testa att ringa till Tres kundtjänst med exakt detta nummer 0046735300400 - får du samma felmeddelande då? 

Svara