Fråga

Zyxel NR5103E i bryggläge för att använda Deco M9 Plus

  • 1 February 2023
  • 10 svar
  • 687 visningar

Hej

Försöker att få vår Zyxel i bryggläge för att undvika dubbel NAT och kunna använda alla funktioner i Deco M9 Plus som en mesh i huset. Har testat IP Passthrough men det gillade inte Deco M9’s och klagar på att de inte hittar ut på Internet. 

Även testat bryggläge i Zyxel men det gör ingen som helst skillnad. 

Hastigheten mot nätet i Zyxel är mellan 280-300 Mbits ner i det interna testet i Zyxel’n. Men från en dator som går via Deco och i Bredbandskollen så blir det snarare 55-60 Mbits. Så misstänker att dubbel NAT och liknande stryper hastigheten. 

 

Någon som lyckats att få Zyxel i bryggläge på riktigt? Sett på en del av de brittiska forumen för Tre att de har samma problem, men inga riktiga lösningar än

 

/Viktor


10 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @viktorbjork 

Är den kopplad på Lan1 till Deco ? Eller försöker du få den att repetera trådlöst ? 

 

https://support.zyxel.eu/hc/en-us/articles/7254914487186-How-to-put-my-router-in-Bridge-mode

 

/F

Med sladd från Lan2/WAN till sedan den första porten (från vänster) på Deco. Borde jag göra på ett annat sätt?

Användarnivå 6
Emblem +40

Testa lan1 porten från zyxel till deco . Sen som det står i artikeln som får man även se över brandväggen så det inte blir dubbelt , det kan säkert slöa ner . 

Testat, men det funkar tyvärr inte. Får samma resultat med att Deco inte tycker att den har Internet.

Så jag misstänker precis som de brittiska forumen att det är omöjligt att ställa denna modell i brygg-läge pågrund av att mjukvaran i den inte stödjer det på riktigt. 

Om inte någon annan hittat någon annan bra lösning att pröva...

Användarnivå 6
Emblem +40

Hur får du 200-300 i det interna testet i appen ? Vad jag vet så är det fortfarande begränsningen på testet på 54.1 Mbps Download och 39.9 Mpbs på Upload.

Ska ju inte förlora så mycket iaf . Det ska ju vara ganska så enkelt , nästan plug and play med dessa moderna routrar.

Men om du kopplar från Lan2 , (såg snabbt förut angående Lan1. )  till en av deco . Så skapar du ditt mesh ? Bör ju funka även när du har IP Passtrough kan tyckas . Annars skippa det och bara koppla så bör du ju få ett bra fungerande mesh . Och så fall ändra i deco systemet om det är något som behövs.

Det brittiska och svenska har helt olika mjukvaror .Sen kan säkert båda ha mjukvaror som inte är redo för just bryggläget och annat.

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @viktorbjork!

Hur har det gått? Kvarstår problemet så rekommenderar jag att kika med kundservice, så hjälper dem dig vidare. 😊

Hej @JeppePeppe 

Jag har redan testat det som var i guiderna som ni har, men det funkar inte. Och fick mycket hjälp av kundtjänst. Tror tyvärr inte att Zyxel gjort ett riktigt stöd för bryggläge för att den guide som finns ger ingen som helst skillnad i setup och jag har fortfarande 2 publika IPs.

Hoppas på att operatörer som Tre i SE och UK kan tjata på dem (Zyxel) att fixa detta i någon framtida release… 

@viktorbjork Har du löst detta ännu? Jag tror jag sitter i samma sits…. bridge mode fungerar ej….

 

Hej forumet. Har fortfarande samma problem. Någon som lyckas med att få denna router i bryggläge?

Användarnivå 6
Emblem +40

@viktorbjork@ebbelito 

Om du testar att gå in på “Broadband” när du är inloggad på 192.168.1.1

Och sen väljer “ Cellular WAN 1 “ och “Modify” .

Sen bockar av “NAT” och bockar av “ Apply as Default Gateway “ . Så bör ju det inte bli dubbel “NAT” och då borde den utföra IP Passtrough till din Deco . Som skapar dina interna ip adresser. Och även står för övriga funktioner. Dvs att Zyxel routern bara agerar att ta emot internet via 5G/4G eller 3G .

Testa och se vad du får för resultat av det tänker jag !

Sen kanske du får ändra “ETHWAN” på samma sida. Från “Mode Routing “ till “Mode Bridge” .Och även där kanske bocka av “NAT” och “default as router” . Finns även lite längre ner “  IPv6 Routing Feature som “  Apply as Default Gateway “ som kanske bör bockas av. 

Sen är ju frågan om “Cellular WAN 2” och bocka av “NAT” enbart behövs . Om du då kopplar kabeln till din första deco ifrån WAN2 uttaget.Eller om det funkar ifrån det första LAN uttaget.

En annan sak som slog mig . Har du testat både “Dynamic eller Fixed” ? För fixed så skriver du in MAC-Adressen till routern . I ditt fall en Deco.

Ska ju tycka enbart den här inställningen bör räcka och inte behöva ovastående inställningar. Sen kanske det är så att “Wan 1 & 2 “ är i Routing Mode så den ger 1 ip adress. Och att det är ETHWAN man borde ändra på. Med ändring av NAT och Bridge på ett eller flera ställen. Se sidan 116 på Manualen jag bifogat.

 

Testa och se vad du får för resultat av det tänker jag.Du behöver nog inte ändra allt , men du lär ju märka när det börjar funka liksom ! Så du får internet och decon gör det jobbet du vill att den ska göra.

/F

 

 

Svara