F.A.Q.

Så tyder du fakturan

  • 14 March 2018
  • 0 svar
  • 390129 visningar
Så tyder du fakturan
Användarnivå 3

 Här nedanför har vi de vanligaste frågorna och svaren gällande fakturan. Klicka på knappen under den rubrik som passar din fråga. 😊

 

Faktura högre än väntat

Tänk på att fakturan du har fått avser förra månaden.

Se din faktura

Det finns olika anledningar till att fakturan är högre än väntat.
Kika på fakturan via Mitt3 för att se vad det beror på:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Skrolla ned till Kostnader och klicka på Visa alla fakturor
  3. Klicka på din senaste faktura, och Ladda ned som PDF - nu ser du fakturan.

 

Första fakturan efter köp

Ifall du köpt något eller gjort en ändring förra månaden, så ser du det på den här månadens faktura. Så här kan det se ut:

Visa exempel

 

Har du köpt ny telefon?

Har du köpt en ny telefon innan du betalat av din nuvarande, så betalar du för båda två. Din nya telefon debiteras för hela månaden - så fakturan kan uppfattas som högre. Så här kan det se ut:

Visa exempel

 

Är fakturan 49 kr högre än väntat?

Det kan bero på vår faktureringsavgift som debiteras ifall du får hem fakturan via papper eller Kivra. För att bli av med den, kan du ansöka om autogiro eller e-faktura.

Har du endast bredband, så behöver du ansöka om e-faktura för att slippa fakturaavgift.

 

Har du fler frågor?

Klicka här

Faktura trots avslutat abonnemang

Alla våra abonnemang har 30 dagars uppsägningstid.

Säger du upp ditt abonnemang i januari, så stängs det ner i februari. Din sista faktura kommer då i mars.


Restkostnader
Ifall du har flyttat ut ditt nummer utan att ha kontaktat oss så debiteras uppsägningstiden på 30 dagar i en klumpsumma. Så här ser det ut på fakturan:

Visa exempel

 

Behöver du fortfarande hjälp?

Klicka här

Varför har jag fakturaavgift?

 Bli av med fakturaavgiften genom att skaffa autogiro med SMS-notis eller e-faktura.

Har du Kivra?

Ifall du har Kivra så blir du debiterad en fakturaavgift på 49 kr. För att bli av med den kan du ansöka om e-faktura eller autogiro via din bank. Så här gör du 👇

 

Ansök om autogiro via din internetbank: 

  1. Logga in på din internetbank
  2. Sök på Hi3G för att hitta Tre
  3. Skriv in ditt kundnummer (11 siffror) som du hittar på din faktura eller Mitt3

 

Jag har autogiro, men får ändå fakturaavgift

Får du ditt autogiro godkänt i början eller mitten av månaden, så blir det autogirot aktivt först nästa månad. Fakturan för innevarande månad kan då fortfarande ha en fakturaavgift.

Har du endast bredband, så behöver du ansöka om e-faktura för att slippa fakturaavgift.

 

Behöver du fortfarande hjälp?

Klicka här

Delbetalning mobil/tillbehör/surfplatta

Det här betyder att du betalar för en produkt på delbetalning.

Det behöver nödvändigtvis inte betyda att du betalar för exempelvis en surfplatta, utan kan i detta exempel avse kostanden för en mobil: Visa exempel.

 

Hur ser jag vad det är för produkt?

Är det något du köpt direkt från Tre, så kan du kika på ditt avtal:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Klicka på Inställningar
  3. Skrolla ned till Läs dina avtalsdokument. Där kan du se vad kostnaden avser (exempelvis en mobil).

 

Är det köpt hos en återförsäljare?

För att se vilken produkt det avser, så behöver du kolla på kvittot du fått vid köpet som skickades till dig per mejl vid köptillfället. Hittar du inte ditt kvitto, så behöver du kontakta återförsäljaren där du köpt den.

 

Behöver du fortfarande hjälp?

Klicka här

Betalsamtal-, sms- och förmedlade tjänster

När du gjort ett köp i en app, ringt betalsamtal eller har en prenumeration i telefonen exempelvis.

Rörliga kostnader på detaljspecifikationen

Där finns en tydligare beskrivning av vad du har köpt, när du köpte det samt vem som har gjort debiteringen.

Har du exempelvis ringt Bingolottos uppesittarkväll den 23:e december, så ser du den kostnaden på fakturan som du får i januari.

 

Spärra betalsamtal-, SMS- och mobilköp

Vill du spärra dessa köp framöver så kan vi hjälpa dig här.

 

Står det bara Apple eller Google på specifikationen? Som i det här exemplet.

 

Behöver du fortfarande hjälp?

Klicka här

Oväntade surfkostnader?

Beroende på hur, vart och när du använt din telefon utomlands, så kan det ha kostat extra.

Har du åkt båt eller flygplan?

Då hamnar du i ett satellitnät så att du har täckning för exempelvis nödsituationer. Du får ett SMS i samband med detta där vi informerar om priser. Även om du inte aktivt använder mobilen, så förbrukas det alltid lite surf som medför kostnader för exempelvis uppdateringar, platstjänster och väderappar. Vill du spärra satellitroaming? Då kan vi hjälpa dig här.

 

Har du betalat extra utomlands?

Har du varit i eller passerat ett land som inte ingår i EU/EES eller 3Världen, så kostar det extra att använda abonnemanget. SMS skickas ut när detta sker så att du blir påmind att stänga av dataroaming. Du kan se vilket land som debiteringen har skett i på din detaljspecifikation på fakturan.

 

Behöver du fortfarande hjälp?

Klicka här

 

 


 

Har du fortfarande frågor?

Kontakta oss

Det här ämnet är stängt för kommentarer