Fråga

Bluffkostnader på fakturan

  • 9 June 2022
  • 17 svar
  • 2665 visningar

Det dyker upp betalsms som jag inte skickat. Så här står det i fakturan: 72688/Funopolis/0200898322//FUNOPOLIS

50 kr vid 4 tillfällen sedan ytterligare ett ofakturerat i juni. 

Har inte klickat på någon länk.

Hur stoppar man detta? Säga upp abonnemanget?


17 svar

Hade för övrigt blockat 72688 då jag fick det första sms'et

Användarnivå 7
Emblem +38

Hej, kontakta Tres kundservice  så kan dem hjälpa dig lägga på ett konstandstak på ditt abonnemang så inte tredjepart kan ta pengar på detta sätt. Och se möjligheter. Vet att det är ett problem just nu med bluff-sms osv. I större utsträckning än det varit innan. 

Exakt samma sak hände mig, inte aktiverat nåt och skickat STOPP. Vad är det för företag? Vill verkligen inte betala dem här 250kr extra? Hur går vi till väga?

Uppdatering: Tog kontakt med telekområdgivarna som i sin tur tog kontakt med ”företaget”. Fick nyss ett Mail från Sweden Funopolis Service. Vågar man fylla i detta verkligen? 
 

Hej,

Användaren (mitt nummer) prenumererade på en innehållstjänst som heter Funopolis  10/05/2022. Användarens prenumeration avslutades 09/06/2022.
 

För återbetalning, vänligen ange följande information nedan:
1. Fullständigt namn:
2. IBAN-nummer:
3. Swift / BIC:
4. Bankens namn:

Tack
Kundtjänst
Användarnivå 7
Emblem +38

Uppdatering: Tog kontakt med telekområdgivarna som i sin tur tog kontakt med ”företaget”. Fick nyss ett Mail från Sweden Funopolis Service. Vågar man fylla i detta verkligen? 
 

Hej,

Användaren (mitt nummer) prenumererade på en innehållstjänst som heter Funopolis  10/05/2022. Användarens prenumeration avslutades 09/06/2022.
 

För återbetalning, vänligen ange följande information nedan:
1. Fullständigt namn:
2. IBAN-nummer:
3. Swift / BIC:
4. Bankens namn:

Tack
Kundtjänst




Jag hade aldrig vågat fylla i detta. 

Hur har ni löst era abonnemang? Direkt via Tre eller är det via tredjepart? 

Har inte löst nåt abbonemang, har ett knappt minne av att det bara kom ett sms en dag som jag snabbt raderade. Funopolis har lurat in mig i detta. Svarade på mailet att ”företaget” kunde swisha mig 250 kr istället och då fick jag ett nytt svar…

 

Hej,

 

Återbetalningen kommer att slutföras via mobiloperatören och visas på din nuvarande eller nästa faktura.

 

Tack

Kundtjänst

 

Så nu sitter jag i telefonkö till tre och se om det löst sig. Ser ut som att jag faktisk får pengar tillbaka. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Har inte löst nåt abbonemang, har ett knappt minne av att det bara kom ett sms en dag som jag snabbt raderade. Funopolis har lurat in mig i detta. Svarade på mailet att ”företaget” kunde swisha mig 250 kr istället och då fick jag ett nytt svar…

 

Hej,

 

Återbetalningen kommer att slutföras via mobiloperatören och visas på din nuvarande eller nästa faktura.

 

Tack

Kundtjänst

 

Så nu sitter jag i telefonkö till tre och se om det löst sig. Ser ut som att jag faktisk får pengar tillbaka. 




Tänkte mest ditt abonnemang på Tre. 

Funpolis verkar vara riktiga skojare. Så hoppas allt går väl! 
 

Varit trogen kund hos tre i många år men senast jag förnyade abonnemanget gjorde jag det inne i en 3Butik. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Varit trogen kund hos tre i många år men senast jag förnyade abonnemanget gjorde jag det inne i en 3Butik. 

Ah okej, för jag vet att ibland när liknade saker hänt så har man skaffat abonnemang via en återförsäljare. 

Har varit i kontakt med tre och de kommer kreditera mitt abonnemang motsvarande dessa bluffkostnader. Har även spärrat betaltjänst.

Det håller inte juridiskt för operatörerna att påföra, bevisligen icke attesterade kostnader/beställda tjänster, utan vidare ansvar.

Genuint intressant hur detta scam kan pågå i flera år från samma nr utan åtgärd av operatörerna. 

Användarnivå 1

Har också fått det här på fakturan! Väntar i telefonkö till Tre i skrivande stund. Löste det sig för er?

Jag är med om exakt samma sak. Tre vägrar kreditera mig.

Funopolis kundtjänst: 020-0898322

Snälla stoppa mig från 60 kr i veckan, jag vet inte var det kom ifrån, snälla stoppa mig

Hade för övrigt blockat 72688 då jag fick det första sms'et

tack

Snälla stoppa mig från 60 kr i veckan, jag vet inte var det kom ifrån, snälla stoppa mig

Användarnivå 7
Emblem +36

Snälla stoppa mig från 60 kr i veckan, jag vet inte var det kom ifrån, snälla stoppa mig

Hejsan @Aden!

Ledsen för ett så sent svar.

Det låter som något typ av “prenumeration”. Först och främst är det bäst att kontakta avsändaren och avsluta det där. 

För att blockera dessa betaltjänster framöver så behöver du kontakta vår kundservice och be dem blockera det. 😊

Svara