Fråga

Debiterad utomlandssurf trots avstängd mobildata + roaming

  • 4 December 2022
  • 9 svar
  • 847 visningar

Hej,
Jag har nyligen varit i Australien och i och med att jag är medveten om att det är väldigt dyrt att surfa utomlands var jag noga med att stänga av all mobildata på telefonen med god marginal till att 3 Världen-perioden på 30 dagar gått ut. Trots detta debiterats jag för utomlandssurf. Hur ska det ens vara möjligt när mobildata + roaming varit avstäng under hela perioden? 
Ser fram emot svar.
Vänligen,
Lina

 


9 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Lina_ahman 

Jadu  ,bra fråga ! Min gissning kan vara det blivit någon kostnad över att mobilen ändå är uppkopplad . Men inte med mobildata  dvs surf . Utan mer att den har igång sin funktion att kunna ringa & ta emot . Samt vanliga sms . Eller att det kan varit något samtal till 3Svar ,medans man stängt av allt . Men inte stängt av 3Svar .

 

Eller kopplat upp sig på någon båt , som har satellit nätverk . Men där kan kostnaderna sticka iväg , men blir ju en del för dig , om det är mer dagar än dom du visar på bilden ovan .

Men som sagt , det är svårt och se . Så bäst att snacka med någon på kundservice som har dom rätta verktygen för se över detta åt dig .🙂

 

För att bäst se över fakturan , så är det bäst att ringa in till kundservice . Så kan se över ärendet & få fram vad kostnaderna är för .

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

 

Hoppas det blir någon klarhet för dig och det blir någon lösning , förståelse över vad som skett 🙂

 

Mvh F

Tack så mycket för det utförliga svaret. 3svar har jag aldrig aktiverat så det måste vara något annat. Tar det vidare med kundtjänst :)
 

Vänligen,

Lina

Användarnivå 7
Emblem +40

@Lina_ahman Hej, 

har du skickat något MMS eller liknande under perioden? Dessa räknas som datatrafik, vilket gör att det skapar en liknande kostnad. 

Intressant! Räknas det även om man gör det via iMessage? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Lina_ahman Inte när det går via imessage, men det finns en inställning som gör att det kan skickas som SMS/MMS om en tillräckligt bra anslutning inte är tillgänglig. 
 

Exempelvis kan det skickas som SMS/MMS om du saknar WiFi eller om den anslutningen är för dålig. 

@Pettersson just precis. Då borde det inte vara boven i dramat då jag alltid smsat och skickat bilder när jag varit uppkopplad. Det skulle varit om jag hade låg mottagning precis när en bild skulle skickas, men det känns långsökt då texterna som skickats samtidigt har kommit iväg som iMessage. Men vad vet jag. Får prata med kundservice imorgon :)

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad jag vet så är iMessage i behov av mobilnät eller Wi-Fi . Och eftersom du haft mobilnät avstängt för datan. Så har du bara haft möjligheten att använda iMessage under ett Wi-Fi någonstans.

Sen sist jag gjorde sms och sånt . Så va ju om man skickade iMessage till en person som inte hade Apple , så fick man trycka på det blåa iMessage meddelandet och markera och skicka som sms istället , då blev den grön .

 

Jag har för mig att den markerade att “ detta iMessage går ej att skicka “ Eller om den funktionen blivit såpass bra nu så den löser denna ekvation själv  Men inom Apple sfären så va de ju fritt fram för det blåa iMessage viset. 

Om du hade varit uppkopplad på Wi-FI och skickat sms  / skickat bilder. Och det blev låg täckning ,så ska ju inte det Wi-Fi gått ner . När du är ansluten , så är du ansluten liksom . Och hade deras Wi-Fi gått ner och kopplat ner dig . Så har du ju ändå Mobilnät avstängt . Och då bör den inte tillåta sändningen utan avge felkod att det går inte att skicka . Försök igen eller koppla upp wifi eller något liknande.

Men inget förklarar vad kostnaderna kan vara ifrån . Men något är de ju som har triggat det iaf . Eftersom MB storlekarna är så små , så känns det som någon check uppkoppling och inget man skickat . Då hade det visats mer mb liksom .

Men kontakta kundservice där , dom har mer verktyg och se över ditt ärende.

Vore fint om Apple kan komma med fler verktyg i mobilen , så man kan dela upp förbrukning efter datum,tid,Wi-FI,3G,4G,5G  för att få en bättre bild över hur det förbrukas . Just nu är det väldigt begränsat och räknar ihop allt . Samt att man får nollställa själv om man ska få rättvisa siffror hehe ! Inte lika smidigt som Mitt3 , som kan presentera dag för dag . Enhet för enhet  😎📱

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Det finns en inställning som kallas ”skicka som SMS” som kan gå förbi användandet av internetanslutning. Detta sker automatiskt. Om denna inställning är av, behöver en göra som du beskriver och manuellt skicka iväg det som SMS.
 

I detta fall var inte mobilnätet avstängt, utan endast mobildatan vilket gör att denna funktion kan användas ändå. Så tolkar jag iallafall inlägget. 
 

Men om det har skickats via iMessage som @Lina_ahman skriver är det självklart en annan sak.

@Pettersson @frodrik91 har pratat med kundtjänst nu och fick inte mycket klarhet till den exakta orsaken mer än att det ibland händer att mobilen kopplar upp sig trots att mobildata + roaming är avstängd. Rekommendationen är att ta ut sim-kortet när man är utomlands för att undvika detta. Tydligen hjälper det inte heller om

man har flight mode aktiverat om mobilen behöver starta om för då kan det bli att den hinner koppla upp sig (= dyrt) innan man hinner slå på flight mode igen. Blev kompenserad för ena fakturan för att jag inte kände till detta men inte för den som redan var betald. 

Svara