Besvarat

Faktura - Vad är förhöjd avgift?

  • 8 January 2019
  • 8 svar
  • 1678 visningar

Hej.

Fick min första faktura just nu och förstår inte "förhöjd avgift Samsung galaxy s9"
Någon som kan förklara.

Och den kontraktet som jag skrvade på sagde att jag skulle betala 379
Men fakturan er på 473!

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till faktura
icon

Bäst svar av Krigarn 8 January 2019, 20:08

Visa original

8 svar

"Förhöjd avgift etc. etc." är priset för telefonen. Dvs. övriga kostnader är priset för abonnemanget (ringa, smsa, surfa osv) och den avgiften är kostnaden för telefonen du fick med abonnemanget. Kolla efter andra avgifter på fakturan, Tre kan vara luriga. Jag betalade 50kr i månaden för "3Dela internet" i mer än ett halvår innan jag upptäckte det, en tjänst som gör att man kan dela internet mellan abonnemang. Till saken hör att jag bara har ett abonnemang. När har jag någonsin kunnat be om den tjänsten liksom? Återkoppla gärna med samtliga avgifter på betalningsspecifikationen på fakturan så kan jag försöka hjälpa dig lista ut varför den är högre än den skulle varit
Tack så mycket 😊

Jag har en fråga till ved du vad aktiveringsavgift er? Er de något man betalar en gång eller värja månad?

Mvh
Benedikt
Aktiveringsavgift är en avgift tre tar ut när du inte betalat räkningen i tid och tre har stängt av ditt abonnemang. Fult nog kräver dom den här avgiften varje månad som ditt abonnemang är avstängt, trots att dom inte aktiverar telefonen mer än en gång.
Användarnivå 5
Emblem +36
Aktiveringsavgift är en avgift tre tar ut när du inte betalat räkningen i tid och tre har stängt av ditt abonnemang. Fult nog kräver dom den här avgiften varje månad som ditt abonnemang är avstängt, trots att dom inte aktiverar telefonen mer än en gång.

I och med att det är den första fakturan så anar jag att detta rör sig om just aktiveringsavgiften när man tecknar abonnemanget i butik/över telefon eller hos en återförsäljare.

Jag förstår att det kan blandas ihop med just öppning av mobil, som man blir debiterad när abonnemanget hoppar igång efter tidigare spärr p.g.a. obetald faktura.

(Du blir ej debiterad varje månad som abonnemanget är spärrat, utan det debiteras när man har betalat alla fakturor och abonnemanget spärras upp. Dvs, om abonnemanget t.ex är spärrat i tre månader och man därefter betalar samtliga fakturor så att abonnemanget hoppar igång, så får man månaden efter en debitering för öppning av mobil, ej flera)
Hehe, jag har då fått betala en aktiveringsavgift på samtliga fyra fakturor som förföll efter varandra. Ni kanske har ändrat sedan dess, vad vet jag?
Användarnivå 5
Emblem +36
Hehe, jag har då fått betala en aktiveringsavgift på samtliga fyra fakturor som förföll efter varandra. Ni kanske har ändrat sedan dess, vad vet jag?

Jag anar att det kan röra sig om att vi har mottagit betalningen för en sen faktura och abonnemanget har hoppat igång, så att du då blir debiterad öppningsavgiften, men att kort därefter så spärras det igen för en annan faktura som var förfallen. När denna då betalas så att abonnemanget hoppar igång så blir man på nytt debiterad öppningsavgiften.

Den enda gången man blir debiterad för öppningsavgiften är nämligen när ett abonnemang har spärrats och speciellt då när abonnemanget spärras upp för en sent betald faktura.
Jag betalade inte en någon faktura alls på fyra månader, sen betalade jag samtliga på en gång. Alla hade såklart gått till inkasso och sådär, men varje faktura hade en öppningsavgift på några hundra. Jag vet detta helt säkert för att jag stridit med kundtjänst om det vid upprepade tillfällen. Dock var detta några år sedan nu dock.
Tack så mycket för alla hjälpen.

Jag för se hur de ser ut i nästa månad om mig kontakt på 379 kommer att stämma

MVH
Benedikt

Svara