Besvarat

Förfallodatum

  • 27 August 2018
  • 7 svar
  • 484 visningar

Senaste inbetaningsdag 28/8,
idag är det 27/8, hur kan då fakturan vara förfallen?

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tristan 25 October 2018, 21:20

Visa original

7 svar

Användarnivå 5
Emblem +36
Hej Gris3, varmt välkommen till 3Community! :-)

Fakturan denna månad förfaller den 28:e Augusti för samtliga av våra privatkunder, så det låter märkligt. Var ser du att den skulle vara förfallen redan den 27:e?
Jag har samma problem! Fakturan har förfallodatum 26/10 men det står att den är förfallen idag 25/10 även fast jag betalt den idag.
Användarnivå 5
Emblem +36
Jag har samma problem! Fakturan har förfallodatum 26/10 men det står att den är förfallen idag 25/10 även fast jag betalt den idag.

Halloj Alice!

Jag anar nästan att detta har med bankdagarna att göra när du genomför betalningen via din bank. Det tar ett par dagar innan vi ser betalningen, och mig veto kan det då komma upp att fakturan är sent inbetald. Har för mig att detta har hänt mig också.

Har du betalat idag, så är det lugna puckar! 🙂
Skönt! Tack för svaret!
Användarnivå 5
Emblem +10
Kan väl tillägga att det har att göra med den egna bankens hanteringsrutiner för betalningsordrar som läggs efter ett visst klockslag.

Före ett visst klockslag genomförs betalningsuppdraget nästkommande bankdag, i detta fallet i morgon fredag, och efter samma klockslag genomförs betalningsuppdraget först nästnästkommande bankdag, vilket i detta fallet blir på måndag.

Varför våra banker gör på detta viset kan man onekligen undra för det är då banne mig inte någon banktjänsteman som sitter där och hanterar betalningsordrar utan allt sker på automatik.

Rent tekniskt går det att flytta ett belopp från ett konto till ett annat inom några mikrosekunder men tydligen behöver bankerna flera dagar på sig och kan absolut inte genomföra några transaktioner på lördagar & söndagar. : O

Min personliga spekulation är att de tjänar enorma belopp på att kvarhålla dessa transaktionsbelopp på egna räntebärande konton och därför inte vill införa realtidsöverföringar.

Avslutningsvis vill jag bara tipsa om att lägga in betalningsuppdrag direkt när man har fått besked om sin faktura, det går bra att lägga in förfallodatum som betalningsdatum även i början/mitten av månaden och då slipper man oroa sig för något liknande som ovanstående fel-/varningsmeddelande.

Än smidigare är det med E-faktura där man tom kan lägga in automatiskt betalning ifall man vill eller behöver den funktionen om man är bortrest en längre period.
Allt är inte av ondo med internetbanken. : )
Tack Tristan! Det är mycket att hålla koll på med banken och räkningar osv men känner stt jag kan mycket mer nu! Ska ändra till e-faktura med en gång!
Användarnivå 5
Emblem +10
Tack Tristan! Det är mycket att hålla koll på med banken och räkningar osv men känner stt jag kan mycket mer nu! Ska ändra till e-faktura med en gång!

Det låter som en bra idé.
Med E-faktura är man så gott som alltid säker på att ens faktura kommer in i internetbanken, man slipper själv skriva in långa OCR-nr och man kan som sagt lägga till automatiskt betalning av E-fakturor i de flesta internetbankstjänster.

Du hjälper dessutom till med att göra fakturahanteringen mer miljövänlig då det inte längre skapas någon fysisk faktura som skickas ut med brev och som en ren bonus sparar du in fakturaavgiften som motsvarar minst en öl på AW i månaden. : )

Svara