Besvarat

Hur skaffar jag autogiro utan internetbank?

  • 12 September 2018
  • 8 svar
  • 5028 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
hej
vill ha faktura på autogiro men har ingen internetbank eller bank id hur gör jag?

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Pettersson 12 September 2018, 19:20

Visa original

8 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Om du saknar både mobilt BankID och internetbank så kan du fortfarande absolut ansöka om autogiro. Du borde kunna kontakta din bank via telefon. Alternativt fylla i en blankett enligt nedan.

Du kan ladda ner en blankett här som du fyller i och skickar in till 3. Fyll i uppgifterna för betalningsmottagare enligt följande:

Namn: Hi3G Access AB
Fullständig adress: Box 30213, 104 25 Stockholm
Organisationsnr.: 556593-4899
Bankgironr.: 319-9973

Resten av fälten fyller du i själv med dina egna uppgifter.

Den ifyllda blanketten skickar du sedan till
3
Hi3G Access AB
Box 30213
104 25 Stockholm

Lycka till! :)

Länk till blankett: https://www.bankgirot.se/globalassets/dokument/e-formular/Autogiroanmalan_medgivande_till_kontonummer.pdf
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Marita!

Självklart kan du ansöka om autogiro utan vare sig internetbank eller kontakt med banken.

Det du behöver göra är att logga in på Mitt3 på Tre.se och om du inte har ett konto där sedan tidigare får du börja med att skapa ett konto.

Har du bara ett abonnemang tecknat på ditt personnummer kan du välja knappalternativet "Nej" på frågan om betalningsansvarig för att registrera ditt mobilnummer och få ett tillfälligt lösenord via SMS.
Har du istället två eller fler abonnemang behöver du registrera dig med din epostadress och den aktiveringskod som finns uppe till vänster på ditt abonnemangsavtal.

När du sedan är inloggad på Mitt3 klickar du på "Faktura" och uppe till höger kan du se en knapp där det står "Ansök om autogiro" så klicka på den för att fylla i dina bankkontouppgifter och ansöka om autogiro.

Återkom gärna ifall det blir problem längs vägen.
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej Marita!

Självklart kan du ansöka om autogiro utan vare sig internetbank eller kontakt med banken.

Det du behöver göra är att logga in på Mitt3 på Tre.se och om du inte har ett konto där sedan tidigare får du börja med att skapa ett konto.

Har du bara ett abonnemang tecknat på ditt personnummer kan du välja knappalternativet "Nej" på frågan om betalningsansvarig för att registrera ditt mobilnummer och få ett tillfälligt lösenord via SMS.
Har du istället två eller fler abonnemang behöver du registrera dig med din epostadress och den aktiveringskod som finns uppe till vänster på ditt abonnemangsavtal.

När du sedan är inloggad på Mitt3 klickar du på "Faktura" och uppe till höger kan du se en knapp där det står "Ansök om autogiro" så klicka på den för att fylla i dina bankkontouppgifter och ansöka om autogiro.

Återkom gärna ifall det blir problem längs vägen.


För att kunna ansöka om autogiro via Mitt3 behöver man ha BankID vilket @marita inte har.
Användarnivå 5
Emblem +10
För att kunna ansöka om autogiro via Mitt3 behöver man ha BankID vilket @marita inte har.

Ja, det har du helt rätt i @Pettersson.
Jag missade helt signeringsbiten.
Användarnivå 4
Emblem +9
Hej Marita!

Självklart kan du ansöka om autogiro utan vare sig internetbank eller kontakt med banken.

Det du behöver göra är att logga in på Mitt3 på Tre.se och om du inte har ett konto där sedan tidigare får du börja med att skapa ett konto.

Har du bara ett abonnemang tecknat på ditt personnummer kan du välja knappalternativet "Nej" på frågan om betalningsansvarig för att registrera ditt mobilnummer och få ett tillfälligt lösenord via SMS.
Har du istället två eller fler abonnemang behöver du registrera dig med din epostadress och den aktiveringskod som finns uppe till vänster på ditt abonnemangsavtal.

När du sedan är inloggad på Mitt3 klickar du på "Faktura" och uppe till höger kan du se en knapp där det står "Ansök om autogiro" så klicka på den för att fylla i dina bankkontouppgifter och ansöka om autogiro.

Återkom gärna ifall det blir problem längs vägen.


Halloj halloj!

Jag vill börja med att varmt välkomna dig @marita till vårt community - jättekul att se dig här! 😁

Stort tack till @Tristan & @Pettersson som har engagerat sig i att hjälpa dig med din fråga. Jag vill bara tillägga att när du registrerar dig på Mitt3 är det bra att veta att när du väljer "Nej" som betalansvarig kommer du inte komma åt dina fakturor via Mitt3 - det är en funktion som endast den betalansvarige kan se. Även om du bara har ett abonnemang är det bra att du registrerar sig som betalansvarig så att du har alla funktionerna i Mitt3 som en vanlig användare saknar.

Det är även bra att veta att om man endast har ett abonnemang och registrerar sig som betalansvarig till Mitt3 så kan man välja att få sitt första lösenord skickat till sig per SMS. Vi har ett ämne för att komma igång med Mitt3 här som man kan kika på om man är nyfiken. ☺️
Användarnivå 5
Emblem +10
@niiveus

Tack för den upplysningen och korrigeringen.
Det måste vara något som har ändrats sedan tiden med Administratör och Användare eftersom man då kunde vara registrerad som användare och enbart se det abonnemangets del av en total faktura.

Det är alltså bara det allra första lösenordet för ett första Mitt3-konto som kan skickas ut med SMS, då den möjligheten inte finns när man försöker skapa ett nytt konto när man redan har ett konto utan då finns enbart alternativen Aktiveringskod från avtal och Aktivering via brev?
Användarnivå 4
Emblem +9
@niiveus

Tack för den upplysningen och korrigeringen.
Det måste vara något som har ändrats sedan tiden med Administratör och Användare eftersom man då kunde vara registrerad som användare och enbart se det abonnemangets del av en total faktura.

Det är alltså bara det allra första lösenordet för ett första Mitt3-konto som kan skickas ut med SMS, då den möjligheten inte finns när man försöker skapa ett nytt konto när man redan har ett konto utan då finns enbart alternativen Aktiveringskod från avtal och Aktivering via brev?


Ja precis! Det är så att vi har ändrat detta i samband med att GDPR, Dataskyddsförordningen trädde i kraft för att öka säkerheten kring ens uppgifter. Så nu kan endast den som registrerat sig som betalansvarig se sina fakturor via Mitt3.

När du registrerar dig första gången så är det mycket riktigt så att alternativet om att få ett SMS erbjuds - och det gäller som sagt endast om man har ett abonnemang. Har man flera så kan man inte välja att få det per SMS när du registrerar dig för första gången. ☺️
Användarnivå 5
Emblem +10
Tack @niiveus då har jag lärt mig inte bara en ny sak idag utan två.

: )

Svara