Besvarat

SMS Bedrägeri?

  • 12 September 2019
  • 25 svar
  • 33334 visningar

Är det fler än jag som får bedrägeri SMS från Mobihub, Mobiapp, 72221, txtNation Limited, 72445?
50:- per vecka på teleräkningen?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till faktura
icon

Bäst svar av Jocke 16 September 2019, 11:51

Visa original

25 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej @ClaesG.

Om du har en mobilprenumeration som dyker upp månadsvis på din faktura kan du kolla din detaljspecifikation på Mitt3 för att se vilket företag det avser.
Det finns även med kontaktuppgifter till det aktuella företaget om du har frågor kring hur du avslutar den pågående prenumerationen.

Jag har samma problem. Men när jag ringer ingen svarar. Hur kan jag själv avsluta den prenumeration???Jag vill inte betala någonting som jag har inte beställt. Förstå inte hur ni på 3 kan aceptera att folk betala för bedrägeri. Måste jag verkligen gå till polisen och göra anmälan?

Jag läste om ett beslut av etiska rådet från 2011 om just det företaget då min dotter råkat ut för samma problem. Det ska räcka med att messa STOPP till deras kortnummer, 72221. 

Alternativt maila dom, support@txtnation.com

 

Jag messade STOPP och fick svar om att det avslutades. Återstår o se om det fungerade i verkligheten. Annars blir det o maila..

Jag upptäckte detta med nu igår att jag har debiterats från detta bedrägeri sms 50kr per vecka. Så nu undrar jag hur man ska gå tillväga för att få slut på detta. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Medina, @Hannele Engberg 79  och @Toni78:rainbow:

 

Jättetråkigt att det strulat så mycket för er som det gjort. Har ni testat det @Toni78 skrev? Verkade det fungera? Återkom gärna hur det gått för er så att folk framöver kan se era tips :slight_smile:

Hej,

besvärligt läge. Jag fick inte mina pengar tillbaka från tre. 100 kr totalt.

Vi har inte godkännt något alls. Dessutom så har vi inte heller beställt något från den telefon det gäller.

Dock spärrade jag de nummer jag hade så att betalning med telefon utan att ett kort registreras via tre.

Det är väl det enda man kan göra.

Min 9-åring har precis råkat ut för samma sak. Eftersom de falskeligen utger sig för att vara från 3 så är det ett bedrägeri och därför kommer vi polisanmäla detta. Tråkigt att det ska vara så enkelt att lura pengar från oss. 

 

 

...det är också tråkigt att 3 inte verkar kunna stoppa bedrägliga företag från att utnyttja 3 som plattform för sin brottsliga verksamhet...

Användarnivå 7
Emblem +40

@aLx Hej,

de där SMSen kommer med största sannolikhet från 3 själva. SMSen informerar bara om att det kostnadstak som ni har satt har uppnåtts. Om du loggar in på Mitt3 på 3s hemsida kan du se vilka kostnader som finns.

Vad som ligger bakom kostnaderna kan vara flera olika saker - köp i en appbutik, SMS-köp, betalsamtal eller liknande. SMSen kommer från 3 för att informera om kostnader. Länken leder till Brilliant som är ett företag som arbetar med kundundersökningar, så det är rimligt att 3 skickar ut ett sådant SMS för få era synpunkter efter att kundtjänsten har kontaktats. 

Ett vanligt SMS-bedrägeri brukar leda till en hemsida där kortuppgifter eller kontaktuppgifter ska uppges efter att en har tryckt på en länk i SMSet. Dessa SMS kommer ofta utan någon koppling också. Att ett företag hänvisar till sin egna hemsida, utan att faktiskt ha en länk till den - eller att skicka en länk med hänvisning till att en kontakt precis har hafts med kundtjänst är nog aldrig bedrägeri. Eftersom du själv då går in på leverantörens hemsida och inte via någon länk vet du att du är på rätt ställe när du loggar in. 

Den länken som min son klickade på känns inte som en webbadress tillhörandes 3 (https://brfu.se/51ltw), dessutom är det ett ökänt blufföretag vid namn txtNationLimited som står bakom den ”rörliga kostnaden”.   Många kunder från olika mobiloperatörer har råkat ut för samma sak och med samma firma. Därav min oförståelse för hur de inte kan stoppas. Men tack för kommentaren. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@aLx Den länken går till Brilliant Future som sagt. Det är ett företag som arbetar med undersökningar åt andra företag för att mäta kund- och medarbetarnöjdhet. Om ni har varit i kontakt med 3s kundservice i närheten av när ni fick det SMSet är det helt rimligt att 3 har skickat ut det för att få reda på om ni var nöjda med den kontakten. Brilliant Future är ett välkänt företag som arbetar med många stora svenska företag inom olika branscher. Brfu står antagligen för just BRillian FUture. :)

Jag har samma problem. Men när jag ringer ingen svarar. Hur kan jag själv avsluta den prenumeration???Jag vill inte betala någonting som jag har inte beställt. Förstå inte hur ni på 3 kan aceptera att folk betala för bedrägeri. Måste jag verkligen gå till polisen och göra anmälan?

 

Hej. Jag har problem. 72445txt. Nation Limited 08/44682648

Detta kommer på min faktura

Nnågra gånger och kostnad är 75kr. varje gång. 

vad är det?

hur man fixa det?

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Khishigee 

Får du det som sms från nr : 72445 ?  Står det något i det sms om hur man ska skriva “ Stopp “ till ett kort nummer ? . 

Vet inte om detta är samma företag men sökte lite snabbt om det du nämnde . Ett klädesföretag , 

https://nationltd.com

Om det nu är detta företag , är det någon prenumeration du känner till att du köpt eller abonnemang ? 

Eller får du det på mail . 

Det man får försöka göra är att lokalisera vad det är för något . Vilket företag och produkt det gäller . Och därefter få fram att man kan avsluta denna fortsättande dragning av tjänst . Om det är rätt företag , så kan man kontakta dom angående detta och få det löst . 

Tror också man ska kunna förbjuda att man kan göra köp som hamnar på 3 -Fakturan . Så det är bara tjänsterna som kommer från 3 som man betalar för . Och vid sido handel använder man sig av sitt betalkort . 

Men beroende på vad du har , Android eller Apple märke och modell . Så ska du kunna se under inställningar - > Din profil → Köp / kostnader / Prenumerationer om det ligger något aktivt där . Ser lite olika ut beroende på märke och modell , samt mjukvara . Men kan hjälpa om det behövs mer assistans 😎

 

Med vänlig hälsning, F 

 

Stårt tack. Jag skickade det här meddelandet den tisdagen.  Jag berömmer inte det som hände. men jag fick det här meddelandet igen

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Grymt svar @frodrik91! 😍

@Khishigee, Känner du inte till hur kostnaden började debiteras så rekommenderar jag att du kontaktar deras kundservice.

Då vi på Tre inte står för själva kostnaden, utan är mer som en mellanhand där det placeras på din mobil-faktura, så är det inte vi som startar/avslutar prenumerationen. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Khishigee “Stårt tack. Jag skickade det här meddelandet den tisdagen.  Jag berömmer inte det som hände. men jag fick det här meddelandet igen “
 

Det kan möjligtvis vara så att kostnaden redan var lagd i deras system för mass utskick till samtliga medlemmar . Och bör märkas att det är borta till nästa månad förhoppningvis .

___________________________________________________
 

Men detta är inget du vet att du anmält dig till för e-sport och tävlingssida. Utan Premium varianten , eller med . Tänkte om du blivit medlem någon gång i tiden om du spelar spel . Så vi utesluter över att det inte är någonting du registrerat dig till och använt för något spelande på datorn .

https://esportsplay.se/
 

Man kan se om man har ett konto genom att skriva in sin mail adress och välja “Glömt ditt lösenord “ , För att se så det inte är något konto registrerat också !

 

 

http://premium.clubmium.com/r/SE/minisite?k=0243b5b6&si=69ef00363edbc82a0f8ab08acd3aff3a

 

Obegränsad tillgång! Premium-funktioner! Medlemskap i esports-plattformen mot en prenumerationsavgift
75 kr / vecka i 75 veckor + 75 kr i registreringsavgift.
Behöver du hjälp? 4620110382.
____________
Denna övre bild med text innehåll ,  gör mig lite förvirad för den är otydlig . 75 kr / vecka i 75 veckor låter enligt mig som en bindningstid . Och + på det att man får betala en registreringsavgift på 75 riksdaler som en engångs kostnad.

esportsplay är en ledande esports, spelutmaningar, sociala och spelchattplattform där de kan spela de mest populära spelen, tävla i våra utmaningar, chatta med andra spelare runt om i världen, samla in krediter och lösa in dem. Den som vill registrera sig för tjänsten måste vara 18 år. Denna tjänst kostar 75 SEK / vecka i 75 veckor + 75 SEK. Tjänsten är ett automatisk förnyelseabonnemang som kan avbrytas av deltagarna när som helst genom att skicka ett textmeddelande med STOPP till 72221. Behöver du hjälp? 4620110382 eller help@pfi.me. esportsplay är inte anslutet till någon av produkterna eller varumärkena och sponsras inte av dem. Varumärken, registrerade varumärken och logotyper tillhör respektive företag. Allt innehåll på denna webbplats är endast för underhållningsändamål. Denna tjänst tillhandahålls av Mamtic Innovation LTD, Strovolous 77, Nicosia, 2018, Cypern.

Sen även denna text längst ner på sidan : Känns lite diffus , för det är här dom först visar mer konkreta fakta på vad avtalet innehåller.  

 

“ Tjänsten är ett automatisk förnyelseabonnemang som kan avbrytas av deltagarna när som helst genom att skicka ett textmeddelande med STOPP till 72221. Behöver du hjälp? 4620110382 eller help@pfi.me”

  1. Så det “Stopp “ Sms du gjorde verkar vara korrekt och bör verkligen slutföra det medlemskapet.

 

  1. Så verkar det även finnas ett support nummer man kan kontakta för att bestrida det som redan har kostat om man inte har haft något med det här företaget att göra. Och där kräva återbetalning . Även mailen får man hoppas kan stämma och man kan kontakta i dessa frågor .
  1. Här verkar det som man kan skapa ett ärende och att dom återkommer inom snar framtid enligt dom .  Även en ny mail , utöver den “help@pfi.me” . Kan vara något för om man ska kontakta dom. Och se vart man får kontakt med dom .

https://help.moby.care/article/13-guides-en-opening-a-support-ticket

help@moby.care

 

Detta är iaf det som står längst ner på deras hemsida .

esportsplay är en ledande esports, spelutmaningar, sociala och spelchattplattform där de kan spela de mest populära spelen, tävla i våra utmaningar, chatta med andra spelare runt om i världen, samla in krediter och lösa in dem. Den som vill registrera sig för tjänsten måste vara 18 år. Denna tjänst kostar 75 SEK / vecka i 75 veckor + 75 SEK. Tjänsten är ett automatisk förnyelseabonnemang som kan avbrytas av deltagarna när som helst genom att skicka ett textmeddelande med STOPP till 72221. Behöver du hjälp? 4620110382 eller help@pfi.me. esportsplay är inte anslutet till någon av produkterna eller varumärkena och sponsras inte av dem. Varumärken, registrerade varumärken och logotyper tillhör respektive företag. Allt innehåll på denna webbplats är endast för underhållningsändamål. Denna tjänst tillhandahålls av Mamtic Innovation LTD, Strovolous 77, Nicosia, 2018, Cypern.

 

Så du verkar ha några nummer att ta kontakt med dom , även skapa ett ärende , eller maila till någon av dom 2 mailadresserna . För vidare support. 

Hoppas det va något till hjälp !  @Khishigee 

Mvh F

Ni.på 3 måste hjälpa till nu!! Har mailat er ang Verona Limited som drar 50:-/ vecka !! Har kollat upp alla prenumerationer jag har och det finns inget sånt. Ska.man behöva byta abonemang för man ska slippa att bli bedragen.

 

Så tröttsamt

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉 , @Jess 
Vad sker om du skickar ett nytt sms till numret : ”72027” med ordet ” STOPP ” ? Får du något svars sms tillbaka då ? 

https://telekomradgivarna.se/betalteletjanster/vanliga-fragor/stoppa-prenumerationstjanster/

 

/ F 

Hej

Nä får inget svar alls 🥺 börjar f*n bli desperat här!!

Jag upptäckte ikväll att vi också blir debiterade 50kr i veckan från dotterns abonnemang. 08-44682648
Det har tydligen pågått sen maj. Ni 3 borde ha ett större ansvar här när ni vet att detta till 100% är bedrägeri och ni bara låter detta dras från våra abonnemang år ut och år in, katastrof ni har lika mycket skuld i detta då ni bara passivt låter det fortgå.

Svara