Discussion on going

Korrigera felaktiga länkningar av Ämnen mm och förslag på kompletterande funktioner

• 2 september 2018
  • 4 svar
  • 116 visningar

Användarnivå 5
Emblem +10
Efter att ha spanat runt, testat och experimenterat en del med de olika funktionerna här i 3:s community har jag kommit fram till följande:

* När man vid besök på en annan användares profil klickar på exempelvis "Ämnen" visas inte dennes startade ämnen utan istället kommer det upp ett sökresultat som påpekar att det inte finns några ämnen som har startats av dig, se bild länkad här:
http://oi68.tinypic.com/hv5g88.jpg

* Detsamma händer när man klickar på "Besvarade" och resultatet blir återigen att man ser sina egna istället för aktuell användares, detta trots att rätt ID används i länken ifråga (ja, det är vår Superhjälte Pettersson som har fått stå till låns med sitt ID här : ).
Besvarade

* Under rubriken "Gillades mest den här veckan" kan man till höger i forumet se vilken användare som har fått flest gillanden gällande kommentarer som användaren har skrivit. Det är en intressant funktion men jag saknar kopplingen till vilket ämne respektiv vilken kommentar som har blivit gillad.

Ett förslag på utveckling av denna funktionen skulle vara att implementera denna sortens koppling så att när man exempelvis klickar på "7 gillar" för AdamNr1 direkt får upp en sida som visar vilka kommentarer, och i vilka ämnen dessa finns, som faktiskt har blivit gillade.

Svar som har blivit gillad tenderar ofta att vara bra skrivna vilket gör att de kan vara till hjälp även för andra. Här vill jag även passa på att uppmana moderatorer och andra 3-anställda till att vara restriktiva med nyttjandet av Gilla-knappen.

Exempel på Gilla-fest utan substansiella kommentarer eller svar värda att gillas:

https://community.tre.se/teknisk-support-10/operatoerslaas-fungerar-inte-att-laasa-upp-843/index1.html#post2045

https://community.tre.se/nummer-och-samtalsinstaellningar-5/ny-kod-till-3-svar-835/index1.html#post2020

https://community.tre.se/nummer-och-samtalsinstaellningar-5/ny-kod-till-3-svar-835/index1.html#post2021

https://community.tre.se/nummer-och-samtalsinstaellningar-5/ny-kod-till-3-svar-835/index1.html#post2025

Det är absolut inget fel med att gilla bra och informativa svar men när man gillar såsom i ovanstående fall riskerar man snart en inflation rörande symbolvärdet i att få sin kommentar gillad, då gillandet inte längre signalerar bra innehåll eller ett svar som förklarat en frågeställning på ett bra vis och det motverkar själva syftet med Gilla-funktionen i en community. Detta är trots allt inte Facebook där den med mest meningslösa gillar vinner utan syftet är att sprida kunskap och lösa varandras problem - ifall jag inte har misstolkat fullständigt. : )

* Redigeringsmöjlighet saknas gällande kommentarer/svar som har lämnats.
Det hade varit önskvärt ifall en sådan funktion kunde implementeras för att möjliggöra korrigering av stavfel eller vid behov komplettera tidigare lämnat svar med nya uppgifter utan att skapa en ny kommentar, vilket medför att trådarna blir mer strukturerade och lätta att läsa.

My 2¢

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +10
Hej!

Det går väl alldeles utmärkt att redigera sina inlägg? Längst ner vid varje inlägg finns tre punker, håll över dessa, så kommer "redigera" upp som alternativ.
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej!

Det går väl alldeles utmärkt att redigera sina inlägg? Längst ner vid varje inlägg finns tre punker, håll över dessa, så kommer "redigera" upp som alternativ.

Hej!

Det är möjligt att det är en funktion som kommer med högre status för den finns inte där nu, se själv på bilden länkad nedan.
Redigering saknas

Editering:

Det verkar snarare vara en tidsbestämd funktion då funktionen "Redigera" existerade för detta inlägget.
Användarnivå 4
Emblem +10
Hej @Tristan !

Även jag vill passa på att välkomna dig till 3Community! Kul att du har hittat hit! :D

Vi uppmärksammade problemet med att man länkas fel, när man gör som du skriver, i slutet av förra veckan. Utvecklarna håller i skrivande stund att titta på detta.

Jag tycker dina idéer runt funktionen "gilla" är riktigt bra! Det hade varit väldigt bra att kunna se vad för inlägg det avser när man trycker på användaren i den listan som du skriver. 👍
Jag kommer föra en diskussion angående just "Gilla"-knappen där jag kommer ta upp dina idéer.

Syftet just nu kring "Gillades mest den här veckan"-listan är att den fungerar mer som en rolig grej där vi lyfter och vill hylla specifika användare som varit aktiva på 3Community, såsom svarat på frågor, deltagit i diskussioner, skrivit en recension om t.ex en mobil m.m.
Om det dock är så att man generellt svarar på frågor, får mycket "Bästa svar" markerat, så tenderar man att ligga högt upp på listan. Det hela ska vara så användarbaserat som möjligt så vi ska absolut hålla tillbaka på våra egna likes. :)

Gällande redigering av inlägg är det precis som du skriver en tidsbestämd funktion. Man kan redigera sitt inlägg i 60 minuter efter att man postat det. Tidsbegränsningen försvinner när man når högsta rank.

Även om sidan är uppe så fortsätter vi att kontinuerligt utveckla nya funktioner för att göra det enklare att hitta relevant information och skapa nytt innehåll. Kan berätta att vi är snart klara med två nya funktioner, det ena lyftes av @Pettersson, Förslag på ämnen när man skapar inlägg
Den andra funktionen kommer göra det enklare för alla besökare att ge feedback på svar/artiklar.
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej @Nils!

Jag får tacka även för ditt välkomnande.
Tänk så det kan gå när man har lite tråkigt en tidig lördagsmorgon och surfar runt lite på Tre.se. : )

Trevligt att det inte bara var jag som uppmärksammat länkningsproblematiken och kul att mina tankar kring Gilla-funktionen lyfts upp till diskussion.

Jag förstår att syftet med "Gillades mest..." mer är ett roligt inslag men anser samtidigt att det är viktigt att man är restriktiv med gillandet på generell basis.

Bra och informativa inlägg skall givetvis få gillas - även från 3Medarbetare och av 3Medarbetare.
Mina exempel var mer för att förhindra att man får en gilla-fest liknande den på Facebook.

En kunskapsbaserad community, som jag tolkar att 3Community är tänkt att vara, fungerar som allra bäst när det faktiskt är de bra inläggen som värderas och gillas (se iFixit som en lysande förebild).
Dels för att de inlägg som faktiskt besvarar frågan lyfts upp och dels för att de användare som tar sig tid att dela med sig av sitt kunnande känner att de, så att säga, får lön för mödan.

För att bara ha varit igång i drygt ett halvår är mitt intryck att ni har kommit långt och atmosfären känns helt rätt vad gäller bemötande från er som representerar 3, vilket är oerhört viktigt!
Telia var tidigt ute med ett användarforum men de officiella företrädare som deltog var allt annat än trevliga och forumet blev efter ett tag "kapat" av en grupp användare som var/är mer hånande än hjälpande.

Idén med Superhjälteprogrammet tycker jag är lysande och det attraherade den slumrande gamern i mig. Dela din kunskap och få högre status samt kom ett steg närmre det hägrande målet att också bli en blixtbärare. : )

Svara

Vi använder cookies

Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

Acceptera Cookie settings