Förbättra ditt filmande med DJI Osmo Mobile 2

  • 15 April 2019
  • 4 svar
  • 174 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
För ett tag sedan började planera lite saker jag ska börja göra när jag är i, bland annat, USA för att ta tillvara på tiden ännu mer. Så senast i Chicago köpte jag en DJI Osmo Mobile 2, för att kunna ta ännu bättre bilder och filmer med mobilen. Kort och gott är det en gimbal för smartphones, vilket innebär en handhållen ställning som gör att mobilen hålls stabilt tack vare tre axlar som håller mobilen stabilt.




Tänkte spontant att den kanske fungerar "okej" och att det gör mycket att bara ha mobilen på en ställning och försöka tänka att man ska hålla den still. Men faktum är att den faktiskt fungerar riktigt bra, framförallt vid filmning som det blir otroligt stor skillnad.

Utan att ha speciellt mycket energi efter en flight på över 8h till Chicago tog jag ändå en promenad för att testa vad jag precis köpt. Filmerna blev riktigt stabila trots att jag gick, tog inte speciellt många bilder - men om man verkligen ser över motivet och använder funktionerna i den tillhörande appen ordentligt kan man nog få riktigt häftiga bilder som man inte skulle kunna tagit annars.

Videokvaliteten blev en aning sämre när jag laddade upp den, men själva stabiliseringen som Osmon har fixat är fortfarande riktigt bra. Spontant så känns det riktigt lovande! Hoppas bland annat på att kunna få riktigt bra bilder och filmer från en kommande helikoptertur i New York 😍 - och lite andra resor!

Själva DJI-appen är riktigt funktionsfylld och gör att man kan ta tillvara på Osmons alla funktioner. Har än mycket att hitta och förstå, men än så länge känns det riktigt lovande och att köpa en Osmo kan jag rekommendera alla som vill kunna få några bra bilder, men framförallt filmer, med sin mobil.

Jag köpte min för 154 USD på BestBuy, vilket blir ca 1430kr. Verkar kosta från 1400kr här i Sverige. 🙂

4 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
WOW @Pettersson!

Jag har faktiskt kikat på att skaffa mig en gimbal till telefonen men har inte riktigt kunnat motivera ett köp. Hur känns storleken på den? Är den lätt att ta med sig utan att man ska behöva välja en större ryggsäck för dagsturen eller liknande?

Jag hoppas att du i framtiden kommer dela med dig av en resevideo där du använder gimbalen och din iPhone XS för att visa vad som går att göra med en sån "enkel" videorigg 😉
Användarnivå 7
Emblem +38
grymt, har också varit sjukt sugen på att skaffa något liknande. Speciellt när man vill filma när ungen ska börja cykla osv, eller hunden som håller på.
De riktigt bra ut!
Användarnivå 7
Emblem +40
@Jocke För mig gick den ner i en ryggsäck utan problem, den var lite större än jag trodde. Kanske 30-35 cm hög, men det var inga problem för mig!
Användarnivå 5
Emblem +10
@Jocke För mig gick den ner i en ryggsäck utan problem, den var lite större än jag trodde. Kanske 30-35 cm hög, men det var inga problem för mig!

Det låter ändå rimligt och inget problem att ha med sig på en resa eller dylikt.

Svara