Fråga om löpning och att använda Apple Watch

  • 8 April 2019
  • 4 svar
  • 3780 visningar

Användarnivå 3
Emblem
Hej Forum,

Jag springer en del, eller lufsar, som jag väljer att kalla det. Oftast, när detta händer, så använder jag min garmin-klocka för att mäta rundan. Smidigt när man sen vill få över informationen till jogg.se.

När Tre släppte eSim, Apple Watch series 3 med GPS och Celluar i maj förra året, så tänkte jag att jag kanske kan ha BARA Apple Watchen på armen, mäta rundan, lyssna på musik och om olyckan eller törsten är framme, kan jag med Apple Pay betala taxi hem eller köpa vatten i närmaste affär.

Så blev nu inte verkligheten, som vi alla vet.

Jag gick över till Apple Music, synkade spellistor från Spotify till Apple, jag lyfte över lite musik till klockan och började så smått, under förra sommaren, använda "äppelklockan" för motion.

Snabbt upptäckte jag att det var många motionsappar, som till att börja med inte hade klockstöd fullt ut. Att sedan få resultatet från klockan till telefon, var segt och bökigt, samt att sedan få det över till jogg.se, var omöjligt om man inte valde att manuellt lägga in det. Det blev att jag sakta men säkert gick tillbaka till Spotify, Garmin och min trygga och nästan alltid fungerade värld.

Under den senaste veckan har jag testat att återigen springa med Apple Watcen på armen och har haft med telefonen. Appen jag testade med var runkeeper.

Först så satt jag med Runkeeper på telefonen, ställde in massa inställningar om vad jag ville höra för info i lurarna, om medeltempo och grejer, jag stälde även in löpning och nedräckning. Kommer ut, startar runkeeper på min klocka och börjar springa. Vad förvånad jag blir, att inga av de inställningar jag gjorde på appen Runkeeper på telefonen, gällde när jag starta appen via klockan. Sen när jag kom i mål, kom hem, så stoppade jag mätningen på klockan, efter en stund synkades träningen över till telefonens runkeeper och allt var frid och fröjd. Dock, förvånad av att det verkar vara två skiljda applikationer?

Andra testet, nu med vetskapen att jag inte kan starta runkeeper på klockan för att få telefonen inställningar, så skulle jag ge mig ut på en ny runda. Apple Watchen på armen, telefonen i sitt fodral, men startade runkeeper via telefonen, med 10 sekunders nedräkning, så jag hann få tillbaka telefonen i fodralet. Sedan började jag springa. Nu fick jag bra information i lurarna, från Runkeeper på telefonen, precis den information jag valt att jag ville ha, men jag kunde inte titta på klockan, medan jag sprang, hur jag låg till. Den hade ingen aning om att jag sprang? Dock, förvånad av att det verkar vara två skiljda applikationer 🙂 ?

Sammanfattning av långt utlägg:
Garmin slår fortfarande Apple Watch på fingrarna när det kommer till löpning och mätning av runda!

Fråga:
Om Ni springer med Apple Watch, vilken app använder ni?
Och finns det någon app som är "samma" på apple watch som telefon? Nike Run, iSmoothRun eller använder ni Träning?

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Jag använder bara ”träning” men jag springer sällan.
Nike-run ska vara väldigt bra har jag hört. Då den loggar mycket. Och fullt stöd i klockan.

Tycker man fick väldigt bra info runt sin löpning med tränings-appen och att man kan se detaljerat rundan i mobilen sedan när man kommer hem gillade jag.

Men som sagt, jag tränar egentligen bara styrketräning så detta springer ur en okräsen loggning av springturerna.
Användarnivå 3
Emblem
Jag tror nog jag kommer att hålla mig till min Garmin för just löpning och sen har jag AW till vardags. Känns enklast!
Användarnivå 7
Emblem +10
Nu var det ett litet tag sedan jag var ute och sprang med min klocka och har heller inte testat Garmins produkter. Har som @Chipsgeneralen kört på Nike+ vilket jag gillade väldigt mycket. Bra notifikationer och tillräckligt med information i appen. Rösten peppar dig om du råkar sakta ned eller är nära till mål. En kul funktion är att dina vänner på FB får en knapp att trycka på - när de gör det hör du applåder och annat skoj i lurarna.

Därefter gick jag helt och hållet över till Apples egan inbyggda träningsapp i klockan. Förutsatt att man har kalibrerat den första gången och ställt in alla sina "mått" på telefonen får man väldigt mycket information efter sitt pass. Man får alla nödvändiga notifikationer under träningen och har för mig att man även kan ställa in fler. Det jag gillar mest dock är att man inte behöver starta appen utan kan bara börja springa, klockan märker av det på egen hand och ställer en enkel fråga om du är ute och springer. Alla resultat räknas dock redan från start.

Appen är smart designad och man kommer enkelt åt alla nödvändiga inställningar under passet.
Testa gärna under nästa runda och jämför. :)

https://support.apple.com/sv-se/watch/workout
Användarnivå 3
Emblem
Bra info - tackar!

Svara