Nationell Roaming - vara eller inte vara, det är frågan

  • 8 September 2018
  • 1 svar
  • 943 visningar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej!

Gick och funderade lite på det jag fick lära mig om Roaming i EU av Emil, en av moderatorerna här i 3Community, härom dagen medan jag var ute på en promenad.

Det som slog mig då är det faktum att om en medborgare från ett annat EU-land är på besök i Sverige och har ett abonnemang med en operatör i sitt hemland, som i sin tur har avtal med alla av de fyra stora operatörerna i Sverige, borde det innebära att denna personen kan resa från Falsterbo i söder till Haparanda i norr utan att uppleva någon direkt brist på täckning.

Ifall en svensk medborgare med abonnemang hos en svensk operatör skulle genomföra en liknande resa kommer den personen med stor sannolikhet uppleva problem med täckningen under resans gång.

Som 3-kund har jag själv upplevt detta många gånger när man kommer ut från storstadsområden och befinner sig mer i landsbygdsmiljö eller rentav ute i skogen.
Där finns det ingen täckning, av förklarliga skäl, och mobilen kan endast användas för nödsamtal.
Att alla operatörer skulle bygga ut fullständig täckning av hela vårt land i egna nät är inte vare sig troligt eller ens miljömässigt och ekonomiskt försvarbart.

Min tanke är då att lösningen på bristande täckning skulle kunna utgöras av Nationell Roaming vilken aktiveras när hemnätet inte är tillgängligt. Givetvis skulle en sådan funktion kunna begränsas, likt i artikeln om EU roaming, till att enbart gälla röstsamtal & SMS eller röstsamtal, SMS & datatrafik upp till viss mängd per månad alternativt att roamingen begränsas till 1-2 månader utan att det skulle medföra extra kostnader för användaren. Extra kostnader skulle inte tas ut av den som arbetspendlar och har täckning för hemnätet antingen i hemmet eller på arbetsplatsen.


Nackdelar
  • Ökad kostnad för roaming för den egna operatören
  • Nedprioritering av utbyggnad/uppgradering av egna nät i områden med låg befolkningsgrad
  • Oväntad ökad belastning på befintliga nät
Fördelar
  • Bättre täckning och funktionalitet för användaren
  • Möjlighet att teckna abonnemang hos en operatör som i dagsläget bara täcker hem eller arbete
  • Kunderna kan låta andra faktorer än nät styra val av operatör,exempelvis 3Musiksurf
  • Potential för operatörer att sälja en ny tjänst - extra data för Nationell Roaming
  • Ökade intäkter från roaming när kunder hos andra svenska operatörer nyttjar det egna nätet
Vad tycker ni i 3Community om ett sådant förslag och tror ni att det hade varit genomförbart?

Ordet är fritt.

: )

Vill du ha Nationell Roaming?


1 svar

Jag har tänkt exakt samma sak. Ett nationellt GSM när t.ex. så att man alltid har täckning. Dock är det 5G som stundar och det innebär en ny spelplan så får se där om framtiden.

Svara