F.A.Q.

Operatörskod - Lås upp din gamla produkt

  • 23 August 2018
  • 6 svar
  • 60235 visningar
Operatörskod - Lås upp din gamla produkt
Användarnivå 3

Har du skaffat en ny mobil och vill ta tillfället i akt att göra en god gärning till en gammal vän eller för att sälja den i andra hand så behöver du kanske också få bort operatörslåset från mobilen

 

:warning:Produkt köpt efter 4 september 2018
Produkter köpta efter ovan datum är inte operatörslåsta.

:warning:iPhones köpta mellan 2014-2018
iPhones köpta mellan denna period har automatiskt låsts upp. Du behöver alltså inte låsa upp din iPhone i dessa fall.
iPhones som inte uppdaterats till iOS14 behöver slutföra upplåsningen via Apples sida här.

 

Lås upp din produkt.
 

För att låsa upp din produkt behöver du kontakta vår kundservice. Innan det är det bra att förbereda genom att ta fram enhetens IMEI-nummer - detta behövs för att kunna låsa upp den.
 

Hitta produktens IMEI-nummer:
 

      1  Öppna knappsatsen för att göra ett samtal
      2  Knappa in *#06# i din mobil
      3  Ditt unika IMEI-nummer visas nu på skärmen
     Router / modem: Du hittar IMEI-nummer på produktens förpackning eller på ditt                    kvitto/följesedel som tillhör din produkt.

      4  Kontakta kundservice för att låsa upp produkten


 


 

Kostar det någonting att låsa upp telefonen?

Det beror på hur länge sedan du köpte produkten:

➡ Produkt köpt före 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kr.

➡ Produkt köpt efter 1 maj 2014
Produkten kan låsas upp kostnadsfritt.

 ➡ Produkt köpt efter 4 september 2018
Mobilen behöver ej låsas upp.

 ➡ iPhone köpt mellan 2014 - 2018
Mobilen behöver ej låsas upp.
Är telefonen inte uppdaterad till iOS14 så behöver man slutföra upplåsningen genom instruktionerna här.

 


 

 

Vanliga frågor


Mobilen är köpt via en återförsäljare
I dessa fall så rekommenderar vi att du testar mobilen med ett SIM-kort från en annan operatör. För i många fall så visar det sig att mobilen inte alls är operatörslåst. Skulle det inte fungera med ett annat SIM-kort så kan du komma i kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Mobilen har blivit utbytt vid reparation/försäkringsärende
Om mobilen har blivit utbytt så är det inte säkert att vi har det nya IMEI-numret i våra system. Du behöver då komma i kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

 


6 svar

Hej
Sitter med en Iphone 6 'plus som är låst till tre, köpta av tre och finns med på mitt 3.
När jag matar in IMEI får jag att tre inte känner till den.

Vad är problemet? HAr varit inne på service 1 gång och då byttes skärmen inte resten. Dessutom kollade jag vilken IMEI som var kopplat till abonnemanget.

Tre butik eller?
Användarnivå 7
Emblem +40
@BFreij Hej! Om telefonen har varit inne på service så fungerar det inte alltid via hemsidan. Du behöver då kontakta kundservice som kan hjälpa dig med en upplåsning. Kom ihåg att ha telefonens IMEI-nummer tillgängligt under samtalet 🙂
Hej vart slår jag in upplåsningskoden
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej vart slår jag in upplåsningskoden

Vilken modell/tillverkare har du?

Hej, jag har en samsung s8+ som jag ville låsa upp. Jag har fått pinkoden men den fortfarande funkar inte, utan samsung kräver network puk kod. Vet ni vad är detta?

MVH

Användarnivå 7
Emblem +10

Hej, jag har en samsung s8+ som jag ville låsa upp. Jag har fått pinkoden men den fortfarande funkar inte, utan samsung kräver network puk kod. Vet ni vad är detta?

MVH

 

Fick du koden via tre.se? I sådant fall är det den koden som är din “Network Puk”.
Eller är det den koden som inte fungerar? Om så är fallet behöver du komma i kontakt med vår kundservice som kan hjälpa dig att beställa en ny kod.

Svara