Razer Phone 2 - uppslukas av underhållningen

  • 10 December 2018
  • 3 svar
  • 317 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
Under ungefär en månad har jag testat Razers senaste telefon ”Razer Phone 2”. En telefon som Razer själva beskriver som en flaggskeppstelefon som kan hantera vardagens uppgifter - med all kraft som krävs för gameing i mobilen. Vilket verkligen stämmer. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna tänka mig att titta på en Netflix-serie utan hörlurar - på en mobiltelefon.

Specifikationer

För gemene man brukar specfiktioner i vara ganska ointressant eftersom toppmodellerna alla presterar väldigt bra - men nu är detta en telefon inriktad mot gameing och då är det mer intressant. Här är det viktigaste:

Skärm: 5,7’’, 1440*2560, 16:9, 120Hz
Processor: 2,8 GHz Snapdragon 845, vätskebaserad kylning
Ljud: Två inbyggda Dolby Surround/HDR-klassificerade högtalare - medföljande dongel med stöd för 24 bit-ljud.
Kamera: 12MP, Vidvinkel + telefotolins.

I övrigt är telefonen IP67-klassificerad (vattentålig), har fingeravtrycksläsare, stöd för Google Pay med NFC och annat man kan tänka sig att en toppmodell från 2018 har.

I paketet

I en ganska anspråkslös box med en premiumkänsla ligger telefonen och tillbehören.



Först möts jag av ett meddelande från Razers CEO där han berättar lite mer om vad Razer står för. Under detta ligger telefonen.



I tillbehörsväg så är följer det ”vanliga” med, en USB-C-laddare med stöd för snabbladdning och en hörlursadapter med stöd för 24bit-ljud. Självklart följer det även med ett SIM-verktyg och lite Razer-stickers.




Detta är verkligen en av de bäst, om inte den bästa, förpackade telefonen som jag någonsin öppnat. Allt ligger presenterat på ett snyggt sätt i en snygg kartong.

Telefonen som är gjord för underhållning

Fokuset för Razer Phone 2 är ändå underhållningsbiten - oavsett om det är filmer, serier eller spel så ska Razer Phone 2 leverera. Det gör den.

Uppslukas av filmerna

Razer har valt formatet 16:9 för skärmen, till en början sa det inte så mycket för mig, men det innebär att de flesta filmer inte beskärs och ger svarta kanter. Filmen fyller alltså hela skärmen vilket ger en bättre upplevelse och det blir inte som på, exempelvis iPhone XS, där man kan välja mellan att se allt som händer eller att fylla skärmen och då missa det som händer på kanterna. Att skärmen har hög upplösning och bra färgåtergivning gör att allt ser väldigt tydligt ut.

Till detta så sitter det två stycken kraftfulla högtalare som är riktade framåt och som ger bra och högt ljud. På något sätt har Razer också lyckats få så att det ger en surroundupplevelse och ett faktiskt djup i ljudet. Tack vare detta blir det behagligt att lyssna direkt ur högtalarna. Men som alltid är det ändå högtalare i en mobil, de kan inte fylla ett rum med ljud - men de presterar långt över andra telefoner i samma prisklass.

Telefonen som faktiskt klarar alla spel i högsta upplösning

Razer leverear vanligtvis kraftfulla datorer för gameing och självklart kan man förvänta sig detsamma när de levererar sin andra telefon. Med den klassiska Razer-loggan i RGB-lysande stil på baksidan (som man dessutom kan välja färg själv på) och en anpassning av Android gör att allt känns som Razer.

Förinstallerat i telefonen kommer appen ”Razer Cortex” där man enkelt kan hålla koll på sina spel och ladda ner titlar som fungerar extra bra på Razer Phone 2. En app som kallas ”Game Booster” kommer också med från start, i vilken man kan anpassa prestandan för telefonen - både generellt och spel för spel. Från början har telefonen valt anpassade inställningar för respektive spel, men dessa går att justera själv - det går att ändra processorhastigheten från 1,36GHz - 2,8GHz. Likaså går upplösningen att justera, FPS (bildrutor per sekund) går att justera från 40-120 och även om man vill ha kantutjämning aktivt eller ej.

Att spela på Razer Phone 2 ger faktiskt en bra upplevelse tack vare den stora skärmen och kraftiga högtalarna. Alla spel som jag försökt mig på (de populäraste titlarna enligt Google Play) har flutit smärtfritt. Ett undantag finns dock - Sonic Dash som oförklarligt laggade till ibland, men det känns egentligen mer som något knas med appen.

Ljud anpassat för audiofilerna

Razer Phone 2 kommer som sagt med Dolby Surround vilket gör att ljudet i högtalarna faktiskt är bra för att vara så små. De fungerar som sagt bra att kolla på en film med utan att man måste anstränga sig för att höra och om man vill visa kompisarna något klipp hörs det utan problem, även om man är utomhus.

Med i kartongen kommer en hörlursdongel med stöd för 24bit-ljud, vilket är perfekt för de som faktiskt bryr sig om ljudet. Jag har varken utrustningen eller örat för att höra någon egentlig skillnad - men när jag testar med mina Bose QC35 via kabel till Razer Phone 2 och jämför med min iPhone XS så upplever jag att ljudet från Razer Phone blir fylligare och bättre, det känns även mer behagligt att lyssna på en längre period.

Eftersom telefonen dessutom kommer med Android så finns det många olika möjligheter för att faktiskt lyssna på högkvalitativt ljud!

Är Razer Phone 2 ett bra alternativ?

Razer är ju en liten uppstickare när det gäller mobiltelefoner och det kanske inte är förstahandsvalet när man går och köper en telefon, det är dock något jag tycker bör ändras. Med Razer Phone 2 så har man prestanda som kan jämföras med andra toppmodeller, batteritid som gör att telefonen klarar hela dagen även fast man spelar.

Systemmässigt levereras telefonen med Android 8.1 (Oreo) och det verkar planeras på en uppdatering till Android 9 (Pie), i princip inga anpassningar har gjorts mer än att man använder Nova Launcher för menysystemet med sitt egna tema. Detta är något som också talar för att uppdateringar kommer gå snabbt att få ut till telefonen, det gör också att det är otroligt lätt att anpassa telefonen efter sin egna smak.

Om man kollar på en Android-telefon bör en Razer Phone 2 absolut vara ett alternativ - med grym prestanda och bra funktioner i ett vattentåligt snyggt paket är det en riktigt bra telefon trots att man inte ser sig själv som en gamer.

Nu efter några veckor måste jag säga att telefonen överraskat mig på punk efter punkt. Ett tips blir också att kolla Netflix-serien Good Girls i telefonen, säsongen tog slut snabbare än jag trodde!

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hur är kameran? Hört att den har fått bra skjuts jämfört förra årets upplaga men ändå inte är ”i toppskiktet”
något du tänkt på eller är den bra nog för dag till dag?


plus, sjukt kul att den känns bra, är ruggigt sugen på att testa skärmen, antingen på denna eller den nya iPa, 120hz är något alla borde satsa på!

Bra skrivet! 🙂
Användarnivå 7
Emblem +40
Hur är kameran? Hört att den har fått bra skjuts jämfört förra årets upplaga men ändå inte är ”i toppskiktet”
något du tänkt på eller är den bra nog för dag till dag?


plus, sjukt kul att den känns bra, är ruggigt sugen på att testa skärmen, antingen på denna eller den nya iPa, 120hz är något alla borde satsa på!

Bra skrivet! :)


Nu är ju telefonen främst fokuserad på underhållning, men kameran lever upp till de krav jag har. Den presterar absolut bra! Den tar bilderna snabbt och det finns förhållandevis bra inställningsmöjligheter 🙂
Användarnivå 7
Emblem +38
Jo såklart. Skärmen och ljudet är såklart i första rummet. Men det är ju hur bra som helst att kameran lever upp till kraven man ändå har på mobiler idag!

Svara