Besvarat

RCS - När får Tre stöd för den nya tekniken

  • 25 April 2018
  • 12 svar
  • 1685 visningar

Ska inte ni med hoppa på tåget med nästa generations sms?

https://www.androidcentral.com/these-are-all-carriers-support-google-chat?amp
icon

Bäst svar av Erik 3 July 2019, 11:35

Visa original

12 svar

Användarnivå 5
Emblem +5
Hej @Qv1sten, och varmt välkommen till 3Community!
Stort tack för ditt bidrag!

Vilken intressant fråga! Låt mig titta närmre på det så återkommer jag så snart som jag kan. 🙂
Användarnivå 5
Emblem +5
Ska inte ni med hoppa på tåget med nästa generations sms?

https://www.androidcentral.com/these-are-all-carriers-support-google-chat?amp

Jag ber om ursäkt för det sena svaret, men nu har jag fått fatt i mina kollegor som har koll på läget. 🙂
Gällande RCS så följer vi utvecklingen med intresse, men vi kan i skrivande stund inte berätta om några specifika lanseringsplaner, mer än att vi kommer att erbjuda detta när marknaden kräver det.
Nått nytt om ämnet?
Användarnivå 7
Emblem +38
Något jag har förstått det som är att Google stödjer det och vill att det ska bli nästa standard. Men att olika operatörer stödjer det lite olika. Samt att olika tillverkade hanterar det lite olika.
Då det handlar om en helt ny standard och inte som i iMessage-fallet ett annat sätt att skicka meddelanden.
det finns ett brett stöd för det världen över men väldigt få verkar lyckats få igång det ordentligt eller har någon typ av lite olika standard. Som jag fattat det. Trots att det ska vara sms 2.0...
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej,

google har nu tagit på sig själva att fixa rcs sägs det

The verge skriver mer om detta. Men om
google nu tar ansvar för att rcs ska hända på bred front så kommer teknik skyndas på rejält. Och det kommer bli magiskt! .)
Användarnivå 7
Emblem +10
UPDATE

Vi siktar på att aktivera RCS när tekniken är mogen och fungerar stabilt för en stor andel av de mobiler som finns i vårt nät, vilket blir troligen i början av nästa år (2020).
Som kund kommer man inte behöva göra eller ändra något för att börja använda den nya tekniken, utan det kommer bara att fungera när det är lanserat, under förutsättning att mobilen har stöd för RCS.

Vänner som inte har stöd för RCS hos sin operatör eller i sin mobil kommer att kunna delta i kommunikationen med SMS och MMS precis som förut, men en del av de fördelar som finns med RCS kommer inte till sin rätt förrän alla har stöd för RCS.

RCS är en naturlig utveckling av SMS/MMS-tjänsten och på sikt kommer alla att nyttja det. ☺️

💬PING @Qv1sten @Grasfer @Chipsgeneralen
Användarnivå 7
Emblem +38

Hade glömt bort att denna tråd fanns. Har man android och har kompisar med android så kan man redan nu fixa rcs. Det är lite "krångel" men jag fick det att funka på cirka 15 minuter.  Följ dessa steg så borde det fungera. Men det gäller att alla era Android-kompisar gör detta! 

@Qv1sten @Grasfer 

Inga nyheter på RCS-fronten? Början av 2020 har kommit och gått..

Vad händer med RCs tekniken? 

Användarnivå 7
Emblem +38

Vad händer med RCs tekniken? 


som jag förstår det står det lite still. Google har stödet i sin egna meddelande-app och Samsung säger att de är 100% med på båten. Dock verkar Google ha svårt att få ut uppdateringen till Europa eller specifikt till Sverige. 
Har dock ingen aning om du det ser ut från Tres front. Då operatörerna också kan fixa stödet utan Google 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Adri r32 RCS verkar inte vara något som riktigt är enkelt att implementera för operatörerna. Den konkurrent till 3 som tidigare erbjöd RCS i Sverige har tillfälligt stoppat stödet för att lösningen inte var enligt ”teknisk standard”. 

 

Utan att veta hur det ser ut hos 3, så känns det som att det kommer dröja ett tag till innan det faktiskt blir ett ordentligt stöd för tekniken hos både tillverkare och operatörer. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Hallå, för att få igång en fråga här igen. 
 

nu har tydligen tele2 fått stöd för RCS och det är vad det är såklart. Men i den tråden läste jag att det fungerade med Hallon. Hur ser det ut för er med detta? :) 

sjukt spännande då android i alla fall för mig blir ett mer rimligt alternativ eftersom sms är rätt dassigt! 😆

Svara