F.A.Q.

Reparation - lämna in din mobil på service

  • 30 March 2018
  • 0 svar
  • 14666 visningar
Reparation - lämna in din mobil på service
Användarnivå 3

Med service via oss kan du alltid känna dig trygg i att din produkt blir väl omhändertagen. Vi har personliga och proffsiga medarbetare som tar hand om din produkt på allra bästa sätt. Självklart erbjuder vi servicegaranti på arbetet och vi använder alltid originaldelar vid service och reparationer.

 

 

Hur vet jag om min mobil behöver lämnas in på service?


Innan du bestämmer dig för att lämna in din enhet för service så bör du alltid se om det finns någon mjukvaruuppdatering tillgänglig. Om det inte finns någon tillgänglig uppdatering eller om uppdateringen inte hjälper bör du även prova att systemåterställa enheten. Vid en systemåterställning rensas hela enhetens innehåll, därför rekommenderar vi att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill ha kvar innan du gör detta. Du kan hitta instruktioner för hur du gör en säkerhetskopia med hjälp av våra mobilguider som vi skrivit om här på communityt.

Om du fortsatt upplever problem med mobilen så hjälper vi dig gärna att lämna in den på service genom oss. Om du har en 3Butik i närheten så har du möjlighet att lämna in enheten där. Skulle du däremot ha för långt till närmsta 3Butik så kan vår kundservice hjälpa till med att skicka ut ett emballage så att du kan skicka den till serviceverkstaden istället.
Enheten skickas därefter till vår servicepartner Ceva Logistics för undersökning och service.

Har du en iPhone? Glöm inte att stänga av "Hitta min iPhone".

 

Garantiservice

Om problemet som du upplever är ett ursprungligt fel och enheten är inom sin garantitid så lämnas mobilen in för garantiservice. Garanti är ett löfte som tillverkarna ger dig som användare att deras produkt ska fungera under en viss tidsperiod. Detta förutsätter att enheten inte har vanvårdats, använts på ett onormalt sätt eller att den skadats.

Serviceverkstaden undersöker mobilen innan eventuell åtgärd för att se om de kan återskapa felet som beskrivs i serviceordern samt för att se om felet täcks av tillverkarens garantivillkor. Här nedanför så kan du se händelseförloppet för en garantiservice:

 

bddd6694-c0cd-45ef-abe8-8981868a9986.png

 


Vad händer om felet som upplevs inte täcks av garantin?
Om problemet som man upplever inte omfattas av tillverkarens garantivillkor så kommer man att få ett kostnadsförslag på reparation. Man har då möjlighet att via Ceva Logistics portal godkänna kostnadsförslaget, be dem att skicka tillbaka enheten utan åtgärd eller skrota enheten. En undersökningsavgift på 499 kr tas ut vid de tillfällen som felet inte omfattas av tillverkarens garantivillkor eller då felet inte kan återskapas.

 


 

Använd din försäkring

Har du råkat tappa mobilen rakt på kullerstenarna på Gröna lund och till din förfäran sett att skärmen är i en miljon olika delar (självupplevt) så kan du istället nyttja din försäkring. Försäkringen täcker skador, fel eller förlust som har uppstått av yttre åverkan i samband med en plötslig oförutsedd händelse.

Kontrollera vilken försäkring du har och fortsätt sedan till skadeanmälan. 

👉 Vilken försäkring har jag?

 


 

 

 

Frågor och svar.


Vad har jag för garanti på min produkt? De flesta tillverkare erbjuder 24 månaders garanti på sina produkter med undantag från Apple som lämnar 12 månader. Vill du vara helt säker på vad som gäller just för din produkt så rekommenderar vi att du ser över respektive tillverkares hemsida för att se vad som gäller.

Hur lång tid tar en reparation? En reparation kan ta upp till 14 dagar från det att enheten ankommit till verkstaden, men vanligtvis så går det fortare än så.

Var kan jag se status på min reparationsorder?
Du kan enkelt följa din reparationsorder genom att logga in på reparationsportalen med hjälp av ditt ordernummer.


Det här ämnet är stängt för kommentarer