Besvarat

Täckning Båstad

  • 27 February 2021
  • 16 svar
  • 430 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer

Usel täckning i Båstad vid Centralstationen. Ngt ni arbetar på eller när kan man förväntas bättring? 4G/5G obefintlingt, 3G får man ibland in med svagaste signalen. Illa!

icon

Bäst svar av JeppePeppe 1 March 2021, 11:19

Visa original

16 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@ARoc Hej,

 

har det fungerat bättre tidigare eller har det varit dåligt ett tag? Vet du om det fungerar med andra telefoner? 

Precis flyttat dit men de gånger jag varit där innan är det mkt dålig täckning. Känns som år 1995 igen. 

Användarnivå 7
Emblem +36

@ARoc Jag har kikat på masterna i området, men kan inte se att det är någon mast som är nere eller liknande - så jag antar att täckningen/mottagningen i området är något sämre generellt.

Jag hoppas att det uppgraderas där i framtiden, men jag ser även till att feedbacka det internt! 

Tack gör gärna det! Det är ett växande område här (Allarp, Skummeslövsstrand, Båsad kring stationen med mera)!

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , jag snikar in här på en kant ! 

Känns konstigt att du har dålig täckning där när man ser på täckningskartan att det är “ mycket god täckning “ på 3G /4G . 

Är själv frekvent besökare av vackra laholm,skummeslöv/mellbystrand /båstad och runtomkring där varje år .Förutom i somras under dessa restriktioner . 

 

Och vad jag vet så har det verkligen inte varit några låga hastigheter eller låg funktion . 

 

Kan förstå att du inte får 5G om du har en såpass modern telefon ! Det lär du få drömma om ett tag till däromkring :) 

 

Men 3G & 4G bör ju lira utan problem ! 

 

Dålig täckning där bör ju bero på något annat enligt mig !  Speciellt när du står utomhus vid båstad centralstation . 

 

Ha d

 

 

 

Hej!

Jag har fritidshus i Hemmeslöv och har urusel täckning med 3. I min router kom jag upp i 0,5 mbs upp och 3 mbs ned. 
Ringde 3 support, men som fritidshusägare kunde jag inte klaga såvida jag inte bor där minst 6 månader per år. 
Så ställde en fråga i det lokala forumet ”Det händer i Båstad” och det är fler som upplever dålig täckning än bra i Hemmeslöv runt nya stationen, trots att täckningen enl 3 ska vara mycket god. 
Många har tröttnat på 3 och bytt leverantör. 
Startade igår en digital namninsamling (i det lokal forumet) för att undersöka ifall fler än jag upplever dåligt täckning med 3, hittills 16 underskrifter. 
Gillar mitt 3 familje abonnemang (6st) men kan de ni inte visa på att ni vill förbättra täckningen runt Hemmeslöv nya station så är ni snart några abonnemang kort. 

Nedan finner ni namninsamlingen. 
https://www.mittskifte.org/petitions/dalig-tackning-med-tre-i-bastad-kommun?share=47eda7a2-80de-4f49-a54d-d9599138febe&source=&utm_source=

Användarnivå 7
Emblem +36

Tack @Anders Lanner, och naturligtvis tråkigt att täckningen inte fungerar som förväntat för dig, och många andra som jag förstår det. Svårt att säga vad som kan påverka detta fel, men jag ser till att föra vidare dina synpunkter tillsammans med den länk du försett oss med till ansvarig avdelning.

Tack återigen! :blush:

Tack för det Jeppe! 

Någonting stämmer inte!

 

Jag har fritidshus på Neklas Måns väg och har i alla tider upplevt problem med täckningen här (sedan nittiotalet). Det blir dessutom katastrofalt dålig täckning under sommarmånaderna!

Har testat andra operatörer men det är samma visa vad jag än använder.

Får en känsla av att det är någon extern källa som stör ut signalerna.

Hela familjen har 3 så vore tacksam om någon kunde komma hit och undersöka vad orsaken är.

Lämnar tre till sommaren och går över till Telenor. 
De ska ha bättre täckning på Bjäre. 

Lämnar tre till sommaren och går över till Telenor. 
De ska ha bättre täckning på Bjäre. 

Skeptisk till att det har med operatören att göra eftersom jag upplever samma problem vad jag än använt. Tror dessutom alla operatörer använder samma master i området.

Nätet är sjukt svajigt och kan fungera 100% ena timmen för att sen gå ner i 10% nästa timme.

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , 🤗

Om det är som du säger, att det varit dålig täckning lång tid . Så känns det som att det används äldre hårdvara , inte uppdaterat hårdvara eller kapacitetsbrist .  Speciellt då ni nämner “ Speciellt" på sommaren , då det är sommaridyll så kommer det brukas mer surf och av fler surfare än mot övriga årstider.

Hur “upplever” ni det att det fungerar dåligt ?? Mer konkret typ : Hastigheterna är låga eller signalen svag osv . Att de inte fungerar streama 4k eller annat, att de laggar vid låg kvalité av streaming osv.

Jag skulle avråda dig att byta till telesnor . Du är snabbt tillbaka hit . Dom är en 1 av 10 som är medlemmar på topp 10 “ Skamlistan “ . Dvs klagomålslistan. Och det verkar som övriga operatörer också har bristfällig kapacitet där . Täckningen känns inte som det är problemet iaf .

Nu vet jag inte vad det gäller , Om det är både mobiler & mobilt bredband med router/modem som gäller eller vad har ni för utrustning/hårdvara med inkluderar mjukvara . ( säg till om ni behöver guide för kika det ) .

Så gärna nämn vad ni har för enheter och mjukvara.

Vad får ni för svarstider , hastigheter upp/ner .

Är det någon av er som försökt förbättra situationen något ? Extra utrustning , ny eller annat . Utomhusmontering , markplan eller tak ? eller täckningsanmälan/ felanmälan.

http://www.bredbandskollen.se/

Är det någon som tagit fram information ifrån inloggat läge ifrån modem/router eller mobil om signal styrka osv .


 

 

Här kan man mäta om man har iPhone .  Med den informationen så kan man testa olika platser för att uppskatta signalstyrkan & kvalitén. Är ett bra sett för att veta tex vart man ska placera sin router om man har mobilt bredband . Läget är allt !

( https://www.weboost.com/blog/how-to-access-iphone-field-test-mode )

 

(Denna är både för iPhones & Android https://www.waveform.com/a/b/guides/field-test-guide )


Med OpenSignal kan man använda sig av deras “pil” verktyg för att hitta en riktning mot en mast hos operatören . Tror den föreslår/väljer den bästa den anser för stunden .

(Apple iOS )

https://apps.apple.com/us/app/id598298030?mt=8

(Android OS)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.staircase3.opensignal&referrer=af_tranid%3DJkvwmdvp85xyNNXQezpQXA%26shortlink%3Dac9de07%26c%3DSite%20Header%26pid%3DOpenSignal


Täckningskartan visar iaf bra för er båda .  https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 


Har det varit någon kontakt med kunservice och alternativt gjort en felanmälan eller en täckningsfelanmälan ? Om nu kravet är ca 6 månader vistelse… Så får la man säga det då helt enkelt .  

 

https://www.tre.se/support#kontaktaoss


 

Övrigt om signal :

https://www.induo.com/b/staplar-signalstyrka-mobilnaten/

 

Återkom gärna med mer information , så kan vi rulla det vidare och se vart vi hamnar 😎

Mvh F

Tack för ditt svar men jag skrev precis att det kvittar vilken operatör jag väljer så jag har inte för avsikt att byta.

Alla som är här har lika svajig täckning oavsett operatör och det finns inte en punkt i hela huset vi inte testat som är bättre än ngn annan.

Problemet ligger just i att signalen ena sekunden mäter 30Mbit/s för att om en liten stund va så dålig att bilden på tvn fryser.

Oerhört tacksam om någon vänlig själ som har vetskap i ämnet kan komma med konkreta tips vad som gör att nätet är så svajigt från ena stunden till den andra.

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad har ni för enheter då ? Är det mobil du delar ut internet ifrån eller router/modem ? märke/modell.

Om det nu hamnar att det fryser/laggar emellanåt just för stunden , går det att gå ner i kvalité på sändningen ?

Om vi fokuserar på “Tre” och lägger undan övriga operatörer, så ser vi om vi kan komma fram med en förbättring .

 

Och får teven internet via internetdelning från mobilen  → wifi .   Eller Kabel från modem/router . Eller från Wifi från Modem/router.

Eller använt både wifi & kabel ?

 

Signal är signal , hastighet är hastighet . Du kan ha full 100 % täckning och 1 mbit ner , vem vet .

Sen är täckningen luftburet . Det är som en persons humör . Mycket som spelar in .

Konkreta tips är moderna enheter ,Uppdaterade mjukvaror . Kanske behov av extra förstärkta antenner insida eller utsida. Det är just därför jag nämnde att det är relevant att berätta vad man har för hårdvaror innan man säger att allt är dåligt.

Vad har du för svarstider och olika hastigheter på dygnet ?

Och har du varit kontakt med kundservice och snackat med dom och kommit fram till en  felanmälan eller annat??

I detta fallet gäller har vi en Huawei B525-router som för stunden ger en nersignar på 29,16Mbit/s och upp 16,20Mbit/s. Svarstid 32,98 ms.

Detta är oandra sidan irrelevant eftersom det handlar om att signalen om en timme kan vara helt annan.

Jag är fullt medveten om att jag kan ställa ner bildkvaliteten men som jag försöker förklara handlar det återigen om att signalen är hög ena sekunden och jättedålig nästa sekund.

Att spela ps4 online är out of the question.

Jag har många ggr varit i kontakt med olika kundtjänster på olika operatörer som försökt hjälpa mig likt dina försök.

Förlåt om jag låter spydig men åter igen, problemet är att signalen är svajig och behöver få svar på vad det är som stör den.

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej ,det skulle jag inte kalla dåligt men inte bra heller .

Men “3” har bättre router/modem än 525an i shoppen , som man kan välja vid nytt avtal om bindningstiden gått ut ,  alternativ ta en extra kostnad på sitt abonnemang , kan vara 100 kr om jag inte minns fel , men kan ha ändrats ... Det kan göra en markant skillnad . Sen om bostaden har flera våningar kanske man får hjälpa wifi också.

Om den är 2 år gammal , så skulle jag tipsa att byta . Då jag kan tänka mig att man både lider av wifi inomhus & täckning utomhus .  Och att man kanske har modernare mobiler istället.

Kontakt med kundservice är en sak . Men att ha gjort en täckningsanmälan är en annan sak . Jag skulle tänka mig att en felanmälan hos en operatör inte är samma som en täckningsanmälan.

Det du kan göra här och nu är detta så fall . Att montera extra antenner . Den har 2 x SMA antenner . Kjell är en bra butik att gå till och snacka med & är man trevlig nog så kan man hinna testa och gör de ingen bättring få återlämna köpet , Och kanske testa en annan typ . Antingen 2 likadana antenner sma . Eller någon antenn i mimo som använder båda sma kontakterna .

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/antenn-till-mobilt-bredband/4g-antenn ( finns på många ställen i sverige )

(dock fastnade jag för denna ) Just för db styrkan & kostnaden .

https://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=1896&cat_nr=134&ucat_nr=102

(oklart om dom finns kvar i Göteborg . Men malmö & stockholm . Och sen skickas det nog fort om man beställer på nätet eller via telefon. Dom har erfarenhet liksom .

https://www.satpro.se/default.asp?id=13401&ucat_nr=0&show=1

https://www.induo.com/s/tester/4g-antenner-stort-test/

 

https://www.induo.com/b/dalig-tackning-skapar-missnoje-gor-nagot-at-det/

 

Men detta kan bara hjälpa till routern  → sen koppla mobilerna till wifi då dvs.

Sen om det är en enhet man verkligen vill ha driftsäker , så kör med kabel och en cat6.

 

Mvh F

Svara