Tutorial

Mobilguider

  • 14 March 2018
  • 3 svar
  • 2871 visningar
Mobilguider
Användarnivå 3

Dagens mobiler är fullproppade med funktioner och finesser som gör livet både enklare och roligare. Dock kan det ibland vara svårt och frustrerande att hitta rätt bland alla inställningar och funktioner. Av denna anledning har vi lagt upp en sida på tre.se som vägleder dig steg för steg genom djungeln av inställningar och när dem kan vara bra att använda :)

 

 

Gör så här:
 

 1   Klicka här för att komma till sidan.
 2   Välj tillverkare
 3   Välj din mobil
 4   Välj rubrik, ex. "Säkerhetskopiera" och följ alla steg genom att klicka på "Nästa".

 

b69eaa4a-8ace-49ef-905a-9c2ae94669e8.png

 

 

 


Här är ett axplock av guider som finns tillgängliga:
 

-  Avaktivera dataroaming - en inställning som blockerar möjligheten för din telefon att surfa över det mobila nätverket när du befinner dig utanför Sverige.

-  Uppdatera mjukvaran - att ha den senaste mjukvaran är alltid att rekommendera. En uppdatering kommer ofta med nya funktioner, buggfixar och nya säkerhetsuppdateringar till din telefon.

-  Fabriksåterställning - en sista utväg om ingen annan åtgärd löser det problemet du har med din telefon. Telefonen nollställs och innehållet i den är precis som när du första gången köpte den.

-  Säkerhetskopiera - gör en säkerhetskopiering av ditt innehåll på telefonen. Rekommenderas alltid att göra innan en fabriksåterställning.

-  Lägga till e-post - lägg in din mejladress i telefonen så att du slipper att gå via en dator för att läsa och skicka dina mejl.

-  Nollställ nätverk - Slutar helt plötsligt din surf fungera men allt annat fungerar, som att t.ex. skicka SMS och ringa? Prova att nollställ nätverk.


3 svar

Dottern köpte en ny Samsung A54, får inte MMS att fungera. Fick meddelande att ”Meddelandet har upphört att gälla eller är inte tillgängligt” när hon skulle öppna sin körorder. Hur går man tillväga för att fixa MMS? Allt annat har fungerat så här långt. Nummerflytten skedde i natt till nya sim-kortet, som satt i mobilen.

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Sanne 

Är det så att din Dotter har köpt sin Samsung A54 i butik från annat håll än från 3 ? Och använt annan Operatör på den telefonen innan nummerflytten till 3 , som gjordes inatt .

Om du precis har bytt till 3 som du säger .Så är det nog med stor sannolikhet att du behöver ändra dina mms inställningar . Lite gammal information , men bör nog inte skilja så mycket . Inställningarna ska iaf vara samma . Kan möjligtvis skilja i hur menyn ser ut beroende på mjukvara man har i telefonen.

Kontrollera din APN-inställning. "Inställningar" > "Mobilnätverk" > "Åtkomstpunktsnamn". Gå till ”3” MMS”, om det inte finns så tryck på ”Lägg till”. Det kan skilja hur menyn ser ut beroende på vilken version av Android man har .

/F

Hon har köpt den på TRE och inte i butik. Hade tidigare en Huawei på Tele2. Sim-kortet var från TRE och hade annat Nr. Överflyttande av Nr från ”det nya” till hennes Tele2 Nr skedde på natten. En det verkar som att hon fått rätt på det nu. Var på supportcentrum i Malmö, där de provade 2 aktiva simkort från TRE som båda fungerade. När hennes eget sim-kort sattes tillbaka så var allt åtgärdat, så det var nog bara Sim-kortet som skulle vakna till liv.

Tack för svaret och ha en Fin Påsk🐣

Svara