F.A.Q.

VoLTE

  • 19 March 2018
  • 2 svar
  • 3025 visningar
VoLTE
Användarnivå 3

Med VoLTE (Voice over Long Term Evolution) eller 4G-samtal kan du ta emot och ringa samtal via 4G-nätet. Det ger även förbättrad ljudkvalitet. Nästan alla moderna mobiler har stöd för VoLTE.

 

Hur får jag VoLTE?

De flesta moderna mobiler har stöd för VoLTE, vilket gör att det bara är att ringa och ta emot samtal precis som vanligt. När mobilen är uppkopplad i 4G-nätet och du får/ringer ett samtal så går det via 4G-nätet istället för att mobilen ska koppla ner till 3G och sedan koppla fram samtalet.
VoLTE kostar inget extra och kräver ingen aktivering utan allt som krävs är en kompatibel mobil.

:arrow_right: Så här aktiverar du VoLTE

 

Vad är fördelen med VoLTE?

:white_check_mark: Samtal med bättre ljudkvalitet
:white_check_mark: Samtalen kopplas upp fortare
:white_check_mark: Bättre samtalstäckning (eftersom nu datanätet nu också kan användas för samtal)

 

Vilka mobiler stödjer VoLTE i dagsläget?
 

Apple:

iPhone 6 (2014) eller senare.

Samsung:

Samsung Galaxy A3 (2016) eller senare.

Sony:

Xperia XZ (2017) eller senare.

Huawei:

Huawei Mate 10 (2017) eller senare.

Razer:

Razer Phone (2017) eller senare.

Xiaomi:

Xiaomi Mi8 (2018) eller senare.

Doro:

Doro 8035 (2018) eller senare.

 


 

Vanliga frågor:


Varför fungerar inte VoLTE med alla mobiler, abonnemang och tjänster?
VoLTE är ett kommunikationssätt som kräver att alla delar i mobilnätet stödjer tjänsten. Från mobiler till basstationer och IT-miljöer. Vi arbetar kontinuerligt med att få flera mobiler att stödja VoLTE för att du som kund ska kunna använda tjänsten.

Kommer min surfmängd att påverkas för VoLTE-samtal?
Nej, ett VoLTE-samtal kommer att registreras som ett vanligt samtal.

Fungerar VoLTE med 3Kontantkort?
Ja, det fungerar.

Fungerar VoLTE i utlandet?
VoLTE fungerar när du befinner dig i Danmark, i skrivande stund har nedan mobiler stöd för VoLTE Roaming:

Samsung S8 / S9 / S10 / S20 / Note8 / Note9 / Note10 / Note20

 

 


2 svar

Hej, min sambo är ny kund och får inte VoLTE att fungera, får meddelande att kontakta TRE så jag misstänker att något ligger och blockerar i abonnemanget? Samma gäller när jag vill aktivera Wi-Fi samtal. Har en iPhone som uppfyller kraven för Wi-Fi samtal och senaste programvaran. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej, min sambo är ny kund och får inte VoLTE att fungera, får meddelande att kontakta TRE så jag misstänker att något ligger och blockerar i abonnemanget? Samma gäller när jag vill aktivera Wi-Fi samtal. Har en iPhone som uppfyller kraven för Wi-Fi samtal och senaste programvaran. 

 

Tjenare @ozzian:wave:

Hmm, märkligt. Låter som att något saknas i abonnemanget. Jag rekommenderar att ringa in till kundservice, så kan en ansvarig se över specifikationerna närmre och ordna det.
Du når kundservice här.

Svara